Podle slovenských médií i hlavní tiskové agentury TASR je přesun výroby vlajkové lodi české automobilky do někdejších bratislavských automobilových závodů jasnou věcí. Volkswagen na Slovensku proinvestuje až miliardu eur. Spolkne je náběh výroby budoucích generací vlajkových lodí Škody a Volkswagenu do bratislavského závodu německého koncernu.
Podle Denníku N došlo na očekávané rozhodnutí koncernu Volkswagen o miliardové investici do automobilky u Devínské Nové Vsi. Pro německý magazín Autowoche to potvrdil sám šéf koncernu, Herbert Diess. V praxi to mimo jiné nejspíš znamená naplnění toho, o čem už se delší sobu šuškalo – další Superb už se v mateřské zemi vyrábět nebude. Původně se přitom uvažovalo i o tom, že by se naopak do Kvasin mohla nastěhovat také výroba Passatu.
Podle vedoucího komunikace Škody, Tomáše Kotery, jde nicméně stále o pouhé spekulace a definitivní rozhodnutí o dislokaci výroby jednotlivých modelů koncernu přijde až v rámci tohoto měsíce, přičemž příslušné jednání představenstva může být ještě hodně dramatické. „Do té doby nemá smysl nic komentovat,“ uvedl Kotera.
Bratislava, škodovácký osud
Po úvahách o výrobě obou špičkových modelů na „passatovské“ lince v německém Emdenu se pozornost koncernu obrátila do Turecka, kde plánoval vybudování nového závodu s kapacitou 300 000 vozů ročně. Vojenská operace v Sýrii nakonec donutila vedení koncernu plány na výstavbu miliardové investice přehodnotit. Zároveň s tím však musely pro vlajkové lodě najít nové výrobní kapacity. Už tehdy se mezi potenciálními závody, které by se mohly ucházet o tento úkol, skloňoval i bratislavský Volkswagen.
Nahrávala mu výroba prémiových modelů jako Audi Q7, Q8 či Porsche Cayenne, která je zárukou vysoké kvality, ale i plán postupně utlumit produkci malých městských modelů Škoda Citigo, VW Up! a Seat Mii, což znamená uvolnění kapacit, které koncern hledá.
Zejména pro kvasinský závod Škody je přitom jméno Bratislava zlým mementem z dob minulých.
Passaty byly prvními Volkswageny vyráběnými v Bratislavě. Kombíky zde vznikaly už od konce roku 1991. Zdroj: Volkswagen
Passaty byly prvními Volkswageny vyráběnými v Bratislavě. Kombíky zde vznikaly už od konce roku 1991. Zdroj: Volkswagen
Tenkrát v Bratislavě
Už v 70. letech minulého století bylo rozhodnuto o výstavbě gigantického závodu na zelené louce nedaleko slovenského hlavního města. Absence jakékoliv reálné koncepce i nekompetentnost rozhodujících orgánů však způsobily, že obrovské haly za miliardy československých korun zely ještě v 80. letech prázdnotou.
Původně tam byla přesunuta výroba „kvasinských“ modelů Garde, resp. Rapid, katastrofální nekvalita výroby ale znamenala návrat kupátek na východ Čech. Kromě škodovek zde vzniklo už jen několik zapomenutých prototypů, mezi jinými asi pět kusů možného nástupce Škody 1203 na základech Škody Favorit. Potenciál megalomanského areálu dokázal využít až Volkswagen, který zde od prosince roku 1991 zahájil výrobu modelu Passat Variant.
Turbulentní rok
Před přesunem výroby Superbu z Kvasin dlouhodobě varují škodováčtí odboráři v čele s Jaroslavem Povšíkem, do řad zaměstnanců nevnesly klid ani proklamace o údajné změně zaměření automobilky na levnější modely související se změnou na vedoucím postu firmy.
Před několika týdny automobilka představila první ryze elektrický model Enyaq. Ten sice není nejlevnějším elektromobilem, ale obecně nabízí velmi dobrý poměr mezi cenou, výkonem a výbavou, přičemž přidanou hodnotu představuje vysoká estetická i užitná hodnota.
Zdá se však, že ne všichni vidí takové směřování značky jako správné. Správnou cestou by podle vedení mělo být směřování k cenové dostupnosti, o něco více prémiovosti by naopak měl získat španělský Seat.
Ředitel Volkswagenu Herbert Diess se nedávno vyjádřil pro Frankfurter Allgemeine Zeitung v tom smyslu, že Škoda není dostatečně agresivní, co se tyče objemu prodaných aut, a to zejména ve srovnání s Korejci a Francouzi. Hlavním cílem by podle něj proto mělo být posíleni pozice v segmentu cenově výhodných aut.
Když chce Diess Škodu bít, hůl si vždycky najde
Letošní koronakrize znamenala pro celý koncern obrovské ztráty. Zatímco však samotný VW je ve ztrátě jednu miliardu eur, Seat ve ztrátě 290 milionů a Bentley 52 milionů, jsou tu „hvězdy“, které vykázaly provozní zisk. Kromě Audi, kterému se i díky Lamborghini podařilo vygenerovat 200 milionů eur, a Porsche, které má na kontě úžasných 1,9 miliardy eur, je to i česká Škoda. Ta si totiž připsala na konto 469 milionů eur. Samozřejmě, v meziročním srovnání není co oslavovat, protože provozní zisk Škody padl o dramatických 60 procent, ale tento rok je úspěchem být vůbec v plusu.
Jak je to možné? Na toto téma se vyjádřil sám šéf koncernu Herbert Diess a byl jako obvykle ke Škodě nemilosrdný. Tvrdí, že česká automobilka by nebyla nikdy tam kde je, nebýt Volkswagenu. Stále jde o relativně malou značku na to, aby dokázala nést na svých ramenou náklady kompletního vývoje vozidel. Velkou část tohoto vývoje uskutečňuje a financuje právě Volkswagen, z čehož Škoda jednoznačně profituje. Podobné to je podle Diesse i s Porsche.
Šéf připomněl, že se často zapomíná na to, jak moc je Porsche integrované v koncernu VW a jaké obrovské výhody pro něj z toho plynou. Porsche například využívá na 80 procentech platformy Audi. „Tak vysoké ziskové marže jsou u Porsche možné jen proto, že je součástí koncernu. Se Škodou je to stejné,“ řekl Diess doslova.