Vůbec poprvé se v Česku objevila státní podpora na koupi elektromobilů určená pro podnikatele a firmy. Přestože forma dotací a řada podmínek vyvolaly značnou kritiku a zpočátku nebyl příliš velký zájem, postupem času se popularita tohoto programu zvýšila a nyní se blížíme ke stanoveným limitům. Podle posledních informací by se navíc mohl původní počet podporovaných osobních aut výrazně navýšit.
Co se týče popularity plně elektrických automobilů, Česká republika je v evropském měřítku dlouhodobě na úplném chvostu. Ani letošní rok nezačal pro lokálně bezemisní pohony příliš dobře – za první čtyři měsíce tuzemské úřady zaznamenaly pouze 2,58% podíl elektromobilů mezi všemi nově registrovanými vozy, což je druhý nejhorší výsledek mezi zeměmi EU, hned po Chorvatsku. Čím to je?
K TÉMATU: Stát nabízí příspěvek na pohonné hmoty i koupi auta. Ušetřit můžete až 100 tisíc
Nová technologie je pro tuzemské řidiče stále příliš drahá. Pokud byste se nyní rozhodli šetřit na elektromobil za rovný milion, s průměrnou mzdou po zdanění by vám to trvalo 29 měsíců, tedy bezmála dva a půl roku. Takovou částku pochopitelně dělalo problém našetřit i občanům vyspělejších států, ale v mnoha zemích se podařilo trh poměrně efektivně nastartovat pomocí finanční podpory ze strany tamních vlád.
Po dlouhém čekání jsme se jisté formy dotací dočkali v březnu letošního roku i u nás, ale tato podpora přichází s řadou podmínek a omezení, které mnoha zájemcům ztěžují přístup k těmto finančním prostředkům. Program je určen výhradně pro podnikatele a firmy, které se rozhodnou elektromobil pořídit na úvěr od jedné ze „spřátelených“ bank, přičemž splátky musí být rozloženy alespoň na délku 12 měsíců.
Mezi další podmínky patří, že žadatel musí mít uzavřena minimálně dvě poslední účetní období a nesmí se jednat o podniky vlastněné územně správními celky, herny, kasina, sázkové společnosti či výrobce zbraní a střeliva. Tato omezení výrazně zužují okruh zájemců, kteří mohou na dotaci dosáhnout, což dále přispívá k nízkému podílu elektromobilů na českém trhu. Podpora je poskytována formou záruky u banky, která může v případě osobních automobilů dosáhnout výše až 200 000 Kč (pro užitkové vozy až 300 000 Kč).
O užitková auta zájem není
Vláda na tento projekt vyhradila celkem 1,65 miliardy korun a 300 milionů pro výstavbu nabíjecí infrastruktury. Podle původních plánů měla být podpora poskytnuta pro 4 055 kusů osobních elektromobilů, což činí zhruba polovinu z vyčleněné částky (1,65 miliardy), ale postupem času se ukazuje, že o užitkové elektromobily není takový zájem, zatímco „osobáky“ jdou na dračku. Navzdory pomalému rozjezdu (první den bylo zaznamenáno pouze 11 žádostí) začal zájem exponenciálně růst.
„V programu Záruka Elektromobilita jsme od jeho spuštění v březnu 2024 přijali celkem 3 795 žádostí. Z tohoto počtu evidujeme 3 094 podepsaných smluv a dalších 164 schválených žádostí (ve stavu před podpisem smlouvy). V řešení máme dalších 501 žádostí,“ uvedla PR manažerka Národní rozvojové banky Klára Vaníčková.
Firmy a podnikatelé požádali o příspěvek na 4 020 vozidel kategorie M1 (osobní) a pouze 73 vozů kategorie N1 a 2 vozy kategorie N2. Zdaleka největší zájem je o elektromobily značky Tesla, které tvoří 48 % všech žádostí. Na druhém místě je s 10 % Volvo a třetí příčku obsadila Škoda v těsném vedení nad Volkswagenem. Také plánovaný počet dotovaných nabíjecích stanic se pomalu blíží svému limitu, aniž by byla vyčerpána alespoň polovina z 300 milionů korun.
Podle posledních informací se zdá, že ministerstvo průmyslu a obchodu sjednotí finanční prostředky do jednoho celku a limity na jednotlivé položky zruší. Hlavním cílem je úplné vyčerpání celkového rozpočtu 1,95 miliardy korun, protože, pokud by se to nepodařilo, Evropská unie by náklady neproplatila a peníze by šly z kapes českých daňových poplatníků. Je však velmi nepravděpodobné, že by se při aktuálním tempu prostředky nevyčerpaly – podnikatelé a firmy na to mají čas až do konce září následujícího roku.