reklama

Na Slovensku mají jasno: Výroba Škody Superb se odstěhuje z Kvasin do Bratislavy

Podle slovenských médií i hlavní tiskové agentury TASR je přesun výroby vlajkové lodi české automobilky do někdejších bratislavských automobilových závodů jasnou věcí. Volkswagen na Slovensku proinvestuje až miliardu eur. Spolkne je náběh výroby budoucích generací vlajkových lodí Škody a Volkswagenu do bratislavského závodu německého koncernu.

reklama

Podle Denníku N došlo na očekávané rozhodnutí koncernu Volkswagen o miliardové investici do automobilky u Devínské Nové Vsi. Pro německý magazín Autowoche to potvrdil sám šéf koncernu, Herbert Diess. V praxi to mimo jiné nejspíš znamená naplnění toho, o čem už se delší sobu šuškalo –⁠ další Superb už se v mateřské zemi vyrábět nebude. Původně se přitom uvažovalo i o tom, že by se naopak do Kvasin mohla nastěhovat také výroba Passatu.

Podle vedoucího komunikace Škody, Tomáše Kotery, jde nicméně stále o pouhé spekulace a definitivní rozhodnutí o dislokaci výroby jednotlivých modelů koncernu přijde až v rámci tohoto měsíce, přičemž příslušné jednání představenstva může být ještě hodně dramatické. „Do té doby nemá smysl nic komentovat,“ uvedl Kotera.

Bratislava, škodovácký osud

Po úvahách o výrobě obou špičkových modelů na „passatovské“ lince v německém Emdenu se pozornost koncernu obrátila do Turecka, kde plánoval vybudování nového závodu s kapacitou 300 000 vozů ročně. Vojenská operace v Sýrii nakonec donutila vedení koncernu plány na výstavbu miliardové investice přehodnotit. Zároveň s tím však musely pro vlajkové lodě najít nové výrobní kapacity. Už tehdy se mezi potenciálními závody, které by se mohly ucházet o tento úkol, skloňoval i bratislavský Volkswagen.

Nahrávala mu výroba prémiových modelů jako Audi Q7, Q8 či Porsche Cayenne, která je zárukou vysoké kvality, ale i plán postupně utlumit produkci malých městských modelů Škoda Citigo, VW Up! a Seat Mii, což znamená uvolnění kapacit, které koncern hledá.

Zejména pro kvasinský závod Škody je přitom jméno Bratislava zlým mementem z dob minulých.

Tenkrát v Bratislavě

Už v 70. letech minulého století bylo rozhodnuto o výstavbě gigantického závodu na zelené louce nedaleko slovenského hlavního města. Absence jakékoliv reálné koncepce i nekompetentnost rozhodujících orgánů však způsobily, že obrovské haly za miliardy československých korun zely ještě v 80. letech prázdnotou.

Původně tam byla přesunuta výroba „kvasinských“ modelů Garde, resp. Rapid, katastrofální nekvalita výroby ale znamenala návrat kupátek na východ Čech. Kromě škodovek zde vzniklo už jen několik zapomenutých prototypů, mezi jinými asi pět kusů možného nástupce Škody 1203 na základech Škody Favorit. Potenciál megalomanského areálu dokázal využít až Volkswagen, který zde od prosince roku 1991 zahájil výrobu modelu Passat Variant.

Turbulentní rok

Před přesunem výroby Superbu z Kvasin dlouhodobě varují škodováčtí odboráři v čele s Jaroslavem Povšíkem, do řad zaměstnanců nevnesly klid ani proklamace o údajné změně zaměření automobilky na levnější modely související se změnou na vedoucím postu firmy.

Před několika týdny automobilka představila první ryze elektrický model Enyaq. Ten sice není nejlevnějším elektromobilem, ale obecně nabízí velmi dobrý poměr mezi cenou, výkonem a výbavou, přičemž přidanou hodnotu představuje vysoká estetická i užitná hodnota.

Zdá se však, že ne všichni vidí takové směřování značky jako správné. Správnou cestou by podle vedení mělo být směřování k cenové dostupnosti, o něco více prémiovosti by naopak měl získat španělský Seat.

Ředitel Volkswagenu Herbert Diess se nedávno vyjádřil pro Frankfurter Allgemeine Zeitung v tom smyslu, že Škoda není dostatečně agresivní, co se tyče objemu prodaných aut, a to zejména ve srovnání s Korejci a Francouzi. Hlavním cílem by podle něj proto mělo být posíleni pozice v segmentu cenově výhodných aut.

Když chce Diess Škodu bít, hůl si vždycky najde

Letošní koronakrize znamenala pro celý koncern obrovské ztráty. Zatímco však samotný VW je ve ztrátě jednu miliardu eur, Seat ve ztrátě 290 milionů a Bentley 52 milionů, jsou tu „hvězdy“, které vykázaly provozní zisk. Kromě Audi, kterému se i díky Lamborghini podařilo vygenerovat 200 milionů eur, a Porsche, které má na kontě úžasných 1,9 miliardy eur, je to i česká Škoda. Ta si totiž připsala na konto 469 milionů eur. Samozřejmě, v meziročním srovnání není co oslavovat, protože provozní zisk Škody padl o dramatických 60 procent, ale tento rok je úspěchem být vůbec v plusu.

Jak je to možné?  Na toto téma se vyjádřil sám šéf koncernu Herbert Diess a byl jako obvykle ke Škodě nemilosrdný. Tvrdí, že česká automobilka by nebyla nikdy tam kde je, nebýt Volkswagenu. Stále jde o relativně malou značku na to, aby dokázala nést na svých ramenou náklady kompletního vývoje vozidel. Velkou část tohoto vývoje uskutečňuje a financuje právě Volkswagen, z čehož Škoda jednoznačně profituje. Podobné to je podle Diesse i s Porsche.

Šéf připomněl, že se často zapomíná na to, jak moc je Porsche integrované v koncernu VW a jaké obrovské výhody pro něj z toho plynou. Porsche například využívá na 80 procentech platformy Audi. „Tak vysoké ziskové marže jsou u Porsche možné jen proto, že je součástí koncernu. Se Škodou je to stejné,“ řekl Diess doslova.

Tagy:
Hamáček má osobní problém se mnou a já s ním. Babišovi bych béčko nedělal, říká Šlachta
360°

Hamáček má osobní problém se mnou a já s ním. Babišovi bych béčko nedělal, říká Šlachta

Vicepremiér Jan Hamáček (ČSSD) si nedovede představit, že by se mnou seděl ve vládě. Já si nedovedu představit, že bych s ním někde seděl jako s osobou, řekl šéf hnutí Přísaha Robert Šlachta. Předseda sociálních demokratů s ním prý má osobní problém, to samé podle Šlachty platí i naopak. Odmítl, že by někomu dělal „béčko“, jmenovitě vládě Andreje Babiše a hnutí ANO, zopakoval ve speciálním vysílání pořadu 360° Pavlíny Wolfové.

Sledujte ŽIVĚ tiskovou konferenci po jednání vlády: Budou mít očkovaní dva dny volna?
Vláda

Sledujte ŽIVĚ tiskovou konferenci po jednání vlády: Budou mít očkovaní dva dny volna?

Vláda v pátek projedná návrh, podle kterého by očkovaní státní zaměstnanci dostali dva dny placeného volna. Ministři také vyřeší, zda děti od 6 do 12 let budou muset mít i nadále předvstupní test na koronavirus, když se budou vracet s rodiči z dovolené ze zemí, které mají vysoké či velmi vysoké riziko nákazy. Sledujte tiskovou konferenci po jednání vlády plánovanou na 8 hodin živě v tomto článku.

Živě
ON-LINE osmý den olympiády: Dočkáme se další medaile? Krpálek postoupil do semifinále

Čeští sportovci vybojovali na olympijských hrách v Tokiu už čtyři medaile a další dvě mají jisté díky tenistkám. Pátek je ale dnem, kdy o dobré umístění zabojují další velké naděje na zisk cenného kovu. Finálový den čeká na obhájce zlata z Ria, judistu Lukáše Krpálka, pět let starý bronz pak bude chtít vylepšit kajakář Jiří Prskavec. V akci ale budou i atleti nebo plavci včetně české rekordmanky Barbory Seemanové.

Odstavený lídr ČSSD: Za Maláčovou se stydím, měla by být jako chápající tetka Schillerová

„Kampaň ČSSD je negativní, jsme unavení a neumíme komunikovat. Lidi spíš zastrašujeme,“ hodnotí střízlivě a kriticky aktuální volební kampaň strany Břetislav Štefan, starosta v Brně-Líšni. Toho odstavilo vedení partaje z čela kandidátky a dosadilo tam Romana Onderku, prvního místopředsedu. Štefan zhodnotil v rozhovoru pro CNN Prima NEWS i předvolební počínání ministryně práce a sociálních věcí Jany Maláčové.

Cesta do Chorvatska byla utrpení. Klienti RegioJetu si stěžují na zápach a nepořádek

Zápach moči ve vagonech, nefungující klimatizace, netekoucí voda a mnohahodinové zpoždění vlaku. To jsou zkušenosti některých cestujících, kteří se na dovolenou vydali vlakem společnosti RegioJet do Chorvatska. Ta se hájí, že zpoždění nabírá kvůli výlukám na tratích v kombinaci s kontrolou dokladů a proticovidovými opatřeními. Přiznává, že vlaky pak nejsou dostatečně připravené na další cestu.

Češi nechtějí číst slovensky a Slováci česky, festival MAČ to zkouší změnit

Z nosa mi kvapká hrdzavá krv. Ako ma šéf karhal. Ligotal sa čistotou. Rozumí Češi těmto větám z nejnovějšího románu slovenského spisovatele Laca Keraty? Starší generace snad ano, mladší spíš ne. „Češi dnes tvrdí, že neumí číst slovensky. Bohužel, ani mladší Slováci už nečtou česky,“ říká Petr Minařík, ředitel česko-slovenského Měsíce autorského čtení, který o víkendu vyvrcholí v Bratislavě, Brně a Ostravě.

Test na protilátky nic neřekne. Potřebujete odběr z kostní dřeně, tvrdí Flegr

Test na protilátky vám o imunitě proti covidu moc neřekne. Pokud chcete zjistit, zda jste proti nákaze imunní, musíte na odběry z kostní dřeně, uvedl na Twitteru evoluční biolog Jaroslav Flegr. Právě v kostní dřeni sídlí důležité paměťové B buňky, které zprostředkovávají dlouhodobou imunitu proti covidu. Podle předsedy České vakcinologické společnosti Romana Chlíbka je ale nesmyslné takové vyšetření kvůli covidu podstupovat.

reklama

Domácí zpravodajství

Češi hlásí tisíce nežádoucích účinků po očkování. PŘEHLED nejčastějších potíží

Češi po očkování proti nemoci COVID-19 nahlásili už 7 095 podezření na nežádoucí účinky. Zdravotníci přitom rozdali už více než 10 milionů dávek. Za uplynulých sedm dní Státní ústav pro kontrolu léčiv (SÚKL) eviduje zhruba 250 hlášení o vedlejších účincích. Druhý týden po sobě nepřibylo žádné podezření na úmrtí po očkování, celkový počet zůstává na 94.

K podpisům mě otec-diktátor vycvičil. Lidé za koblihy přehlíží zlo, říká Babiš ml.

Před více než dvěma lety poprvé veřejně promluvil syn českého premiéra Andrej Babiš mladší. Znovu pak o sobě dal vědět po řádění tornáda na jižní Moravě. Muž, který veřejnost zaskočil informací, že ho jeho otec nechal unést na Krym, aby nemohl svědčit v kauze Čapí hnízdo, si nyní nebere servítky. Po negativních zkušenostech nechápe, jak jeho otci mohou lidé důvěřovat. Redakce požádala o reakci na výroky premiéra Babiše (ANO), doposud neodpověděl. Dlouhodobě tvrdí, že jeho syn je psychicky nemocný.

reklama