Pirátská superhra konečně připlula. Skull and Bones se pro vývojáře stalo prokletím

Jedenáct let vývoje a sedm odkladů. Přesto akční videohra o pirátech Skull and Bones neztroskotala. Naopak je konečně na světě a hráči s nadšením mohou vyplout na otevřené moře. Ambiciózní a očekávaný titul přináší tematiku, po které je mezi fanoušky videoher obrovská poptávka. Jenže francouzský vydavatel Ubisoft si během vývoje házel klacky pod nohy a horko těžko bude přesvědčovat hráče, že vytvořil kvalitní titul.

Rozbouřené vody Indického oceánu, překrásné pláže, ale také spousta agresivních týpků a násilí. To vše přináší novinka Skull and Bones, která je čistě on-line multiplayerovým titulem. Otevřený svět přináší neomezené možnosti, jak prozkoumat ostrovy a samozřejmě celý oceán.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Jednoruký bůh. Český hendikepovaný streamer dohrál sedm nejtěžších videoher na světě

Důležitým prvkem je tu přepadávání lodí, sbírání jídla nebo předmětů, získávání cenných materiálů či zlata a také plnění různých úkolů. V patách jsou nám ale další hráči, kteří se těší, až potopí naši loď a uzmou si tvrdě vydřenou kořist. Ultimátním cílem je přežít a stát se proslulým pirátem napříč Indickým oceánem.

Nečekejte dramatický příběh, ten je tu fakt minimalistický. Mnohem větší zábavu nabízí Skull and Bones při spolupráci s kamarády a dalšími on-line parťáky.

V posledních letech se roztrhl pytel s hrami o přežití, kde jsou protivníky zpravidla zombie. U titulů s námořní a pirátskou tematikou je stav přesně opačný. Téměř žádné neexistují. Od vydání Sea of Thieves na herní konzole Xbox brzy uplyne šest let a Assassin’s Creed IV: Black Flag je ještě o pět let starší.

Za normálních okolností by tak novinka Skull and Bones měla obrovskou šanci na úspěch. Jenže videoherní svět se na titul z dílny francouzského vydavatele Ubisoft dívá skrz prsty.

Evropský herní gigant si to způsobil sám. Námořní bojovka několikrát změnila koncepci a nebýt dotace singapurské vlády, nejspíše by skončila nedokončená v propadlišti dějin. Ničemu nepomáhá ani vysoká cena této hry.

Nástup ve velkém stylu vzbudil vlnu nadšení

Práce na Skull and Bones začaly už v roce 2013. Poprvé se svět o pirátské akci dozvěděl až o čtyři roky později na konferenci E3 v Los Angeles. Byl to nástup ve velkém stylu. Na trhu tehdy žádná hra pro více hráčů s pirátskou tematikou nebyla. V kombinaci s poutavým trailerem a s několikaminutovou ukázkou z hraní se Skull and Bones stal jedním z nejočekávanějších titulů. Ubisoft vše podtrhl termínem vydání ve druhé polovině roku 2018.

Jenže už v té době vývojářský tým pociťoval změny na velitelském můstku. Během více než desetiletého vývoje se na něm vystřídali celkem čtyři kreativní ředitelé. Každý z nich zásadně otočil kormidlem, což vždy přineslo výraznou změnu kurzu.

Na úplném počátku mělo Skull and Bones vyjít jen jako rozšíření do oblíbeného titulu Assassin’s Creed IV: Black Flag. Právě ve čtvrtém díle oblíbené série s hašašíny se objevily první námořní bitvy, do kterých se hráči zamilovali.

Poté se ze Skull and Bones stal samostatný multiplayerový titul. „Měla to být 5v5 aréna,“ popsali vývojáři v jednom z vývojářských deníků na YouTube. V takové formě viděli hru i návštěvníci konference E3 2017.

„Jenže tato koncepce se změnila tři roky po slavném představení. Další dema a prototypy totiž Ubisoftu ukázaly, že hráči mají problémy s manévrováním lodí v malé bitevní aréně. Hrát pět proti pěti byla zábava. Ale herní zážitek v otevřeném světě nabízel mnohem větší potenciál,“ vysvětlovala Elisabeth Pellenová jednu ze zásadních změn, kterou provedla po nástupu do funkce kreativní ředitelky.

Zkušená manažerka tak v roce 2018 znovu překopala dosavadní strategii. Úspěšné multiplayerové tituly jako Grand Theft Auto V, League of Legends nebo World of Warcraft se ukázaly jako stroje na peníze. Vývojáři v nich totiž vsadili na model „hra jako služba“. Ten uživatelům dodatečně prodává další herní obsah: různé oblečky pro postavy, příběhové mise nebo tematická rozšíření.

V Ubisoftu si uvědomili, že díky této změně by ze Skull and Bones mohl být jackpot. Pellenová neváhala několik měsíců před datem vydání zmáčknout tlačítko restart. Jenže s výraznou změnou přišlo dlouhé mlčení. Francouzský vydavatel odsunul datum vydání na neurčito a následně o vývoji námořní akce přestal informovat. Až magazín Kotaku prolomil dvouleté mlčení a přinesl svědectví tehdejších i bývalých tvůrců Skull and Bones.

Pro manažery Ubisoftu to nebylo příjemné čtení.

Z vývoje se stalo čiré peklo a chaos

„Nikdo nevěděl, co sakra dělají,“ řekl magazínu jeden z bývalých vývojářů. „Spousta věcí stále nedává smysl,“ stěžoval si jiný.

Svědectví lidí pracujících na ambiciózní hře popisovala obrovskou míru selhání managementu singapurské pobočky Ubisoftu, která měla Skull and Bones na starosti. V kancelářích panovalo chaotické a toxické prostředí, jež se stalo jedním z hlavních důvodů, proč se práce na titulu několikrát vracely na úplný začátek. S každou změnou směru a kreativního ředitele mohli vývojáři veškerou provedenou práci zahodit.

„Fakt, že lidé čtyři nebo pět let pracují na něčem, co se neposouvá kupředu, zničí každého,“ řekl jeden z bývalých developerů.

Náladu během vývoje nezlepšovalo ani chování pařížské centrály Ubisoftu. Na pozici kreativního ředitele se vystřídali celkem čtyři lidé a každý z nich si chtěl hru dělat po svém.

„Nikdo nechce přiznat, že něco podělal,“ řekl další z vývojářů. „Je to příliš velké na to, aby to padlo, stejně jako banky v USA.“

Skull and Bones zdaleka není jediným problematickým projektem ve videoherním světě. Ten zná mnoho příběhů o neustálých odkladech. Pravděpodobně nejslavnější je sága Duke Nukem Forever, jež vyšla dlouhých 14 let po prvním oznámení.

Přesto je překvapením, že Ubisoft vývoj své pirátské akce neodpískal. Místo toho raději několikrát výrazně změnil koncepci.

Asijský tygr přinesl miliony

„Pokud by Skull and Bones vyvíjela konkurence, už by to desetkrát zabila,“ prohlásil jeden z bývalých vývojářů. Z projektu se každým dnem stávala noční můra, jenže Ubisoft jej hodlal dokončit za jakýchkoliv okolností.

Musel. Francouzský vydavatel totiž obdržel štědrou dotaci od singapurské vlády. Na oplátku musela firma zaměstnat určitý počet lidí a zároveň na trh uvést zcela novou herní značku.

Kolik země, která se vedle Hongkongu, Jižní Koreje a Tchaj-wanu stala dalším asijským tygrem, do vývoje Skull and Bones nasypala, nikdo nejspíš už nikdy neprozradí. Přesto se spekuluje, že Ubisoft vynaložil 200 milionů dolarů, aby prokletou hru dokončil. Ta se tak řadí mezi historicky nejdražší projekty herního byznysu.

Patří mezi ně například Cyberpunk 2077 od polského studia CD Projekt Red s rozpočtem zhruba 174 milionů, dalších minimálně 100 milionů ale studio vynaložilo do obsahových rozšíření a oprav. I v tomto ohledu se dá očekávat, že náklady na Skull and Bones ještě porostou.

Absolutního rekordmana ale zdaleka nedožene. Na vesmírnou akci Star Citizen padlo už více než 600 milionů dolarů a vývoj stále ještě není u konce.

Drahá hra si žádá zcela novou kategorii

Velikosti rozpočtu odpovídá cenovka, kterou Ubisoft nasadil. Skull and Bones se prodává ve standardní edici za 60 dolarů, prémiová edice stojí 90 dolarů. V Česku je hra v nabídce za téměř dva tisíce korun. Na sociální síti Reddit se kolem toho rozhořela diskuse, kolik jsou hráči ochotni investovat.

Někdo by za Skull and Bones dal zhruba 40 až 50 dolarů, jiný by očekával, že Ubisoft vsadí na free-to-play model, tedy že základní hra bude zdarma a zpoplatněn bude dodatečný obsah.

Pomyslnou korunu tomu nasadil šéf Ubisoftu Yves Guillemot, když při hodnocení finančních výsledků francouzského vydavatele vysvětloval, proč zvolili prémiovou cenu. Hráči podle něj uvidí až po vydání, jak obrovským titulem Skull and Bones je.

„Je to čtyřáčková hra,“ prohlásil Guillemot, čímž ji zařadil do kategorie, která ve videoherním světě ještě není plně ukotvená. Nejdražší a největší hry se označují pojmem AAA, takzvané tříáčkové tituly se od menších her liší obrovským rozpočtem na vývoj a především na marketing.

Na příkladu Skull and Bones a dalších ale pozorujeme, že na výrobu velkých videoher už nestačí rozpočty nafouknuté na stovky milionů korun.

Miliardové tituly si žádají zcela novou kategorii. S tím se však pojí i obrovská míra očekávání. Dosud Skull and Bones sbírá podprůměrné známky. Agregátor uživatelských hodnocení na portálu Metacritic uvádí nelichotivou známku 3 z 10. Silné prohlášení šéfa Ubisoftu se tak v případě neúspěchu pirátské akce může brzy obrátit proti vydavateli.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Redakce televizního pořadu Enter vybrala 10 nejočekávanějších her letošního roku

Tagy: