Telešmejdi přitvrdili, jak se bránit?
Telešmejdi přitvrdili. Přibývá totiž stížností na podvodné nabídky zboží po telefonu. A to i přesto, že už čtyři měsíce platí nová pravidla postihující takové jednání. Nefér praktiky nevymizely. Ba naopak, nejčastějším cílem jsou stále senioři. Jak takové nezákonné jednání může vypadat a jak se bránit?
Nejprve důchodkyni zaslali zdarma granule pro psa. „Mám pro vás poděkování za vaši ochotu, granulky,“ dozvěděla se žena. Nakonec to ale skončilo prodejem kosmetiky za několik set korun. To vše za pomoci tvrdé manipulace.
„Mám pro vás poděkování a vzhledem k aktuální nelehké situaci v České republice v rámci speciální slevové akce vám můžeme poslat zcela nový účinný přípravek na podporu zdraví vašeho nebo vaší rodinky,“ zněla další z nabídek.
A telefonátů nabízející nejrůznější zboží přibývá. Pokud jste k nim výslovně nedali souhlas, jsou nezákonné. „Běžná cena takového balíčku je tři tisíce korun, vy ho od nás dostanete za akční jednorázovou cenu třikrát 499 korun, poštovné máte zdarma a k tomu tři dárky,“ nabízeli další prodejci.
Žena ale nabídku odmítla. „Spotřebitelka udělala správně, zkusili na ni další techniku – takzvanou cenovou kotvu. Uvádějí, kolik ušetří, ne kolik zaplatí,“ vysvětlila způsob nátlaku ředitelka dTestu Eduarda Hekšová. Seniorka si tak nakonec přeci jen koupila kosmetický výrobek.
Telekomunikační úřad zatím neudělil žádnou pokutu, i to může být jedním z důvodů, proč se podobným praktikám daří. „Doporučujeme vyjádřit s hovorem jasný nesouhlas, zaznamenat si čas a číslo volajícího, ideální je pro nás, pokud se podaří print screen obrazovky nebo nahrávku a pak se ihned se stížností obrátit na nás,“ poradila mluvčí Českého telekomunikačního úřadu Tereza Meravá. Úřady mohou udělit sankci až padesát milionů anebo čtyři procenta z obratu, což muže být likvidační.