Veřejně připustil, že dochází ke zneužívání jeptišek kněžími. Žádal úctu ke všem obětem znásilnění či domácího násilí. Vyzýval matky, aby se nebály kojit veřejně i v chrámech. Papež František ženám rozuměl, vyrůstal se dvěma sestrami a ve dvanácti letech se tak vroucně zamiloval, že se hodlal oženit. „Žena je důležitější než muži a v životě církve je žena dokonce na vyšší úrovni, protože církev je žena. Církev je Ježíšovou nevěstou,“ prohlásil loni v září po návštěvě Belgie a Lucemburska.
Když Alejandru Pereyrovou z argentinské Córdoby znásilnil policista, udala ho kriminalistům. A vzápětí musela čelit obrovskému nátlaku a výhrůžkám ze strany úřadů. Zoufalá a zneuctěná nenacházela nikde zastání, a tak se v roce 2013 rozhodla svěřit přímo nově zvolenému papeži Františkovi: poslala e-mail na adresu jeho vatikánské kanceláře.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Maláčová využila smrt papeže k útoku na Fialu. Hyenismus a tanec na hrobě, reagují politici
Nedoufala, že se její vzkaz dostane až ke Svatému otci, ale už jen tím, že se mu odvážila napsat, se jí částečně ulevilo. Pak jí ovšem zazvonil mobil a v reproduktoru se ozval hlas papeže. Utěšující hovor trval půlhodinu a skončil pozváním do Vatikánu.
Znásilněné nejsou poskvrněné
K takovému gestu se do té doby žádný jiný Svatý otec neodhodlal. Oběti znásilnění totiž katolická církev tradičně víceméně ignoruje, tyto ženy jsou vnímány jako poskvrněné. Svědčí o tom případ, který se odehrál v Německu jen tři měsíce předtím, než František usedl na svatopetrský stolec.
Pětadvacetiletá znásilněná dívka nepochodila v katolické nemocnici v Kolíně nad Rýnem, do níž přišla viditelně otřesená a ve špinavém oblečení. Lékaři ji odmítli hospitalizovat, protože byli přesvědčeni, že jim vnitřní řád nemocnice zakazuje přijímat zneuctěné ženy. Po následném mediálním skandálu vedení špitálu ještě přililo olej do ohně. Znásilněné je prý možno hospitalizovat, nicméně lékaři si prý mysleli, že žena chce předepsat nouzovou antikoncepci, což katolická církev zapovídá.
Nechutné klášterní tajemství
A v roce 2019 dokonce papež veřejně připustil, že v církevních kongregacích dochází k sexuálnímu násilí na řádových sestrách. Podle zpravodajského serveru BBC to bylo vůbec poprvé, kdy někdo z katolické hierarchie přiznal zneužívání jeptišek kněžími. Vatikánský časopis pro ženy Women Church World posléze napsal, že v některých případech musely zneužité řeholnice i na potrat, což je mezi katolíky nepovolený úkon. František také podotkl, že problém sexuálního násilí v církevních řádech řešil už jeho předchůdce Benedikt, ovšem bez médií. Ten dokonce rozpustil celou kongregaci, v níž měly řádové sestry úlohu sexuálních otrokyň.
Hlava římských katolíků František dobře věděla, na jak temnou až středověkou strunu se občas hraje v dnešní církvi. František proto zvedal ukazováček i na kněze, kteří odmítali křtít děti zrozené ze znásilnění. Mnohým duchovním se přitom příčilo křtít i děti svobodných matek. „To jsou dnešní pokrytci. Brání lidem dosáhnout božího požehnání. A nechávají tyto ubohé dívky marně cestovat od farnosti k farnosti,“ vytýkal Svatý otec farizejským duchovním.
Nemálo takových konzervativních kněží sedává i na českých, moravských a slezských farách. „Moje dcera je neprovdaná matka a chce nechat svoje dítě pokřtít, ona je pokřtěná také. Bylo jí ale řečeno, že nemanželské dítě pan farář nepokřtí,“ stěžuje si jistá J. Š. z okolí Jindřichova Hradce na jednom katolickém webu. Na bigotně věřícím Hlučínsku dokonce mnozí kněží odmítají křtít i děti těch párů, které se mohou prokázat jen občanskou svatbou a obřad v kostele vynechaly.

Truchlící se scházejí na Svatopetrském náměstí ve Vatikánu v reakci na úmrtí papeže Františka. (21. 4. 2025) Zdroj: profimedia/ČTK
Ve dvanácti plánoval svatbu
Muži, kteří vyrůstají s jednou či více sestrami, bývají podle psychologů empatičtější k ženám. Život v takové rodině je prý naučil rozumět něžnému pohlaví, tito pánové se třeba neposmívají ženám kvůli špatné náladě v době premenstruačního syndromu a spíše je politují. Právě do podobného prostředí se v roce 1936 narodil i Jorge Mario Bergoglio. Budoucí papež František.
Dětství trávil s maminkou, babičkou, dvěma bratry a dvěma sestrami – Martou Reginou a Marií Elenou. Dost žen v jednom domě.
Neklidný Jorge ze čtvrti Flores v Buenos Aires se už ve dvanácti letech zamiloval – do stejně staré Amalie Demonte. A v pubertálním opojení dokonce pomýšlel na svatbu. Samotná Amalie vztah v roce 2013 potvrdila a podrobně vylíčila. Jorge ji prý napsal, že je pro něj jediná, a že pokud si ji nevezme za ženu, stane se knězem. Dopis doplnil obrázkem domu s červenou střechou, v němž spolu budou bydlet. Psaní se ovšem zmocnil Amaliin otec, který dceři zle vyčinil, a dokonce ji uhodil, takže list zůstal bez odpovědi.
„Pokud budou miminka hladová, nakrmte je“
Dospívající Jorge však výhružku o kněžství asi až tak vážně nemyslel, dívek přece běhá po Buenos Aires nepřeberně. Další velkou lásku prožil v roce 1953. Sedmnáctiletý teenager se jednoho dne vyšňořil na další rande, cestou se ale zastavil ke zpovědi v kostele sv. Josefa ve Flores. Z chrámu však vyšel jiný člověk: rozpolcený a tápající, zda má dát přednost lásce k dívce, nebo kněžství. Ještě dokončil chemickou průmyslovku, ale už v jedenadvaceti letech vstoupil v Santiago de Chile do jezuitského řádu.
První papež z amerického kontinentu bořil jedno nepsané církevní pravidlo za druhým už od počátku pontifikátu. Například v lednu 2014 při křtu dětí v Sixtinské kapli přítomné maminky vyzval, aby nakojily svá mimina. „Pokud budou hladová, nakrmte je. Dnes mají hlavní roli děti,“ prohlásil a některé ženy ho vzaly za slovo.
Papež takovým chováním silně znepokojoval mnohé církevní staromilce. V Itálii je totiž kojení na veřejnosti téměř tabu, natož během církevních ceremonií či v posvátné Sixtinské kapli. Vždyť právě tady se schází konkláve, sbor kardinálů, který volí papeže. Kojení v chrámu děsí bigotní katolíky i v Polsku, kde mají veřejně kojící matky punc nestydatých rouhaček.
Nové ženy ke Svatému stolci
V některých ohledech ovšem František setrval na tradičních postulátech. „Žena vysvěcená na kněze, to je téma, o kterém se nediskutuje,“ říkal například. Ženy nicméně dosazoval i na tak vysoké posty ve vatikánské hierarchii, na kterých dosud seděli jen kardinálové, takže například argentinská profesorka teologie Emilce Cuda se stala tajemnicí Papežské komise pro Latinskou Ameriku. Jen v letech 2013 až 2023 se počet žen zaměstnaných u Svatého stolce zvýšil z původních 846 na 1165 osob a nyní představují čtvrtinu vatikánského personálu.
„To, že žena nemůže vykonávat kněžství, však neznamená, že by byla méně než muž,“ uvažoval František v knižním rozhovoru se židovským rabínem Abrahamem Skorkou. Zmíněné interview je vůbec unikátní. František v dialogu s rabínem přiznával, že větší přítomnosti žen v katolické církvi brání zejména machismus mnohých věřících. Hlásá rovněž, že ženy mají mít mnohem větší vliv na vedení církve a měly by řídit velké katolické organizace.
Kateřina Tučková a ženy v církvi
„Ženy jsou důležitější než biskupové a kněží,“ prohlásil papež při improvizované tiskovce na palubě letadla po návratu ze Světových dnů mládeže v Brazílii roku 2013. A loni v září pro italský týdeník Famiglia Cristiana ještě vstřícněji dodal: „Žena je důležitější než muži a v životě církve je žena dokonce na vyšší úrovni, protože církev je žena. Církev je Ježíšovou nevěstou.“
I když se papež František snažil o změnu, hlavou proti zdi nešel. „Církev rezignovala na to stát se silou otevírající dveře do budoucnosti a nabízející rovné šance všem,“ přemítá spisovatelka Kateřina Tučková v rozhovoru pro CNN Prima NEWS.
Postavení ženy v dnešní katolické církvi řeší Tučková dlouhodobě, a to především ve svém dva roky starém bestselleru Bílá Voda. „Lpění na tradici – ohledně svěcení žen navíc na tradici ustanovené až ve středověku – která nedoceňuje, popřípadě znevýhodňuje polovinu věřících, může vést jen k tomu, že ženy západního světa budou odpadat a nepovedou k víře své děti,“ řekla autorka v interview.
Tučkovou děsí i potratová politika církve, která třeba v Polsku souzní se státním systémem: „Poláci si berou Boha jako bič, kterým se snaží udržet stádo pohromadě, přičemž obzvlášť bezohledně ho používají na ženy. Jejich protipotratová politika, která už stála životy několika nastávajících rodiček, mě upřímně děsí.“
Potrat je prý problém vědy
Poslední hlava katolíků také nesouhlasila s potraty. I když papež František trochu tajnosnubně dodával, že tato otázka nemá nic společného s katolickou věroukou. „Téma potratu odděluji od jakéhokoli náboženského názoru. Je to problém vědy,“ přemítal. Rozvody ale přijímal jako realitu. A i rozvedené vyzýval, aby se dál zapojovali do farního společenství. Mnozí zpátečničtí kněží přitom takové páry ve své blízkosti nechtějí ani vidět.
Zvláštní pozornost věnoval František chudým ženám na celém světě, které jsou na tom zpravidla hůře než nemajetní muži. Nositel Nobelovy ceny za literaturu Jaroslav Seifert v jedné básni píše, že ženy dokážou „něhou zadýchávat svět“. Přesně tak chápal ženský element i Jorge Mario Bergoglio, za což mu tleskaly ženy na všech kontinentech.
Na farách nechtěl vídat služky
František se nebál výbušných proslovů na jakékoli ženské téma, a právě při obraně ženství šel snad nejvíce proti proudu. Například už v říjnu 2013 pronesl na vatikánském semináři projev, který by měl otřást svědomím mnoha farářů po celém světě včetně Česka: „Popravdě řečeno trpím, když v církvi a některých jejích organizacích vidím, že se služebná úloha, kterou máme všichni a kterou musíme mít, mění u žen v posluhování,“ prohlásil mimo jiné.
Měl na mysli takzvané „farské hospodyně“ či „kostelní báby“, jak se v Česku říká ženám, které bez nároku na odměnu uklízejí a posluhují na farách. Vyvařují duchovním, perou prádlo, čistí boty, stelou postele. „Nelíbí se mi, když ženy vykonávají služebné práce, nikoli službu,“ prohlásil první papež v dějinách, který téměř důsledně hájil práva žen.