Pomalá železniční pevnost dynastie Kimů. Vlak diktátorů nabízí ochranu i luxus

Dynastie Kimů z KLDR už po léta k cestám využívá obrněný vlak.

Obrněný vlak Kim Čong-una

Starý zelený vlak s až dvaceti vagóny, který kvůli jeho pancéřování jen tak něco nezastaví. Řeč je o železniční soupravě, kterou podle všeho už desítky let využívá diktátorská dynastie Kimů ze Severní Koreje. Tímto vlakem právě nyní přicestoval současný vládce KLDR Kim Čong-un do Ruska. Oblíbený dopravní prostředek Kimů nabízí nejen ochranu, ale údajně i mimořádný luxus.

Pro autoritářské vládce je prvořadá bezpečnost. To se pochopitelně vztahuje i na způsob cestování. Zmiňovaný vlak je tak pro severokorejskou vládnoucí dynastii jasnou volbou. Je totiž velmi silně opancéřovaný. Americká stanice National Public Radio ho dokonce nazývá „neprůstřelnou pevností“.

Dokonalé ochrany a bezpečí je dosaženo na úkor technických parametrů. Pancéřování se značně podepisuje na rychlosti. Průměrná rychlost vlaku je podle televize CNN pouhých 60 kilometrů v hodině.

Vlak dynastii Kimů daroval již v 50. letech minulého století sovětský vůdce Stalin. První, kdo opancéřovaný železniční kolos využíval, byl Kim Ir-sen – zakladatel Severní Koreje a dědeček současného vládce Kim Čong-una. První z dynastie Kimů, který je dodnes v zemi označován jako „věčný prezident“, s ním dokonce zavítal i do Československa při své druhé návštěvě v roce 1984.

Hojně ho využíval prostřední vůdce, tedy otec nynějšího diktátora, Kim Čong-il. Ten po svém otci zdědil strach z létání a obrněný vlak pro něj představoval adekvátní způsob cestování.

Krásné ženy i francouzské víno

Nízkou rychlost vlak kompenzuje údajným luxusem. Bývalý ruský úředník pracující pro tamní ministerstvo zahraničí Konstantin Pulikovskij už v roce 2002 pro americký deník The New York Times (NYT) popsal, jak to na palubě vypadá. Doprovázel Kim Čong-una během jeho měsíční cesty po Rusku v roce 2001.

Podle Pulikovského tvoří personál především krásné ženy a je doslova napěchován luxusními potravinami či vínem. „Bylo možné si objednat jakékoliv jídlo z ruské, čínské, korejské, japonské a francouzské kuchyně,“ popisoval pro NYT Rus. Samozřejmostí mělo být pravidelné doplňování extravagantních zásob. Kde to bylo možné, došlo na nové dodávky francouzských vín z Bordeaux či Burgundska, stejně tak i třeba na živé humry.

Pulikovksij dále pro NYT zmínil, že ve vlaku jsou k dispozici konferenční a audienční sály, několik ložnic či místnost se satelitními telefony. Zajímavostí také je, že podle někdejšího ruského úředníka nebylo možné, aby na stejné trati byla jiná souprava. „Než Kimův vlak projede stanicí, ostatní tratě jsou odstavené, aby se žádné jiné vlaky nemohly pohnout,“ popsal Rus.

Kim Čong-un se létat nebojí

Nynější diktátor KLDR Kim Čong-un na rozdíl od svých předchůdců není proti cestování letadlem. Svůj soukromý tryskáč se využívat nebojí. Letěl s ním již třeba do Singapuru, navíc je známo, že současný vládce Severokorejců vystudoval ve Švýcarsku.

Cestováním vlakem, kterým nyní dorazil do Ruska, nepohrdne. Mimo to jej použil třeba v roce 2018 při cestě do čínské metropole Pekingu. Tehdy se jednalo o první zahraniční cestu Kim Čong-una.

Vlak využil i o rok později rovněž při cestě do Číny, ale také třeba do Vietnamu, přičemž cesta sem měla z KLDR trvat zhruba 60 hodin. V roce 2019 Kim Čong-un vyrazil vlakem do Vladivostoku, kde se poprvé oficiálně setkal s ruským prezidentem Vladimirem Putinem.

Tagy: