Nové zálohy za energie jsou pro seniory likvidační. Odbornice radí, jak postupovat

Senioři koukají do telefonu

Konec Bohemia Energy ovlivnil životy statisíců lidí. Mezi nejpostiženější skupinu patří senioři, pro které je výše nových záloh často likvidační. Staří lidé si navíc často ani neuvědomují, že existují možnosti, jak nepříjemnou situaci zmírnit. Důležité je domluvit se s novým dodavatelem, mají také nárok na příspěvek na bydlení, říká Aneta Mundok Nitschová z organizace Život 90. Co dál seniorům radí?

Bezmoc a strach. Právě s tím se od poloviny října, kdy společnost Bohemia Energy ukončila činnost, setkává vedoucí přetížené senior linky Života 90. „Klienti jsou vyděšení z toho, že nemůžou uhradit několikanásobně zvýšené zálohy na energie. Kvůli tomu mnoha lidem hrozí existenční problémy a chudoba. To je to poslední, na co by mohl člověk myslet na stáří, aby byl bez tepla a bez elektřiny, případně aby měl za zády exekutora,“ popisuje Nitschová.

Konkrétních příběhů je bezpočet. Například manželům z Prahy, kterým je 90 let, se ze dne na den zvedly zálohy z 12 na 30 tisíc ročně. Bez pomoci vnučky by navíc přechod k novému dodavateli sami nezvládli. Podobně je na tom také důchodkyně Marcela z Neratovic, která má nově platit místo 2 600 přes 10 000 měsíčně. A na to by jí důchod nestačil. V 67 letech ještě stále chodí do práce, ale má strach. Když nebudu moci pracovat – a nemůžu se spoléhat na syna, protože ten si najde nějakou holku a půjde z domova – bude to katastrofa,“ řekla redakci CNN Prima NEWS.

Podle Nitschové jsou senioři často dezorientovaní. Proto se jim organizace Život 90 snaží poradit, co ve složité situaci dělat. Možností mají senioři hned několik. „Doporučujeme jim, aby se ozvali pokud možno novému dodavateli a upozornili ho, že není v jejich možnostech takto navýšené zálohy uhradit. Nabízíme jim také, že si mohou na úřadu práce požádat o dávku mimořádné okamžité pomoci, případně si mohou požádat také o příspěvek na bydlení,“ pokračuje Nitschová.

Pomoct mohou pracovnice městských úřadů

Vedoucí senior linky také upozorňuje na to, že řada seniorů má kvůli vysokému věku nebo obavám ze zdravotních komplikací problém s vyřízením všech potřebných požadavků. Podporujeme, aby požádali o pomoc například pracovnice na městských úřadech, aby jim pomohly,“ dodává Nitschová.

Kromě linky důvěry, kam mohou senioři volat nonstop a bezplatně, mohou využít i další služby organizace Život 90, jako jsou například sociální poradny, kde mohou rovněž požádat o pomoc a podporu.

Tagy: