Výrobce letadel Boeing se topí v problémech. U jeho strojů se kupí nehody a závažné vady, které odnášejí především pasažéři, a to nejen u problematických letounů 737 MAX. Poslední incident se týká náhlého poklesu letu z Austrálie do Nového Zélandu, při kterém bylo zraněno až 50 pasažérů. Akciím společnosti nepomohla ani smrt whistleblowera Johna Barnetta, který firmu dlouhodobě kritizoval.
Boeing řeší náhlý propad svého letadla 787 Dreamliner aerolinek LATAM, které v pondělí mířilo z australského Sydney do novozélandského Aucklandu. Stroj znenadání snížil svoji výšku o 150 metrů. Kvůli tomu přes 50 cestujících utrpělo zranění.
PODÍVEJTE SE: Boeing se nad Novým Zélandem propadl o 150 metrů, pilot ztratil kontrolu
Doposud není definitivně potvrzené, co incident způsobilo. S největší pravděpodobností však šlo o chybu pilota, který na moment ztratil kontrolu nad letounem kvůli nechtěnému posunutí sedadla. Informoval o tom odborný portál The Air Current. Aerolinky LATAM hovořily o „technických problémech“. Boeing mezitím oznámil, že počká na závěry vyšetřování, jak informuje CNN.
ČTĚTE TAKÉ: Další nehoda Boeingu, stroj sjel v Houstonu z ranveje. Akcie firmy na burze se propadají
Jde však jen o špičku ledovce nedávných problémů Boeingu. V lednu letadlu z dílny Boeingu létající pod hlavičkou amerických Alaska Airlines přímo během letu upadl panel, na jehož místě je nouzový východ.
Smutek a beznaděj. Příbuzní cestujících záhadně zmizelého letadla čekají na odpovědi už 10 let
Uplynulo deset let od chvíle, kdy nad Thajským zálivem beze stopy zmizel let MH370 malajsijských aerolinií s téměř 250 lidmi na palubě. Dodnes není jasné, co se s letadlem stalo. Po odpovědích stále pátrají příbuzní cestujících. Zejména Číňané, protože právě jejich blízkých bylo na palubě ztraceného stroje nejvíce.
Americký Národní úřad pro bezpečnost v dopravě (NTSB) v únoru ve své zprávě k incidentu uvedl, že u východu chyběly hned čtyři šrouby. Jednalo se o letoun 737 MAX, který je dlouhodobě velmi problematický. Po kauze s Alaska Airlines řada aerolinek raději tyto stroje, které mají ve svých flotilách, nechala v hangárech.
Série nehod vedla rovněž k tomu, že se výroba těchto letounů značně omezila. V zámoří je dokonce vedeno vyšetřování Boeingu.
Sebevražda whistleblowera?
Společnosti neprospěla ani smrt jejího bývalého zaměstnance Johna Barnetta. Ten se po zhruba 30 letech služby pro Boeing rozhodl vyjít ven s informacemi, které na výrobce nevrhaly nejlepší světlo.
Barnett, který od roku 2010 působil jako manažer kvality v jedné z továren, v níž se vyráběly nové letouny 787 Dreamliner, v roce 2019 pro BBC řekl, že zaměstnanci jsou nuceni do strojů dávat součástky z nekvalitních, avšak levnějších materiálů. Odhalil měl také problém, že až čtvrtina dýchacích masek v letadlech je nefunkční.
Bývalý zaměstnanec Boeingu zemřel 9. března ve věku 62 let. Vyšetřovatelé podle BBC pracují i s verzí, že Barnett spáchal sebevraždu.
Boeing stock price on November 28th: $224
— Quiver Quantitative (@QuiverQuant) March 13, 2024
Boeing stock price today: $184
Inverse Cramer strikes again. pic.twitter.com/OX1Zamr5oP
Problémy se již projevily i na hodnotě akcií firmy, které po prosincovém nárůstu klesly na úroveň z loňského října – aktuálně se obchodují v ceně kolem 183 dolarů.