Zemědělci i potravináři před rokem hrozili, že zkrachují. Teď mají rekordní zisky
Před rokem hrozili, že zkrachují, nyní počítají milionové zisky. Tento trend se týká jak zemědělců, tak i potravinářů. Jejich chmurné předpovědi se nenaplnily, naopak následoval velmi příznivý vývoj. Oproti loňsku si někteří dokonce polepšili i o stovky procent.
Ještě během loňského roku mluvili zástupci potravinářů o zdražování velmi často. Ve vysílání CNN Prima NEWS například prezidentka Potravinářské komory ČR Dana Večeřová uvedla, že zaplatit za rohlík pět korun není „žádná přehnaná cena“. Jiní zdůrazňovali, že výrazné zvýšení cen bylo zcela nevyhnutelnou nutností pro další fungování sektoru.
MOHLO VÁM UNIKNOUT: Výborný po schůzce s Pavlem: Prioritami jsou komunikace a potravinová soběstačnost
Zdálo se tedy, že se sotva drží nad vodou. V reakci na to přišlo masivní zdražování, které začalo už u zemědělců. „Šlo o obavu, že ceny hnojiv jejich živobytí zruinují. Proto byli schopni navýšit svoje ceny, a tím pádem takové nastavení posunout dál k potravinářům. Následkem toho se pro změnu báli potravináři. Všechno to nakonec stejně zaplatili spotřebitelé,“ uvedl ekonom Petr Bartoň.
Extrémně si proti loňsku polepšil třeba výrobce paštik Krajanka či mléka Dr. Halíř Alimpex. Zisk firma navýšila patnáctkrát. Většina dalších velkých potravinářů si přivydělala o desítky procent. Že by příliš strašili krizí, ovšem odmítají. „Musíme ta čísla porovnat vůči obratu. Zvedly se náklady spolu s cenami, tudíž je jeho hodnota vyšší,“ míní Večeřová. „Máme naprosto čisté svědomí, protože nikdo nevěděl, jak budou ceny nakonec vypadat,“ dodala.
Zisk vybraných potravinářských firem Zdroj: CNN Prima NEWS
Jinak tomu není ani v případě zemědělců. Také jim rostly zisky. Loni se vyšplhaly na 22 miliard korun, což je o 142 procent více než v roce 2021. „V tomto odvětví je zcela běžné, že se od sebe roky výrazně liší. Pokud se období 2022 minimálně v zemědělství sečte či zprůměruje s obdobím 2023, šlo ve skutečnosti o dva průměrné roky,“ sdělil prezident Agrární Komory ČR Jan Doležal.
Téměř všechna tíže krize tak padla na koncového spotřebitele. Podle ekonomů nemají zákazníci v obchodech moc možností, jak se proti takové skutečnosti efektivně bránit. „Pokud spotřebitel vysloveně nemusí, tak nejlepší variantou je zboží nekupovat. To je však samozřejmě běh na dlouhou trať. Druhou variantou jsou nákupy v zahraničí,“ ozřejmil hlavní ekonom Banky Creditas Petr Dufek. Sami zákazníci uvádějí, že ač jsou ceny některých potravin výrazně zvýšené, přesto se bez nich v domácnostech neobejdou.
Ministr zemědělství Marek Výborný (KDU-ČSL) v rekordních ziscích problém nevidí. Současně však upozorňuje na to, že vše je potřeba brát s mírou. „Jsem dalek toho, že bych komukoliv záviděl podnikatelský úspěch či bych za něj někoho kritizoval. V celé věci však musí být přiměřenost,“ myslí si. Extrémní zisky se ale netýkají všech. Některé firmy skončily i ve ztrátě, například Nestlé nebo Polabské mlékárny.