Roli v případě tragické červnové havárie letu Air India mohl sehrát přívod paliva, uvedlo podle webu The Air Current několik osob obeznámených s vyšetřováním. Ten ale takřka nelze vypnout omylem, vyšetřovatelé proto nevylučují ani úmysl.
Vyšetřování příčiny havárie letu Air India 171, která si vyžádala nejméně 270 životů, stále probíhá. Po analýze integrovaných letových a hlasových záznamníků se však zaměřilo na pohyb přepínačů řízení paliva motoru, uvedlo podle webu The Air Current několik osob obeznámených s vyšetřováním.
K TÉMATU: Od startu k nehodě uplynulo jen 30 sekund. Záběry ukazují tragický pád letadla v Indii
Znalci uvedli, že analýza po nehodě neprokázala žádné známky kontaminace paliva nebo nesprávné zasunutí klapek letadla, což jsou dva faktory, které byly často zvažovány jako možné příčiny nehody.
Roli ale mohly sehrát dva přepínače řízení paliva. Ty jsou chráněny, aby se zabránilo jejich náhodnému přepnutí. V případě požáru motoru by se přepínač ovládání paliva pro postižený motor rozsvítil červeně, což by posádce poskytlo důležitý vizuální signál.
Přepínače řízení paliva mají dvě polohy – RUN a CUTOFF. Přepínají se na zemi během startu a vypínání motoru. Přepnutí palivového spínače z polohy RUN do polohy CUTOFF během letu by totiž způsobilo zastavení přívodu paliva do příslušného motoru, což by vedlo k jeho okamžitému vypnutí a ztrátě tahu. To by také zastavilo dva elektrické generátory na každém motoru, které dodávají energii mnoha systémům letadla a některým displejům v kokpitu.
Pokročilý systém řízení letu 787 má ale automaticky kompenzovat jakýkoli rozdíl v tahu jednoho z motorů. Na rozdíl od předchozí generace 777 se plně přizpůsobí a letadlo by mělo letět rovně a nemělo by se stáčet do směru porouchaného motoru.
Není ale zatím jasné, zda byl jeden nebo oba přepínače řízení paliva pro motory přepnut v okamžiku po vzletu z dráhy. „Podle osob obeznámených se situací nelze na základě dostupných informací o černých skříňkách v tuto chvíli vyloučit ani potvrdit nesprávné, neúmyslné nebo úmyslné jednání, které předcházelo nebo následovalo po zjevné ztrátě tahu předtím, než letadlo narazilo do studentské ubytovny,“ píše web The Air Current.
Selhání obou motorů?
Jak dříve informoval web The Wall Street Journal, předběžné vyšetřování a záběry posledních chvil letu naznačují, že před pádem byla z trupu vysunuta malá turbína poháněná náporovým vzduchem (v angličtině ram air turbine, RAT). Ta slouží jako záložní zdroj energie v případě, že oba motory selžou, nebo pokud se porouchá některé hydraulické čerpadlo, což znemožňuje ovládání letadla.
Tuto turbínu může systém aktivovat automaticky, popřípadě ji ručně spustí piloti, pokud mají podezření, že oba motory selhaly. Porucha motoru může podle WSJ nastat z řady příčin, jako je srážka s ptákem nebo problémy s palivem.
„V komerčním letectví je selhání obou motorů velmi vzácné,“ řekl odborník na leteckou bezpečnost Anthony Brickhouse. „Dnešní motory jsou výkonnější a spolehlivější, než tomu kdy bylo,“ dodal.
Vyšetřovatelé zatím nic oficiálně nepotvrdili. Zkoumání všech možných příčin může trvat až několik měsíců a nelze vyloučit ani lidskou chybu při řízení letounu nebo při jeho pravidelné údržbě.
MOHLO VÁM UNIKNOUT: Tragédie na letišti v Bergamu. Muže nasál motor popojíždějícího letadla