Srážka vlaků (zdroj: CNN Prima NEWS)
Karlovarští kriminalisté obvinili strojvedoucího, který podle nich zavinil loňskou srážku dvou osobních vlaků u Perninku na Karlovarsku. Zemřeli při ní dva lidé, dalších 24 se zranilo, z toho devět těžce. Obviněnému strojvůdci hrozí za obecné ohrožení z nedbalosti desetiletý trest. Policejní vyšetřování trvalo přes11 měsíců.
Kriminalisté kromě vlastního šetření vycházeli i ze zprávy Drážní inspekce. Strojvedoucí, který i podle ní srážku zavinil, vyjel ze stanice Pernink, aniž by počkal, až do stanice dorazí protijedoucí vlak. Drážním inspektorům měl říct, že si kvůli státnímu svátku a volnu spletl dny v týdnu. Na křížení s vlakem v protisměru chtěl čekat v další stanici. Když si chybu uvědomil, bylo už pozdě. Stejnou verzi příběhu měl krátce po nehodě a v šoku říct zasahujícím záchranářům.
Obtížný terén komplikoval záchranu
Osobní vlaky se srazily 7. července v 15:10, asi 600 metrů od nádraží v Perninku směrem na Karlovy Vary ve velmi těžko přístupném terénu. Oba jely rychlostí kolem 50 kilometrů v hodině. Po devastující srážce odtlačila novější souprava jedoucí z Karlových Varů starší osobní vlak o 12 metrů zpět ke stanici v Perninku. Jako první zraněným cestujícím pomáhali místní.
Hasiči a záchranáři museli na místo tragédie po svých a zraněné odnášeli na nosítkách do stanice v Perninku, kde vzniklo improvizované třídicí místo. Sanitky pak cestující odvážely do českých i německých nemocnic nebo je svážely na louku pod přilehlou sjezdovkou, kde střídavě přistávaly české a německé záchranářské vrtulníky.
Další tragédii má předejít aplikace
Nejtragičtější železniční nehoda v historii Karlovarského kraje se stala na jednokolejném úseku trati 146 z Karlových Varů do saského Johanngeorgenstadtu. Jednokolejné úseky s obousměrným provozem označuje Správa železnic jako tratě kategorie D3. V Česku je takových úseků 80 na 78 tratích. Chybí na nich bezpečnostní zařízení, která by protijedoucí vlaky automaticky zastavila nebo na ně upozornila.
Soupravy se kříží v předem daných zastávkách. Provoz na nich řídí lidé a bezpečnost závisí na lidské komunikaci. Krátce po tragické srážce u Perninku začaly České dráhy s vývojem aplikace, která má na protijedoucí vlak s předstihem upozornit. Data čerpá z GPS, k provozu ale potřebuje i datovou síť mobilních operátorů. Aplikace už loni prošla testováním a České dráhy ji nasadily do ostrého provozu.
„Aplikace pro tratě se zjednodušenou dopravou, takzvané tratě D3, používáme zcela běžně pro všechny vlaky, které na těchto tratích jezdí, všichni naši strojvedoucí jsou vybaveni tabletem s touto aplikací. Vyvinutá aplikace byla poskytnuta dalším dopravcům zdarma, tedy bez nutnosti hradit cenu za vývoj. Nyní ji implementuje do zařízení dopravce ČD Cargo. Zatím se nevyužívá, ale probíhá aktivní příprava. Další dopravci tuto aplikaci zatím nepoužívají, někteří projevili zájem, ale dosud nedošlo k realizaci,“ přiblížila podrobnosti o aplikaci Gabriela Novotná, regionální mluvčí ČD.