V širším centru Prahy vzniká nová čtvrť, v níž by mělo brzy najít svůj domov více než 15 tisíc lidí. Očekávaná proměna Nákladového nádraží Žižkov zaznamenala další významný posun, když v pondělí podepsala Praha, Městská část Praha 3 a developerská společnost FINEP historicky první trojstrannou smlouvu o spolupráci. Další developeři již v okolí kulturní památky své projekty budují. Podívejte se, jak bude moderní čtvrť vypadat.
Oblast bývalého Nákladového nádraží Žižkov je jedním z největších brownfieldů v Praze. Jeho celková rozloha činí 71 hektarů, součástí lokality je také historická budova bývalého nákladového nádraží. Ta je ve vlastnictví Českých drah a před 10 lety byla prohlášena za kulturní památku. Ostatní pozemky jsou převážně ve vlastnictví šesti různých developerů. Každý z nich připravuje své vlastní projekty.
Rozdělení Nákladového nádraží Žižkov mezi developery Zdroj: IPR Praha
ČTĚTE TAKÉ: OBRAZEM: Pražské tramvaje zažívají nebývalý boom. Podívejte se, kam povedou nové tratě
Podle loni schválené urbanistické studie má v nové čtvrti v areálu nákladového nádraží v budoucnu žít až 15 tisíc obyvatel, mají tam vzniknout parky a několik školských zařízení včetně základní školy ve funkcionalistické budově nádraží. Na tu město plánuje podle dřívějších informací uspořádat architektonickou soutěž, stejně jako na návrh parku, který má vzniknout ve střední části území, a dalších veřejných prostranství. Na severním okraji území podél Malešické ulice vznikne tramvajová trať a nová Jarovská ulice čtvrť napojí na budoucí úsek městského okruhu.
Nákladové nádraží Žižkov (vizualizace) Zdroj: IPR Praha
Nákladové nádraží Žižkov (vizualizace) Zdroj: IPR Praha
Nákladové nádraží Žižkov (vizualizace) Zdroj: IPR Praha
V areálu již staví firma Central Group, která tam hodlá ve třech projektech postavit 4 600 bytů. Plánuje tam stavět i Penta. Funkcionalistickou budovu nádraží vlastní České dráhy, které v minulosti s developerskou firmou Sekyra Group vytvořily společný podnik Žižkov Station Development, jenž má na budovu nádraží předkupní právo.
Dušan Kunovský z Central Group představuje projekt. Zdroj: ČTK / Profimedia.cz
Nákladové nádraží Žižkov, výstavba 2023 Zdroj: ČTK / Profimedia.cz
Nákladové nádraží Žižkov (Central Group) Zdroj: ČTK / Profimedia.cz
Vedení magistrátu chce podle nedávného rozhodnutí městských radních usilovat o to, aby Praha získala celou budovu do vlastnictví. Podle dřívějších informací by v památkově chráněném nádraží mohlo být sídlo Národního filmového archivu, kulturní a společenské prostory nebo základní škola.
Magistrát, radnice Prahy 3 a developerská firma Finep Holding navíc v pondělí uzavřely dohodu o takzvaných kontribucích, tedy příspěvku společnosti na budování infrastruktury. Město chce tlakem na developery řešit nepříznivé prognózy ohledně nedostatečné vybavenosti. „Metodika určuje výši příspěvků, kterou investoři přispějí na vybudování veřejné infrastruktury, jež souvisí s bytovými projekty – například školy, školky, parky nebo dopravní obslužnost,“ uvedl náměstek pro územní rozvoj Petr Hlaváček (STAN).
Finep plánuje na parcelách v centrální části území nákladového nádraží postavit dva bloky bytových domů s veřejně přístupnými zelenými vnitrobloky, doplněné o obchody, restaurace, kanceláře a zařízení občanské vybavenosti. Z dohodnuté spoluúčasti bude 72,5 milionu korun určených pro Prahu 3 na výstavbu nové základní školy. Zbytek hodnoty bude tvořit mateřská škola pro 125 dětí, kterou firma postaví a převede na městskou část, a pozemky pro nové komunikace, plánovanou zelenou promenádu či bytový dům.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Růst Středočeského kraje zatěžuje Prahu. Studie má pomoci odvrátit hrozivý scénář, říká Hlaváček