Osobní tatry všeho druhu patří na rozdíl od lidových škodovek k těm veteránům, které mají svoji nemalou cenu i mimo bývalý socialistický tábor. V nabídce ojetých vozů se objevil vzácný kus z 90. let, za jehož cenu byste si mohli pořídit pět plně funkčních Rolls-Royců ze 70. let nebo nové Porsche.
Tatra 613-4 Electronic vznikla v raných a nadějných 90. letech, tedy ještě v době, kdy Tatra doufala, že by mohla konkurovat luxusním západním značkám i s exotickou konstrukcí z konce 60. let. Vycházela z prodloužené verze T613-4 Mi-Long, ale v její výbavě se na tu dobu objevily neuvěřitelně moderní prvky. Debutovala v roce 1993 na autosalonu ve Frankfurtu nad Mohanem.
V rámci základní výbavy dostala do vínku elektricky ovládaná elektrochromatická zpětná zrcátka, ostřikovače světlometů, skleněné střešní okno a třetí brzdové světlo integrované do vnitřního ionizéru vzduchu. Nechyběla ani specifická 16palcové litá kola.
Interiér se od klasických T613 změnil k nepoznání. Kvalita však byla různorodá. Zdroj: rajveteranu.cz
Interiér se od klasických T613 změnil k nepoznání. Kvalita však byla různorodá. Zdroj: rajveteranu.cz
On mluví!
Největší tajemství ovšem ukrývala verze Electronic v luxusním interiéru. Na rozdíl od standardních šestsettřináctek obsahoval přístrojový panel elektronické ukazatele stavu paliva a teploty motoru, systém informativních a varovných kontrolek, jeden jednořádkový a jeden dvouřádkový textový displej.
Kontrolky byly zařazeny buď do skupiny informativní, nebo varovné. Diagnostika upozornila řidiče rozsvícením nápisu SERVICE, například v případě potřeby dolití kapaliny do ostřikovačů či vypálené žárovky. Diagnostika však obsahovala například i kontrolu brzdového obložení, stavu brzdové kapaliny nebo oleje. Pokud to bylo nutné, rozsvítil se nápis STOP. To byly nicméně věci u západní konkurence zcela běžné. Mezi extratřídu Tatru vyčleňovalo ještě něco jiného.
Před 35 lety se Tatra poprvé předvedla Dakaru. Proslavily ji pověstné čapí nohy
Právě skončená dakarská rallye dala velmi dobrými výkony českých posádek vzpomenout na ročníky konané ještě v Africe. Do saharského písku vyrazily v roce 1985 jablonecké Liazy a právě před 35 lety také tatrovky včetně budoucího krále Dakaru Karla Lopraise. Jak se tenkrát podařilo vyslat kluky z kopřivnické zkušebny soutěžit s největšími světovými esy té doby?
Ke každé ikoně v přístrojovém štítu bylo přiřazeno hlasové upozornění. Ženský hlas vás také vyzval, abyste si zapnuli bezpečnostní pásy, upozornil vás na nebezpečí námrazy nebo na to, že v nádrži máte zásobu paliva už jen na 10 km. Všechno to pracovalo pomocí trojice počítačů, které komunikovaly přes sběrnici dat CAN Bus. Jeden z kompjůtrů zajišťoval právě hlasový výstup.
Na elektronické výbavě spolupracovaly s Tatrou firmy jako Datamer a Bazala Automotive Engineering. Interiér byl nabízen výhradně s celokoženým čalouněním, vyhřívanými sedadly, pravými dřevěnými dekoracemi, manuální klimatizací či nezávislým topením Eberspächer.
Interiér luxusní verze byl poskládán doslova na koleně. Na obrázku tak můžete identifikovat budíky z BMW, páčky směrových světel ze Škody 120, výdechy topení a tlačítka z favoritu nebo reproduktory od Blaupunktu. Zdroj: rajveteranu.cz
Interiér luxusní verze byl poskládán doslova na koleně. Na obrázku tak můžete identifikovat budíky z BMW, páčky směrových světel ze Škody 120, výdechy topení a tlačítka z favoritu nebo reproduktory od Blaupunktu. Zdroj: rajveteranu.cz
Video, telefon i lednička
Některé exempláře měly na přání ve výbavě třeba i chladničku, elegantně umístěnou uprostřed zadního sedadla, kde plnila zároveň funkci loketní opěrky. Tatra byla schopna vybavit T613 Electronic také barevným televizorem, CD přehrávačem, přehrávačem videokazet (VHS) či telefonem. To vše si mohla posádka užívat při vcelku dynamické jízdě.
Tatru 613 Mi-Long totiž poháněl vzadu uložený vzduchem chlazený motor 3,5 V8 se vstřikováním paliva a výkonem 148 kW. S ním dosahovala maximální rychlosti 190 km/h. Ani to všechno však nestačilo k úspěchu. Electronic nedokázal překročit stín morálně zastaralé konstrukce bez automatické převodovky, ABS nebo bez airbagů – tehdy již povinné výbavy luxusních aut nejvyšší třídy.
Dobový firemní prospekt. Zdroj: Tatra
Cena nového Porsche
Zákazníky se stala zejména tehdejší ministerstva. I proto vzniklo pouze 17 exemplářů. To, co však byla tehdy nevýhoda, může být dnes výhodou. Na serveru rajveteranu.cz je aktuálně k prodeji model vyrobený v roce 1993 se šedou metalízou a zmiňovanými vychytávkami. Najeto má prý jen 163 947 km, což se zdá dost málo, pokud si představíme, že tato auta si odkroutila roky ve státních službách.
Není to rozhodně levný kousek. Majitel, který T613 Mi-Long Electronic prodává, si jí po letech cení na 2 900 000 korun, což je dost na moderní Mercedes-Benz, BMW, či dokonce Porsche. Jen pro srovnání – zachovalá běžná Tatra 613 obvykle nestojí přes milion. Existuje ale i opačný extrém, v inzerci jsme našli výrazně faceliftovanou T613, tedy Tatru 700 za cenu přes 6 000 000 Kč. A pak že jsou české veterány levné.
VIDEO: Takto zajížděl do řady zaparkovaných T613 známý „básník“ Štěpán Šafránek