Lidé přicházejí ročně o tisíce korun za nevrácené doplatky léků na recept. Zdravotním pojišťovnám totiž chybí aktualizované údaje klientů, a složenky tak nedorazí ke svému majiteli. Například VZP za loňský rok zůstane v kase přes 40 milionů korun. Pojišťovny se snaží peníze posílat opakovaně, ani tak ale často nenajdou svého majitele.
Léky nebo potraviny pro zvláštní lékařské účely. Zkrátka vše, co je na předpis a za co v lékárnách doplácíme, má svůj limit. Po jeho překročení pojišťovny vrací klientům peníze. Roční limit na doplatky je stanoven zákonem. U mladších 18 let činí tisíc korun, u dospělých pět tisíc korun, u starších 65 let také tisíc korun a u sedmdesátníků a invalidních důchodců 500 korun. Když částku přesáhnete, rozdíl vám musí pojišťovna vrátit.
ČTĚTE TAKÉ: Speciální posila lékárny v sokolovské nemocnici. Léky posílá na pult robot, hlídá i expiraci
„Zdravotní pojišťovny vrací za loňský rok přeplatky v rekordní výši 680 milionů korun a rozdělíme je mezi 580 tisíc našich klientů,“ uvedla pro CNN Prima NEWS mluvčí VZP Viktorie Plívová. Částky se vyplácí na bankovní účet nebo složenkou. A právě ta je kamenem úrazu. „Nejčastěji je problém, že nemáme aktuální adresu. Poukázku tak posíláme na místo, kde se klient nezdržuje,“ přiblížila Plívová.
A stejně je na tom i Zdravotní pojišťovna ministerstva vnitra (ZPMV). „Stále evidujeme velké množství nezdařilých plateb, ty se týkají zejména seniorů,“ řekla mluvčí ZPMV a dodala, že často kvůli tomu kontaktují i terénní pracovníky nebo domovy seniorů. Při opakovaném nevyzvednutí zůstávají peníze pojišťovně. Klient má nárok o vrácení peněz požádat až tři roky zpětně.
„Do těch započitatelných doplatků se nepočítá všechno. Nepočítají se léky, které si pacient hradí plně sám. Pak se počítají doplatky do výše nejlevnější varianty,“ vysvětlil prezident České lékárnické komory Aleš Krebs. Podle lékárníků by šel systém zjednodušit, a to tak, že by už software v lékárnách hlídal finanční limit. Při jeho dosažení by zákazník jednoduše doplatky dál nehradil.