OBRAZEM: Velký třesk v Praze. Dvě významné čtvrti dostanou nový kabát, tramvaj pojede jinudy

V širším centru Prahy se chystají velké projekty. Nový kabát dostane nejen například Žižkov, ale třeba také přilehlé Vinohrady. Výrazně se promění například náměstí Jiřího z Poděbrad či okolí ulice Seifertova. Obyvatelé Prahy se mohou též těšit na tramvajové propojení Vinohrad s Václavským náměstím a hlavním nádražím. Řidiče zase potěší pokrok v přípravě Suchdolského mostu, který bude součástí Pražského okruhu.

Náměstí Jiřího z Poděbrad patří mezi nejoblíbenější místa Pražanů. Lidé do centra Vinohrad míří za gastronomií, zábavou či farmářskými trhy. Přestože aktuálně místo trápí vleklá rekonstrukce stanice metra, mohou se místní zanedlouho těšit na celkovou revitalizaci prostoru.

ČTĚTE TAKÉ: OBRAZEM: Václavák čeká rapidní proměna. Podívejte se na „nové“ centrum Prahy

„Náměstí Jiřího z Poděbrad je o krok blíže k celkové proměně. Součástí revitalizace bude, kromě výsadby více než 100 stromů, také systém na hospodaření s dešťovou vodou. Ta bude zachycována do retenčních nádrží a dále využívána k zavlažování,“ napsal po schválení dodavatele stavby pražský náměstek pro územní rozvoj Petr Hlaváček (STAN).

Náměstí Jiřího z Poděbrad je o krok blíže k celkové proměně. Dnes jsme schválili dodavatele jeho revitalizace....

Posted by Petr Hlaváček - náměstek pro rozvoj on Monday, September 4, 2023

Podle informací Institutu plánování a rozvoje (IPR) by se mělo začít ještě letos. „Celková revitalizace naváže na již probíhající rekonstrukci stanice metra nebo některé hotové menší úpravy – doplněné přechody pro chodce, rozšířené tramvajové ostrůvky či další úpravy v okolí křižovatky ulic Vinohradská a U Vodárny. Tyto úpravy budou během revitalizace potvrzeny dalšími pěšími vazbami,“ doplnil Hlaváček.

IPR považuje současný stav za nevyhovující. „Stávající stav náměstí Jiřího z Poděbrad a jeho architektonická podoba vznikaly postupně nekoncepčními úpravami, které probíhaly od sedmdesátých let a v současnosti nevyhovují jeho vytížení a užívání. Úprava parku nebyla od doby jeho vzniku dokončena v jednotném konceptu a veškeré úpravy podobu náměstí ještě více roztříštily,“ píše Institut na svých stránkách.

Projekt rekonstrukce připravila Praha 3 a následně se domluvila s magistrátem na tom, že jej město převezme a práce zaplatí. O úpravách náměstí se dlouho diskutovalo, původní návrh v minulosti vyvolal mezi místními obyvateli kritiku. Nelíbil se jim například záměr odstranit fontánu nebo kritizovali nedostatečné množství vysázené zeleně. Minulé vedení Prahy 3 nechalo projekt upravit i se zapojením místních obyvatel. Aktuální verze počítá se zachováním fontány a zeleně podle zástupců městské části přibude.

Žižkov v novém kabátě

Příští rok se stavaři přesunou také dolů směrem na Žižkov. „Rekonstrukce území se dělí na dvě etapy. První, pojímající Táboritskou ulici s nejvýchodnější částí Seifertovy ulice včetně oblasti kolem zastávky Olšanské náměstí, už proběhla. Druhá etapa, která se aktuálně připravuje, se týká celé Seifertovy ulice. Realizace druhé etapy by podle harmonogramu měla být dokončena v roce 2024,“ uvádí IPR.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Vjezd do centra za 200 korun. Praha chce od Nového roku zpoplatnit cesty do srdce metropole

Hlaváček pak upozorňuje především na zkvalitnění veřejného prostoru kolem tepny této čtvrti. „Opravovat budeme trať v úseku Jičínská – Olšanské náměstí – Táboritská – Seifertova. V přilehlém veřejném prostoru máme v plánu úpravu terénu a sjednocení výškových úrovní, úpravu dlažby, opravu zdí, zídek, zábradlí, rozšíření chodníků v místech, kde je to třeba, nebo aplikaci nového městského mobiliáře,“ napsal na Facebook a přiložil několik vizualizací.

Spolu s opravou tramvajových tratí na Žižkově proměníme i veřejný prostor v okolí. 🏢🌳 Opravovat budeme trať v úseku...

Posted by Petr Hlaváček - náměstek pro rozvoj on Wednesday, August 16, 2023

Náměstek slibuje také novátorskou práci s veřejným prostorem. „V projektu pracujeme koncepčním způsobem s modro-zelenou infrastrukturou. Součástí rekonstrukce budou nová stromořadí, ale především hospodaření s dešťovou vodou, která bude zachycena do retenčních nádrží a využita pro zavlažení stromů,“ doplnil Hlaváček.

Posune se zastávka Viktoria Žižkov směrem k náměstí Winstona Churchilla a Lipanské, jež bude nově u Sladkovského náměstí. Současně se opraví i některé vedlejší ulice.

Tramvaje na Václavské náměstí

Pozitivní dopad na obyvatele Žižkova a Vinohrad bude mít také revitalizace nedalekého Václavského náměstí. Projekt totiž počítá s tím, že se po mnoha desetiletích navrátí tramvajové spojení mezi Vinohradskou třídou a nejdůležitějším náměstím v zemi.

Stavba tramvajové trati v horní části Václavského náměstí začne zřejmě začátkem příštího roku. Tramvaje v horní části náměstí jezdily do roku 1980, o jejich návratu rozhodlo minulé vedení města. Oproti původnímu stavu budou koleje po stranách náměstí a uprostřed vznikne promenáda, jak můžete vidět na vizualizacích.

Tramvaje pojedou z Vinohradské třídy také nově přímo před budovu hlavního nádraží. Město s tím počítá v rámci kultivace parku, kterému se nelichotivě přezdívá pražský Sherwood.

Suchdolský most

Řidiče zase potěší další pokrok, který nastal ohledně přípravy dostavby Pražského okruhu. K posunu totiž došlo u dlouho očekávaného Suchdolského mostu. Ředitelství silnic a dálnic v červnu oznámilo, že do konce roku vyhlásí mezinárodní architektonickou soutěž na jeho budoucí podobu.

„Připravovaný Suchdolský dálniční most bude jednou z dominant severní části Pražského okruhu. Proto jsme se rozhodli jít při jeho přípravě cestou transparentní architektonické soutěže, ze které vzejde inženýrsky i architektonicky cenná stavba,“ řekl ministr dopravy Martin Kupka (ODS). Začít stavět by se mohlo v roce 2027.

Projekt v minulosti vyvolával řadu emocí především v městské části Suchdol. „Jedná se z naší strany o další vstřícný krok směrem k zástupcům dotčených městských části a obcí, abychom našli takovou variantu severních částí okruhu, která bude představovat co nejmenší zásah do okolí,“ dodal Kupka. Ministr také avizoval, že prověří možnost vypsání architektonických soutěží i u dalších plánovaných mostních konstrukcí na trase okruhu.

Tagy: