
Požár třípatrového domu v Aši: Hasiči evakuovali 13 lidí, šest z nich skončilo v nemocnici
Americký prezident Donald Trump v pondělí oznámil zavedení 25procentního cla na dovoz oceli a hliníku do USA, a to bez žádných výjimek. Později však připustil, že zváží výjimku pro Austrálii. Evropská unie neponechá nejnovější cla bez odpovědi, reagovala předsedkyně Evropské komise (EK) Ursula von der Leyenová.
Americký prezident Donald Trump se chystá oznámit plošná 25procentní cla na dovoz hliníku a oceli. Krok bude mít dopad zejména na Kanadu, která je pro USA primárním zásobovatelem obou těchto surovin. V Ottawě už se proto bouří a chystají odvetná opatření, píše Washington Post.
Zkrachovalá hutní společnost Liberty Ostrava půjde do konkurzu, rozhodli na páteční schůzi u Krajského soudu v Ostravě její věřitelé. Reorganizaci podniku nikdo ani nenavrhl. Rozhodnutí o konkurzu ještě musí vydat soud.
Před takovým útokem je téměř nemožné se schovat, popisuje vojenský expert Roman Svitan novou vojenskou techniku, s níž Ukrajinci likvidují skupiny ruských okupantů ukrytých v pásech stromů. Obráncům k tomu stačí větší dron a termit, který hoří tak vysokou teplotou, že dokáže propálit i ocel. Lidé na sociálních sítích metodu připodobňují k drakovi chrlícímu oheň.
Ukrajinci na východní frontě provedli neobvyklý úder na skupinu ruských okupantů ukrytých v opuštěném pásu stromů. K likvidaci svých nepřátel využili větší dron a termit, který hoří tak vysokou teplotou, že dokáže propálit i ocel. Bližší okolnosti zveřejněných záběrů zobrazujících ohnivé peklo je v průběhu ruské agrese složité nezávisle ověřit.
Mezinárodní obchod mezi Českem a Ruskem stále kvete. Data Českého statistického úřadu o přeshraničním pohybu zboží ukazují, že ČR loni od Ruska nakoupila za desítky miliard korun ropu, plyn anebo také ocel.
U bran hutě Liberty ve čtvrtek demonstrovalo asi dva tisíce lidí, aby dali najevo svou nespokojenost. Zaměstnancům firmy dochází trpělivost. Většina z nich je totiž už dva měsíce na nucené dovolené a provoz prakticky stojí.
Prázdné tramvaje a nezvyklé ticho. U hlavní brány oceláren Liberty Ostrava je problém vůbec někoho potkat. „Huť se už nerozjede. Prostě nevěřím, že by to bylo možné,“ říká 61letý Jan Šuta z rourovny. „Dělám tady 27 let, na rourovně všechno stojí. Sám už to doklepu do předčasného důchodu, mladším kolegům ale radím, ať si hledají práci. Zlaté padáky jako v roce 2011 se rozdávat nebudou,“ myslí si. Na 22. únor připravují odbory protestní mítink, odborový předák v Liberty Petr Slanina se přitom dušoval, že dokud bude 6 tisíc zaměstnanců huti dostávat výplaty, nebude je vyzývat k demonstracím. A mzdy na účet chodí.
Od obzoru k obzoru. Teprve ze střechy ubytovny a hotelu Kovák, který patří ocelárnám Liberty Ostrava, vyniká ohromná rozloha hutního areálu. Fabrika zabírá 650 hektarů, to je větší plocha než katastr pražského Žižkova (544 ha) nebo Vinohrad (379 ha). „Je to město ve městě, ale hlavně v noci je to teď mrtvé a vybydlené místo,“ říká Petr Slanina, šéf odborů v Liberty. Než jsme se potkali v jeho kanceláři v Kováku, do telefonu mluvil o městě duchů, slovíčkaření teď ovšem není důležité. „Podstatné je, aby to město zase ožilo a rozjela se výroba,“ přeje si Slanina. Mezitím se ale vylidňuje i okolí hutě, duchové tamní živnostníky neuživí.
Hutníci z oceláren Liberty Ostrava teď mají po každé šichtě blbou náladu. „Už se neinvestuje ani do základních oprav. Když se nám ve válcovně něco rozbije, tak se to jen polepí, udělá se nějaký bypass. Odebere se motor tam, kde se zrovna neválcuje, a tak se to pořád přehazuje,“ líčí po ranní směně dělník, který ve fabrice pracuje už 34 let. Práci na postu valcíře právě zapíjí lahvovým pivem v bistru u Jižní brány. Odboráři z Liberty Ostrava se obávají bankrotu, který pošle 6 000 hutníků na úřad práce.
Policie stále vyšetřuje středeční dopravní nehodu kamionu, který na dálnici D5 u Benešovic na Tachovsku prorazil svodidla a vjel do protisměru. Následná srážka s osobním autem si vyžádala tři oběti včetně dvou dětí. Příčinou náhlé změny směru v jízdě mohla být prasklá pneumatika. Tragická událost však odstartovala i diskusi o stavu svodidel na českých dálnicích. Měly nefungující zábrany na rozsahu nehody svůj podíl?
V příštích měsících nás zřejmě čeká zrychlení růstu spotřebitelských cen. Naznačují to zkušenosti tuzemských průmyslových výrobců, kteří musí kvůli nedostatku materiálu prodlužovat dodací lhůty a hlavně výrazně připlácet svým dodavatelům. Jde o jeden z následků koronavirové pandemie.