Smrt princezny Diany
Okouzlení z života lady Di a následné rozčarování z její tragické smrti nikdy zcela nevyprchalo. Neustále nové konspirační teorie a spekulace, knihy, nahrávky, dopisy, dosud nevydané fotografie nebo video – to vše se dál objevuje. Naposled to byl útržek papíru, na který princezna Diana napsala, že jí Charles usiluje o život. A že její smrt bude nafingovaná nehoda. Nicméně oficiální verze zní, že smrti princezny podle vyšetřování předcházela obyčejná nehoda v kombinaci s alkoholem, rychlostí a antidepresivy.
Psal se 14. prosinec roku 2006. Po třech letech se uzavírá vyšetřování smrti princezny Diany. Respektovaný šéf Scotland Yardu John Stevens v 850stránkové zprávě tvrdí, že smrt Diany zapříčinil řidič jejího vozu Henri Paul. Jel příliš rychle a byl navíc pod vlivem alkoholu a antidepresiv, v krvi měl 3,62 promile.
„Zdá se, že na kamerovém záznamu chodí Henri Paul po hotelu normálně. Ale testy prokázaly, že měl v době havárie hladinu alkoholu kolem 1,74 gramu na litr. Henri Paul pil, ale kolik toho vypil, je sporné,“ uvedl lord John Stevens, bývalý šéf metropolitní policie a vedoucí vyšetřování.
Jenže konspirační teorie, které živí především otec přítele Diany Mohamed Al-Fayed, se objevují dál. Vyšetřování přitom jasně vyvrátilo spekulace, že Diana byla v době nehody těhotná. Rovněž nebyla zasnoubená a zásnuby se ani nepřipravovaly. Al-Fayed opakovaně tvrdil, že právě zásnuby a potomek byly pro britské tajné služby důvodem zabít Dianu.
„Naše vyšetřování celkového obvinění ze spiknutí za účelem vraždy zkoumalo tyto klíčové oblasti: motiv údajné vraždy a příležitost a schopnost ji provést. Náš závěr je takový, že na základě důkazů, které jsou nyní k dispozici, nedošlo k žádnému spiknutí za účelem vraždy kohokoliv z cestujících v tom autě. Byla to tragická nehoda,“ trvá vyšetřovatel Stevens na svém.
Opilý Paul nemohl tušit, že bude ještě řídit
A jasně byla vyvrácena i teorie o tom, že Dianu zavraždily tajné služby. Vražda, tak jak je popisována zastánci konspiračních teorií, by podle Stevense vyžadovala velice detailní plánování, ale už vzhledem k chaotickému vývoji večera, kdy princezna zahynula, je to samo o sobě vyloučené. Například opilý řidič Henri Paul po závěru své odpolední služby nemohl tušit, že bude ještě večer povolán do služby.
Znovu si tedy připomeňme, co se osudnou noc stalo. Bez emocí a konspiračních teorií:
SOBOTA 30. srpna
- 15:20 – Soukromé letadlo Dodiho Al-Fayeda s prinzenou Dianou přistává v Paříži. Letěli ze Sardinie. Na letišti je čekají dvě auta. Mercedes a Range Rover. Odjíždějí do hotelu Ritz v centru Paříže.
- 20:00 Pár se přesouvá do Dodiho vily, odsud mají jet do restaurace Chez Benoit. Rezervaci mají na 22:00.
- 21:45 – Cestou do restaurace je sleduje zhruba 15 fotografů na skútrech, rozhodnou se proto povečeřet v Ritzu.
- 22:20 – Poslední večeře. Diana si dává lososa se zeleninou a chřestovou omeletou. Řidič Henri Paul mezitím popíjí na baru.
- 23:30 Před hotelem postávají desítky novinářů i zvědavců. Dodi vymýšlí, že s Dianou odejdou zadním východem a pojedou k němu do vily.
- 23:35 – Al-Fayed vyslal druhého řidiče Philippa Durnoa v Range Roveru z hotelu jako „volavku“ v naději, že odláká fotografy.
NEDĚLE 31. srpna 1997
- 00:17 Pár tajně mizí z Ritzu a odjíždí pronajatým mercedesem s opilým Henrim Paulem za volantem na ulici Rue Arsène Houssaye. Několik fotografů na skútrech se ale na limuzínu přesto nalepilo.
- 00:23 Limuzína značky Mercedes 280 s Dianou, Dodim, bodyguardem a Paulem za volantem vjíždí do tunelu u Almského mostu, kde opilý šofér ztrácí nad autem kontrolu a naráží do sloupu.
- 00:24 Kolem místa nehody náhodou projíždí lékař Frederic Mailliez a dává první pomoc. Dodi a Paul jsou ale na místě mrtví.
- 00:32 Přijíždějí první sanitky, volal je Mailliez. Fotografové nepřestávají fotit trosky a oběti.
- 00:35 Na místě jsou další sanitky a hasiči. Diana si stěžuje na obrovské bolesti, puls má slabý.
- 00:54 Zatímco záchranáři dostávají zaklíněnou Dianu z trosek vozu, svět oblétá první zpráva o její nehodě.
Řidič Henri Paul měl v krvi třikrát více alkoholu, než je ve Francii za volantem povoleno. Princeznina poranění nebyla na první pohled život ohrožující. Měla jen několik zlomených žeber a malé pohmoždění hrudníku. Pod žebry se ale skrývala natržená žíla spojující srdce a plíce. A právě toto poranění se jí stalo osudným. „Vnitřní krvácení, které ji zabilo, bylo tak rozsáhlé, tak silné, že nemohla přežít, i kdyby k nehodě došlo těsně před nemocnicí, neexistovala šance na přežití,“ konstatoval později Mailliez – lékař, který Dianě poskytoval první pomoc.
Záhadné bílé auto v tunelu
Dlouhou dobu se také spekulovalo o jakémsi bílém autě v tunelu. Tři francouzští respektovaní novináři zjistili, že mercedes s princeznou Dianou vletěl do tunelu Alma rychlostí kolem 150 kilometrů za hodinu a tehdy řidič zahlédl bílý Fiat, který jel velmi pomalu. Šlápl na brzdy, strhl vůz do strany, přičemž přišel o jedno boční zpětné zrcátko. Poté se snažil limuzínu srovnat, ale ztratil nad ní kontrolu.
Princezna Diana s korunkou v roce 1987 Zdroj: AP
Vystrašený řidič Fiatu si uvědomil, že se ocitl ve špatný čas na špatném místě, navíc obklopený paparazzi, kteří pronásledovali milenecký pár. Rozhodl se tedy, že ujede, a doufal, že se na něj zapomene. Navíc se zjistilo, že mercedes, ve kterém pár jel, byl doslova smrtelnou pastí. Auto totiž v minulosti prodělalo havárii a oprava proběhla značně pochybně.