Matka nechala zavřené dítě v rozpáleném autě (zdroj: CNN Prima NEWS)
Drastické záběry polomrtvých psů či malých dětí uvězněných v autech na slunci svými majiteli nebo rodiči jsou každoročním evergreenem. V lepších případech si trpících na parkovištích někdo všimne, někdy ale končí naprosto zbytečně tragicky.
V parných dnech se vnitřek auta bez zapnuté klimatizace i při krátkém stání rychle promění v neobyvatelný prostor. Jak interiér stojícího auta efektivně zbavit horka?
Často můžete na parkovištích vidět zamčená auta s pootevřenými okénky, v nichž nikdo nesedí – řidiči předpokládají, že jim tento trik pomůže teplotu uvnitř auta snížit. Měření rakouského autoklubu ÖAMTC ukázalo, jak moc se pletou. Ten, kdo nechává okénko pootevřené, si slibuje lepší temperování vzduchu a snížení teploty uvnitř vozu. Jenže precizní měření ukázalo, že pokles teploty v interiéru činí pouhé dva stupně, což je při horkých dnech a teplotách uvnitř auta nad 40° C víceméně zanedbatelné a naprosto neúčinné.
Mnohem efektivnější je po příchodu k vyhřátému autu stáhnout všechna okénka a otevřít dokořán všechny dveře, aby se horký vzduch co nejrychleji vyvětral. K tomu dodáme praktický tip – spousta výrobců umožňuje stáhnout všechna okénka naráz dlouhým stisknutím tlačítka odemykání na dálkovém ovládání. Naopak dlouhý stisk tlačítka zamykání zase všechna okna zavře. Můžete zkusit, zda to umí i vaše auto.
Hliníková fólie je lacinným a vcelku účinným prostředkem boje proti přehřívání interiéru, ale třeba i praskání přístrojové desky a degeneraci čalounění. Zdroj: Bart Běhal
Hliníková fólie je lacinným a vcelku účinným prostředkem boje proti přehřívání interiéru, ale třeba i praskání přístrojové desky a degeneraci čalounění. Zdroj: Bart Běhal
Pozor na klimatizaci
Po nastartování motoru a spuštění klimatizace buďte také opatrní. Každý samozřejmě chce co nejrychleji uvést vnitřní teplotu vzduchu do příjemné úrovně, ale dbejte na to, aby nebyl rozdíl vnější a vnitřní teploty příliš velký. Zejména starší a citlivější jedinci tím totiž riskují zdravotní problémy, které zahrnují například zablokování krční páteře či nachlazení a oběhové komplikace.
Spousta řidičů zkouší i reflexní folie. S nimi se setkáme častěji v zimním období, kdy slouží k zabránění námrazy na čelním skle, ale svou práci odvedou i v létě. Interiér auta bez reflexní folie na čelním skle se dle měření ÖAMTC rychle ohřál na 70 °C. Za stejný čas se ale teplota v autě s folií vyšplhala na pouhých 35 °C, což už je velmi zásadní rozdíl. Samozřejmě jen za předpokladu, že se jedná o silně reflexní materiál.