Gaming: Jak fungují mikrotransakce? Herním studiím nesou miliardy
Jde o nákupy za pár korun, i tak ale mikrotransakce mohou zruinovat peněženku nejednoho hráče i nepozorného rodiče. Naopak vývojářská studia tento obchodní model ve hrách milují – díky němu totiž vydělávají miliardy korun. Fenoménu mikrotransakcí se věnuje další díl pořadu CNN Prima Gaming, který můžete sledovat každou sobotu ve 22:20 na CNN Prima NEWS.
S drobnými nákupy, jak se dají mikrotransakce definovat, se pojí i změna obchodního modelu celé řady her. Vývojářská studia začala nabízet své tituly ke stažení zcela zdarma. Pohádkové výdělky ale generovala skrze prodej malých kosmetických úprav, doplňující funkce či zpřístupnění části uzamčeného obsahu.
Jako příklad se nabízejí hry na mobilu. Valnou většinu z nich si můžete bezplatně stáhnout z App Storu nebo Google Play. Pak už jen vesele hrajete. Jenže tu a tam na vás vyskočí upozornění, ať si třeba za 30 korun koupíte balík virtuálních mincí. S nimi si můžete například vylepšovat svou herní postavu, doplňovat životy nebo postupovat dále a pohodlněji herním světem.
„A vy si je koupíte, protože to je pouze několik desítek korun. S vámi to však udělají miliony dalších hráčů,“ upozorňuje moderátor pořadu Jan Hrušovský. Tyto drobné částky totiž v součtu dělají miliardové příjmy na účtech herních studií.
Nemalou paseku mohou ale nadělat i na účtech samotných hráčů, případně jejich rodičů. Například osmnáctiletá dívka ze Singapuru utratila z otcovy kreditky rovnou 20 tisíc dolarů (v přepočtu zhruba 490 tisíc korun) za nákupy ve populární hře Genshin Impact.
Studia však díky mikrotranskacím hlásí rekordní tržby. Jeden příklad za všechny je americká společnost Activision Blizzard, která takto v roce 2021 vydělala astronomických 5,1 miliardy dolarů. V přepočtu to je zhruba 100 miliard korun. Za takovou částku koupíte například 325 tisíc vozů Škoda Fabia.
Lootboxy? Ještě horší fenomén
Velkou roli v tomto případě hraje psychologie. Nikdo uživatele k nákupům nenutí. Když ale dojdou životy nebo jiné předměty, hra Vám vždy nenápadně poradí, že si uživatel může trošku pomoct. Jen ho to bude něco stát.
Podobně to funguje s různými oblečky pro herní postavou. Za několik desítek či stovek korun si můžete koupit krásnou zbraň, fešácké kalhoty nebo stylové brýle. Stačí si to jen koupit v herním obchodě.
Časem se z mikrotransakcí vyvinuly takzvané lootboxy, neboli krabičky s náhodnými předměty. Hráč si koupí balíček za virtuální či reálné peníze, do poslední chvíle ale neví, co v něm bude. Po krátké animaci se mu na obrazovce zjeví náhodný herní předmět. Odborníci ale upozorňují, že toto celé se až příliš podobá gamblingu.
Další díl pořadu CNN Prima Gaming můžete sledovat už tuto sobotu ve 22:20 na CNN Prima NEWS nebo na webových stránkách cnnprima.cz, kde mimo jiné najdete i archiv odvysílaných dílů.