OBRAZEM: Praha budoucnosti. Filharmonie bude zelenější, nový Libeňský most praktičtější

Řada pražských projektů získala jasnější obrysy. Dánští architekti představili podrobnější podobu dlouho očekávané filharmonie, oznámena byla budoucnost Libeňského mostu. V hlavním městě v poslední době začala také další řada rekonstrukcí důležitých míst. Podívejte se na Prahu blízké budoucnosti.

Vltavská filharmonie

Dánské studio Bjarke Ingels Group (BIG) v únoru předá architektonickou studii Vltavské filharmonie, na jejímž základě by měly začít projektové práce pro povolení stavby. Ty by měly během tří let vyústit v její zahájení. Studie rozvíjí soutěžní návrh, se kterým studio BIG zvítězilo před rokem a půl v mezinárodní soutěži.

ČTĚTE TAKÉ: Tramvaje se vrátí na Václavské náměstí. Podívejte se, jaké linky by tam mohly jezdit

Budova Vltavské filharmonie by měla být otevřená v roce 2032. Celkem město za projektovou přípravu zaplatí asi miliardu korun. Stavba měla podle posledního odhadu stát 9,4 miliardy korun, podle aktuálních informací se však podle aktuálního návrhu kvůli úpravám okolí prodraží na téměř 13 miliard korun. Město chce na stavbu získat státní příspěvek a zvažuje i zapojení soukromých investorů.

Původní vizualizace se setkaly s kritikou, že v okolí filharmonie bude málo zeleně. Nové, které dánští architekti v lednu v Praze představili, již tyto výtky reflektují a napravují.

Libeňský most

Na jaře začne dlouho očekávaná rekonstrukce Libeňského mostu. Nakonec však půjde spíše o vybudování repliky se zachováním některých architektonicky cenných prvků. Odborníci navíc doporučili úplně zbourat nyní uzavřený tzv. inundační most u pražské Palmovky, který je součástí Libeňského soumostí.

ČTĚTE TAKÉ: Uzavřený Libeňský most? Nový mohl dávno stát, Hřib se vyžívá v kolapsech dopravy, zní z ANO

Vedení Prahy za primátorky Adriany Krnáčové (ANO) v letech 2014 až 2018 počítalo se zbouráním Libeňského mostu a jeho nahrazením novou konstrukcí, jeho nástupci ale rozhodli o opravě. V minulosti některá občanská sdružení i politici opakovaně usilovali o to, aby byl most prohlášen kulturní památkou. Ministerstvo kultury to odmítlo a doporučilo hlavnímu městu vystavět repliku.

„Nadějnou vyhlídkou pro Pražany ale je, že replika této části mostu nabídne daleko lepší využití. Na místě bývalého ramena Vltavy například vznikne mezi ulicemi Štorchova a Boudníkova nové přívětivé náměstíčko v podmostí,“ napsal náměstek pro dopravu Zdeněk Hřib (Piráti).

Jiřího z Poděbrad

Praha koncem ledna také zahájila přípravné práce na rekonstrukci náměstí Jiřího z Poděbrad, která potrvá 33 měsíců a vyjde na zhruba 477,8 milionu korun včetně DPH. V době rekonstrukce zůstanou zachovány kulturní akce a farmářské trhy, které se budou v návaznosti na práce na náměstí přesouvat.

Přes 20 let připravované úpravy náměstí budou zahrnovat nové prostranství pro pořádání akcí před kostelem Nejsvětějšího Srdce Páně, nahrazení asfaltu dlažbou nebo mlatovými povrchy, výsadbu stromů a další zeleně, rekonstrukci a přesun kašny nebo opravu a rozšíření dětského hřiště.

Masarykovo nádraží

Na Masarykově nádraží v Praze v lednu oficiálně začala jeho přestavba. Vznikne platforma nad kolejištěm a namísto dosavadních sedmi kolejí budou vlaky přijíždět na devět. Dvě nové budou určené pro vlaky mířící na letiště. Hotovo má být v roce 2027 a přestavba vyjde na 3,39 miliardy korun.

Nejvýraznější změnou oproti nynějšímu stavu bude právě nová platforma, která překlene celé kolejiště. Lidem umožní přejít z Florence do Hybernské ulice a z Masarykova na hlavní nádraží. Vznikne rovněž nový vestibul pro cestující čekající na vlak. Z něj se dostanou eskalátory, schodišti a výtahy na jednotlivá nástupiště. Schodiště a rampa propojí nádraží s ochozem nedávno vybudovaného komplexu Masaryčka. Přístup bude možný rovněž do sousedního hotelu.

Václavské náměstí

Během února začne dlouho očekávaná rekonstrukce horní části Václavského náměstí, která bude spojená především s návratem kolejové dopravy. Tramvaje v horní části náměstí jezdily do roku 1980. Oproti původnímu stavu budou koleje po straně náměstí a uprostřed vznikne promenáda. Dělníci opraví chodníky a vozovky, vysázejí zeleň, opraví se stanice metra Muzeum a vznikne podzemní nádrž na zachytávání dešťové vody. Město také na náměstí počítá s utlumením provozu automobilů, které pojedou částečně po tramvajových kolejích.

ČTĚTE TAKÉ: Z Prahy do Ostravy za dvě hodiny. Kdy se v Česku dočkáme vysokorychlostních tratí?

Václavské náměstí je dlouhé 682 metrů a přibližně 60 metrů široké. V roce 2020 začala rekonstrukce spodní části náměstí, kterou město z většiny dokončilo loni na podzim. Poté pokračovaly práce na dvou menších plochách u kolejí z Jindřišské do Vodičkovy ulice, které již byly přípravou pro stavbu tramvajové trati v horní části.

Kotva

Obchodní dům Kotva v Praze 1 od února uzavřela rekonstrukce. Potrvá dva roky. V nižších patrech vzniknou luxusní obchody a ve vyšších kanceláře. Promění se také okolí Kotvy, například zmizí nynější vstup do potravin. Sedmipodlažní budova s celkovou plochou 28 000 metrů čtverečních byla otevřena v roce 1975.

Podoba domu by měla zůstat v zásadě stejná, ale bude nutná například sanace azbestu ve fasádě. Podstatné změny čekají vnitřní dispozice. Kotva už po rekonstrukci nebude pouze obchodní dům. Vzniknou kanceláře, obchody s potřebnou občanskou vybaveností ale zůstanou zachovány. V sedmém patře pak bude restaurace s terasou.

Tagy: