Vidět a být viděn, to je základní poučka pro bezpečným pohyb v silničním provozu ve zhoršených světelných podmínkách. Mnohá podzimní nebezpečí podceňují nejen řidiči, ale také chodci nebo cyklisté. Nejde jen o špatnou viditelnost, ale také o špatný technický stav vozidel a bezpečnostní výbavu chodců.
Dny se krátí, vozovky se vlivem sychravého počasí stávají kluzké a zvěř se po setmění obzvláště ráda prochází po silnicích. Ruku v ruce s tím jdou větší nároky na techniku i řidičské schopnosti nebo rozum v hrsti u chodců a cyklistů. Venku sice vládnou stále relativně vysoké teploty, husté mlhy a vysoká vlhkost vzduchu už se ale denně hlásí o slovo.
Chodci by v mlze po silnicích neměli chodit vůbec a když, tak vždy s výraznými reflexními prvky. To samé v bleděmodrém platí pro cyklisty. Zdroj: Policie ČR
S mlhovkami neumíme
Za husté mlhy nebo výrazně špatného počasí se bez mlhových světlometů řidič neobejde. Vjede-li řidič do úseku s mlhou, měl by okamžitě snížit rychlost vozidla, samozřejmě s ohledem na vozidla jedoucí za ním. Také by měl zvětšit odstup od vozidla, které jede před ním, zapnout mlhová světla, zvýšit svoji pozornost a plně se věnovat řízení.
Správné použití mlhovek definuje přímo Zákon o provozu na pozemních komunikacích, který říká, že přední světla do mlhy smí řidič užít jen za mlhy, sněžení nebo hustého deště. Zadní světla do mlhy musí řidič za mlhy, sněžení nebo hustého deště užít vždy. Řidiči se často ale dělí na dvě skupiny. Jedni mlhovky používají až příliš, jiní i za mlhy jezdí na denní svícení. Není třeba dodávat, že obě varianty jsou špatné.
VIDEO: Jak správně používat mlhovky?
Rozum do hrsti
Česká policie připouští, že pro některé řidiče může být problém posoudit, kdy je déšť hustý, anebo už jde opravdu o mlhu, a ne jen o nějaký mlžný opar, případně jestli se poletující sněhové vločky dají považovat za sněžení.
Policejní rada, jak situaci správně vyhodnotit, zní následovně: „Určitým vodítkem pro rozhodnutí, zda zadní mlhová světla zapnout, by měla být viditelnost zadních koncových světel vpředu jedoucího vozidla. Z hlediska bezpečnosti silničního provozu je nežádoucí zadní mlhová světla rozsvítit předčasně nebo je nechat svítit zbytečně, zlepší-li se povětrnostní podmínky. Zadní mlhová světla totiž mohou vzadu jedoucího řidiče oslňovat.“
Pokud přijedete do města a v ulicích není mlha, která připomíná rozlité mléko, pak mlhovky vypněte. Stejně tak při dojezdu do jakékoli kolony, tedy i té městské. Pro řidiče stojícího nebo pomalu jedoucího za vámi je mlhovka velmi nepříjemná. A navíc je k ničemu, protože ve městě nebo koloně o vás ostatní řidiči vědí. Jiná situace s kolonou nastává ve chvíli, kdy jste posledním autem, které se do ní zapojilo. V takovém případě je nutné nechat mlhovku zapnutou do chvíle, než vás dojede jiné vozidlo nebo raději i zapnout výstražná světla.
Chodcům jde o život
Policisté každoročně na podzim upozorňují chodce na to, že reflexní prvky a jejich správné použití můžou zachránit život. Řada chodců se ale domnívá, že když má auto světlomety, řidič je bez problémů vidí. Obzvlášť, když oni vidí blížící se auto. To je ale nebezpečný blud. „Chodci by si měli uvědomit, že jsou stejnými účastníky silničního provozu jako řidiči motorových vozidel či motorek. Při snížené viditelnosti bezpečnost cyklistů i chodců zvyšují reflexní doplňky, reflexní pásky a také světlé oblečení. „Vidět a být viděn“ je základní pravidlo bezpečnosti na silnicích. Za snížené viditelnosti platí dvojnásob. Řidiči, kteří zranili chodce, se shodují na tom, že ho neviděli vůbec nebo příliš pozdě,“ upozorňuje policie.
I na chodce a cyklisty myslí zákon, když říká: „Pohybuje-li se chodec mimo obec za snížené viditelnosti po krajnici nebo po okraji vozovky v místě, které není osvětleno veřejným osvětlením, je povinen mít na sobě prvky z retroreflexního materiálu umístěné tak, aby byly viditelné pro ostatní účastníky provozu na pozemních komunikacích.“ Chodec, který se patřičně nevybaví, může od policistů čekat pokutu až 2000 Kč. Pokud se jejich kontroly ovšem dožije ve zdraví.
VIDEO: Rozdíl viditelnosti chodce bez a s reflexními prvky
Na kole bez pudu sebezáchovy
Cyklistů jezdí sice v chladném počasí o poznání méně a ti, co jezdí, bývají zodpovědnější, i oni ale občas zapomínají na to, že každé jízdní kolo musí být vpředu vybaveno odrazkou bílé barvy, vzadu odrazkou červené barvy, oranžovou odrazkou na obou stranách pedálu a na paprscích kol. Přední bílá odrazka a zadní červená odrazka může být nahrazena odrazovými materiály umístěnými na oděvu či obuvi cyklisty.
Za snížené viditelnosti musí být kolo vybaveno i bíle svítícím světlometem vpředu a červeným vzadu. Pokud je vozovka dostatečně a souvisle osvětlena, může být světlomet nahrazen svítilnou bílé barvy s přerušovaným světlem. Vítanou pomůckou je také reflexní vesta používaná jako povinná výbava v autech.