Digitální bezpečnost se stává palčivým tématem v době, kdy jsme stále více propojeni s internetem. Karol Suchánek, expert na digitální bezpečnost, poukázal na narůstající počet sofistikovanějších útoků ve virtuálním prostoru. Stále větší závislost společnosti na využívání mobilních zařízení přitahuje kriminálníky, kteří se často uchylují k hackování jako jediné možné obživě, zejména v ekonomicky znevýhodněných regionech. Jak on-line podvodníky rozpoznat a nenaletět, pak doplňuje Martin Podolák z mBank.
Celý rozhovor si můžete pustit i v podcastové podobě
Suchánek v pořadu Co na to vaše peněženka vysvětluje, že zatímco tradiční zločinci musí překonávat geografické a logistické bariéry, kybernetičtí útočníci operují na globální úrovni s minimálním rizikem a vysokou účinností. S pomocí technologií, jako je umělá inteligence, se útoky stávají stále více rafinovanými, což ztěžuje obranu proti nim.
Banky v boji proti kybernetickému zločinu
Martin Podolák z mBank v televizním rozhovoru představil opatření, která banky implementují proti kybernetickým útokům. Zdůraznil, že banky jsou dobře zabezpečené proti DDoS útokům a že peníze a data klientů zůstávají v bezpečí. Podolák také zmínil, že hackeři se nejčastěji snaží využít neznalosti a důvěřivosti klientů, což je nejslabší článek v bezpečnostním řetězci.
Co je nutné mít na paměti. Banka po vás nikdy po telefonu ani po mailu nebude chtít citlivé údaje. Mluvíme například o přihlašovacích údajích do internetové bankovnictví, čísle karty včetně CVV kódu. Může se stát, že si banka pro ověření karty řekne o její první čtyři čísla, ale určitě ne o celé číslo včetně zmíněného CVV kódu.
Hlavním záměrem podvodníků je podle slov Podoláka dostat klienta do stresové situace. Standardně se může jednat o podvodný telefonát, kdy vám někdo zavolá v hodinu, která je pro vás nekomfortní. „Může to být například brzy ráno nebo pozdě večer. Během hovoru se vás snaží přesvědčit o tom, že někdo aktivně využívá vaši kartu v zahraničí. Moje rada v tu chvíli zní, že si musíte ověřit, zda opravdu mluvíte se svojí bankou. Zavěsíte a zavoláte svému bankéři nebo na oficiální linku banky. Nikdy nediktujte příchozímu hovoru jakékoliv citlivé údaje, které jsem před chvílí zmiňoval. V mBank zároveň nabízíme možnost ověření pomocí aplikace, kdy stačí říct operátorovi, aby se klientovi autorizoval skrze tzv. push nortifikaci,“ říká Martin Podolák, zástupce generálního ředitele společnosti mBank.
Pokud už k něčemu takovému dojde, že někomu poskytnete tyto citlivé údaje, je potřeba situaci co nejrychleji řešit. Jak? A jaké jsou další metody on-line podvodníků a jak se jim úspěšně ubránit? To vše nabízí pořad Co na to vaše peněženka s hosty Martinem Podolákem, zástupcem generálního ředitele společnosti mBank, a Karolem Suchánkem, expertem a poradcem na digitální bezpečnost: