Jana Urbanová ze severočeského Děčína je jednou z těch lidí, kteří se kvůli zdražování energií dostali do bezvýchodné situace. Přestože podle svých slov šetří, musí zaplatit desetitisíce coby nedoplatek za plyn. Energetická společnost totiž zařadila seniorku po smrti jejího manžela mezi nové zákazníky a původní smlouvu jí zrušila. Její důchod tak nově nepokryje ani platby za energie.
Když 78leté důchodkyni Janě Urbanové přišlo vyúčtování za plyn, zatočila se jí z toho hlava. „Ještě na ulici jsem to roztrhla a zjistila, že mi přišla listina od Innogy, že mám doplatit 42 tisíc za loňský rok. Myslela jsem, že na chodníku omdlím,“ svěřila se reportérovi CNN Prima NEWS.
Navíc se její původní měsíční zálohy pět a půl tisíce korun více než zdvojnásobily. „Každý měsíc budu platit 12 530 korun jenom za plyn, plus elektřinu. Když jsem to sečetla, tak mi to dělalo 14 400 korun, a přitom já mám důchod 14 020 korun. Tak jsem se zděsila, z čeho to všechno budu platit,“ popsala.
Před rokem a půl seniorce zemřel manžel, který byl vážně nemocný. „Řekli mi, že jsem za minulý rok, kdy už tady muž vlastně nebyl, měla o 20 % větší spotřebu plynu, než jsem měla předtím. Všechny peníze, které jsme měli ušetřené během těch čtyř let, co byl muž nemocný, jsem utratila za veškeré zdravotní pomůcky, léky, rehabilitační sestru,“ vysvětlila.
Jana se stala novou zákaznicí
Vdova šla po smrti manžela do energetické společnosti v Děčíně, kde si nechala přepsat smlouvu na plyn na své jméno. A tam začal tehdy celý problém. Společnost totiž seniorku zařadila mezi nové zákazníky. Na pobočce prý totiž výslovně nenahlásila, že Urban byl její manžel. „Pokud ta smlouva byla uzavřena v rámci společného jmění manželů, v rámci manželů, a jeden z manželů zemře, tak ten druhý manžel by ve smlouvě měl mít možnost pokračovat. Ovšem musí to dodavateli oznámit,“ informoval mluvčí Energetického regulačního úřadu Michal Kebort.
Paní Jana si ale myslela, že povinnost splnila tím, že přinesla na pobočku úmrtní list. „Pokud zákazník zemřel, smlouva tímto zaniká a není možné ji převést na nového zákazníka. Výjimkou je právě pouze doložení společného jmění manželů. V případě paní Urbanové jsme požadavek na zachování stávající smlouvy z důvodu společného jmění manželů neevidovali, proto byla se zákaznicí uzavřena nová smlouva dle standardního postupu při přepisu z důvodu úmrtí,“ upřesnila mluvčí společnosti Innogy Linda Filuszová.
„To bude podraz na zákazníky, protože určitě nebudu sama, která má tyhle problémy,“ myslí si paní Jana. Plynárenská společnost se už o případ Jany Urbanové začala více zajímat a nabídne jí prý řešení. Pokud máte i vy podobnou zkušenost, ozvěte se nám na e-mail zpravy@iprima.cz.