Odstartovaly povánoční slevy. Kdy lze zlevněné zboží reklamovat a na co si dát pozor?

Hned po Štědrém dni odstartovala první vlna povánočních slev. Za výrazně nižší ceny lze pořídit především oděvy, pozadu není ani vybraná elektronika. Povánoční výprodeje často bývají výhodnější než předvánoční slevy, a to včetně akcí typu Black Friday, upozorňuje hlavní ekonom Trinity Bank Lukáš Kovanda. Společně se slevami ale mnohdy přicházejí i trable s reklamací zboží. Kdy je možné zlevněné zboží vrátit a na co si dát pozor?

Prodejci se před další sezonou musí zbavovat zásob zboží, které „neudali“ během adventu. Povánoční slevy odstartovaly u některých prodejců hned po Štědrém dni, což byl příklad obchodu Datart. První dny se lidé podle mluvčí značky Evy Kočicové dočkají výraznějších slev na malé a velké domácí spotřebiče a televizory. Zboží ve slevách budou moci zákazníci Datartu podle ní nakoupit do druhé poloviny ledna.

E-shop s módou a doplňky Zoot výprodeje podle svého výkonného ředitele Milana Poláka rozdělí do tří fází, první začala 25. prosince a potrvá do 9. ledna. Upozornil ale, že celosvětově zdražila doprava a další vstupní náklady, prodejci si tak nemohou dovolit nabízet tak extrémní slevy jako dříve.

Poskytnutí slevy, ať už jde o slevu povánoční, či novoroční, není důvodem k omezení zákazníkova práva zboží reklamovat nebo vrátit do čtrnácti dní v případě zakoupení on-line.

Ať už zákazník nakoupí za jakoukoli cenu, vždy platí, že jej může reklamovat po dobu 24 měsíců od převzetí. Výjimkou jsou slevy poskytnuté individuálně na vadný kus. Vada a sleva musí být v takovém případě ovšem explicitně uvedeny na dokladu o koupi. Zákazník by však podle Kovandy neměl otálet.

V nejsilnější pozici vůči prodejci je tehdy, pokud zboží reklamuje už během šesti měsíců od převzetí. Pokud se totiž v této době vada projeví, má se za to, že existovala již před zakoupením. Bezvadnost zboží bude muset prokazovat prodejce. Po uplynutí šestiměsíční lhůty už je to naopak zákazník, který musí prokazovat, že si vadu nezpůsobil sám.

Obchodníci někdy mohou reklamaci odmítat uznat s tím, když zákazník zboží zakoupil v akci „X + 1 zdarma“. Mohou totiž argumentovat, že záruka se vztahuje pouze na zaplacené zboží, nikoli na darované. „Pokud však oba kusy zboží od sebe nelze odlišit, jedná se o množstevní slevu a zákazník může reklamovat každý kus zvlášť,“ vysvětlil Kovanda.

Další vlna výprodejů přijde v lednu

Je rovněž potřeba mít na paměti, že bezdůvodné vrácení zboží e-shopu ve čtrnáctidenní lhůtě po zakoupení není totéž co uplatnění zákonného práva reklamace. Bez udání důvodu lze vrátit jen některé druhy zboží – například to, které nepodléhá rychlé zkáze. „Těžko lze po čtrnácti dnech vracet třeba potraviny nebo květiny,“ konstatoval ekonom.

Povánočními slevami vlna výprodejů nicméně nekončí. Další velký nápor zákazníků lze čekat v týdnu od 3. ledna, kdy začnou novoroční slevy. Kamenné obchody totiž na první i druhý svátek vánoční musely mít ze zákona zavřeno, jestliže jejich plocha činí 200 metrů čtverečních a více.

Tagy: