Hlasujte v ANKETĚ: Opravdu si myslí, že jsme tak blbí? Lidé kritizují obchody za Black Friday

„Opravdu si myslí, že jsme tak blbí?“ ptala se jedna z oslovených respondentek.

Černý pátek, akce moc výhodné nejsou

Svátek slevového šílenství vrcholí. Black Friday není zdaleka jen doménou Spojených států. Obchodníci na nejrůznější slevy lákají i v Evropě, a Česko není výjimkou. Češi podle odborníků slyší na akce i v případě, že ve skutečnosti až tak výhodné nejsou. Někteří respondenti oslovení CNN Prima NEWS však nesouhlasí.

„Opravdu si myslí, že jsme tak blbí? Je to úplné ponížení zákazníka. Jsme tu kvůli nim, ne oni kvůli nám, tak proč tohle dělají?“ ptala se jedna z oslovených žen. Stále se najdou zákazníci, kteří si na neférové praktiky obchodníků dávají pozor. „Když už kupuji něco ve výhodné akci, používám srovnávače,“ uvedl další respondent.

ČTĚTE TAKÉ: Drahé máslo? Bude hůř. Vlády potraviny spíše zdražují, říká dvojka na zemědělském trhu

Někteří však naopak přiznávají, že prodejcům důvěřují. Jeden z oslovených mužů prozradil, že slevové akce Black Friday využívá především k nákupu elektroniky. „Slevy ale většinou neověřuji. Věřím obchodníkům,“ řekl pro CNN Prima NEWS.

Věříte obchodníkům, že jsou jejich slevy na Black Friday skutečné?

Češi jsou lovci slev. Každoročně při nich nakupují více a více. Zatímco v roce 2004 tvořil celkový objem prodaného zboží ve slevách jen jednu čtvrtinu, loni dosáhl 64 procent. Obchodníci si to dobře uvědomují, a tak na zákazníky se slevami a triky doslova útočí.

Odborníci, včetně České obchodní inspekce (ČOI), varují spotřebitele před marketingovými tahy prodejců. Radí, aby si reálnou cenu zboží několikrát ověřili. „Cena se dá předem navýšit, aby mohla být následně uvalena sleva na úrovni desítek procent,“ uvedl ekonom Pavel Peterka pro CNN Prima NEWS.

Přesvědčit se, že se nejedná o reálnou slevu, je jednoduché. „Každý obchod, ať už je to kamenný nebo internetový, musí u slev uvádět původní cenu, která musí být alespoň za posledních třicet dnů,“ upřesnil finanční poradce Ondřej Hatlapatka. Při on-line nakupování se vyplatí využít i srovnávače, které ukážou, jak se cena produktu měnila v minulosti. Tak si spotřebitel může snadno ověřit, jestli je nabídka skutečně výhodná.

Zejména před Vánoci a v období akce Black Friday vznikají nové e-shopy, které nabízí zboží za podezřele nízké ceny. „Pokud jsou mnohem nižší než u konkurence, měli bychom zpozornět,“ zdůraznila Lucie Kejharová z právního oddělení společnosti dTest. Mezi další znaky podvodných e-shopů patří mimo jiné i utajování obchodních podmínek. Pokud si zákazník není jistý důvěryhodností e-shopu, ČOI eviduje seznam rizikových obchodů.

Prodejci často přicházejí i s časově omezenými nabídkami, které na zákazníky vyvíjejí nátlak. „Máte pocit, že něco dostanete teď, protože levnější už to nebude. Samozřejmě to je nesmysl,“ zhodnotil sociolog Vojtěch Bednář pro CNN Prima NEWS.

MOHLI JSTE PŘEHLÉDNOUT: Od září platí zákaz starších kotlů. V provozu je jich stále 150 tisíc, hříšníkům hrozí pokuta

Tagy:
Vánoce obchod ekonomika CNN Prima NEWS Česká obchodní inspekce dTest internetový obchod maloobchodní prodej Black Friday makroekonomie Vojtěch Bednář Černý pátek produkty a služby ekonomika, obchod a finance prodejní kanály