Koronavirová nákaza zacloumala s ekonomikou států, podniků i jednotlivců. Kdo ale na celé situaci vydělal? Společnosti, které mají obchodní model založený na tom, že jsou lidé doma a nudí se. A během vrcholu pandemie jich byly v karanténě miliony. Vedle firem jako Netflix, Spotify nebo Zoom profituje z celé situace paradoxně i jedna automobilka – Tesla.
Restauratéři, hoteliéři, aerolinky. To je jen krátký výčet subjektů, které pandemie poslala ekonomicky ke dnu. Vedle společností, které se budou potýkat s hrozbou krachu, ovšem existují také firmy, které si mnou ruce. Proč právě ony uspěly?
Zapni Netflix
Zákaz vycházení se podle AFP v polovině března týkal zhruba 2,6 miliardy lidí po celém světě. Lidí, kteří hledali rozptýlení. A to jim mezi jinými poskytl Netflix. Americká streamovací platforma filmů a seriálů zaznamenala během pandemie raketový nástup odběratelů. Zatímco na konci roku 2019 ji využívalo 167 milionů lidí, ve druhém kvartálu letošního roku platí předplatné už 193 milionů abonentů.
Rozhodně to ale neznamená, že úspěch Netflixu způsobila jen karanténa. Společnost dokázala ve správný čas naservírovat nové pořady a přikovat diváky na dlouhé týdny k obrazovkám. Diváci během března a dubna lačnili například po kuchařském pořadu The Final Table nebo reality show Too Hot to Handle.
A na úspěch Netflixu zareagovaly také akciové trhy. Na konci loňského roku se jedna akcie americké společnosti obchodovala za 330 dolarů, současný kurz už atakuje hranici 500 dolarů (cca 11 tisíc korun). Analytici ale varují, že jde o nafouknutou bublinu a ve chvíli, kdy přijde ekonomická krize, budou abonenti Netflix masivně odhlašovat a akcie poletí dolů.
Zákaz vycházení? Pro Teslu to není problém
Je-li je úspěch Netflixu do jisté míry logický, burzovní tažení americké firmy Tesla vyrábějící elektromobily se naprosto vymyká všem analýzám. Její výkonný ředitel Elon Musk, jenž mimo Teslu stíhá plánovat vesmírný program ve společnosti SpaceX, kolem sebe vytvořil obrovskou mediální auru, která fascinuje čím dál více nadšenců.
Prázdné silnice a miliony lidí v karanténě fandům Tesly zjevně nevadí. Loni otevřená továrna v Šanghaji jede na plné obrátky a Musk mezitím plánuje výstavbu další, tentokrát v Německu. Od dubna do června firma vyrobila přes 82 tisíc aut a přes 90 tisíc jich doručila zákazníkům. Rekordní kvartál to ale není, ten prožila Tesla loni, kdy od října do prosince doručila 112 tisíc aut.
Tak či tak, akcie Tesly pro mnohé naprosto nepochopitelně neustále rostou. Jedni to přikládají mánii kolem osobnosti Muska, druzí vidí budoucnost v elektromobilitě. Když na konci března popadaly akciové trhy, stála Tesla 500 dolarů. Teď už cena jedné akcie přešplhala hranici 1 500 dolarů (34 tisíc korun) a dále roste.
Hovory z karantény
Na lidech v karanténě vydělala také firma Zoom, která vyvinula stejnojmennou aplikaci k pořádání videokonferencí. V prosinci tuto službu využívalo zhruba 10 milionů lidí, v dubnu už přes Zoom hovořilo přes 300 milionů lidí, informoval německý list Deutsche Welle. Díky aplikaci mohly firmy plynule přejít na home office a přesto zachovat pravidelná jednání.
Ve vlastních úspěch přetavila světovou krizi také hudební streamovací služba Spotify, která slaví úspěch ze stejných důvodů jako Netflix, prodejci počítačových her a konzolí nebo donáškové služby.