Pro obchody nastávají další žně
Na první pohled to vypadá jako protimluv: Některé e-shopy začaly s povánočními slevami ještě před Štědrým dnem. Hlavní nápor pro ně však začíná až den po nadílce, potrvá do první poloviny ledna. Češi během tří povánočních výprodejových týdnů utratí v e-shopech o zhruba 70 procent více než obvykle.
Povánoční výprodeje jsou pro tuzemské e-shopy druhým nejsilnějším prodejním obdobím v roce z jednoduchého důvodu: Slevy vypisované po 24. prosinci bývají často výhodnější než ty předvánoční, ke značnému poklesu cen dochází třeba u oděvů.
Veliký zisk mohou e-shopy očekávat i letos, Češi v nich totiž už před Vánoci utratili bezmála 70 miliard korun. I proto některé e-shopy začaly s povánočními slevami ještě dřív, než se v domácnostech po celé republice rozdaly dárky.
„Silný nápor v e-shopech bude po vánočních svátcích poprvé patrný zřejmě v pondělí 28. prosince – ve sváteční dny 25. a 26. prosince a pak v neděli 27. prosince si Češi navzdory možnosti nákupu on-line dají ještě od velkého nakupování pauzu a budou se spíše věnovat hodování, cukroví, návštěvám a rozjímání – a pak hlavně v týdnu od 4. ledna 2021, kdy už tedy půjde spíše o novoroční slevy,“ uvedl člen Národní ekonomické rady vlády Lukáš Kovanda.
Už teď je zřejmé, že pandemie pořádně zamávala s nakupovacími návyky Čechů, třeba za oblečení letos utratí o 20 miliard méně než loni. Zavedená opatření se významně dotknou i povánočních slev v kamenných obchodech – jejich sezona byla kvůli nedávno oznámenému zavření podstatné části maloobchodů vlastně zrušena.
„Češi přitom v letošním roce uskuteční spotřební výdaje, on-line i off-line, v objemu zhruba 2,8 bilionu korun,“ popisuje ekonom Kovanda. „V loňském roce podle údajů Eurostatu realizovali spotřební výdaje za 2,76 bilionu. Meziročně letos dojde k přibližně 1,5procentnímu růstu nominálních tržeb maloobchodu. Lze předpokládat, že zhruba o tolik narostou právě spotřební výdaje. Netýká se to ale všech druhů zboží například za oděvy a obuv Češi loni poprvé v historii utratili dle dat Eurostatu více než sto miliard korun, ale letos to bude kvůli koronavirové krizi méně, jen necelých 80 miliard.“
Povánoční snaha Čechů ušetřit se tedy bude tentokrát více než kdy jindy zaměřovat na e-shopy. Měli by mít při tom na paměti, že poskytnutí povánoční či novoroční on-line slevy není důvodem k omezení zákazníkova práva zboží reklamovat nebo vrátit do čtrnácti dní.
„Ať už zákazník nakoupí za jakoukoli cenu, vždy platí, že jej může reklamovat po dobu 24 měsíců od převzetí,“ tvrdil Kovanda. „Výjimkou jsou slevy poskytnuté individuálně na vadný kus. Vada a sleva musí být v takovém případě ovšem explicitně uvedeny na dokladu o koupi. Zákazník by neměl otálet. V nejsilnější pozici vůči prodejci je tehdy, pokud zboží reklamuje už během šesti měsíců od převzetí. Pokud se totiž v této době vada projeví, má se za to, že existovala již před zakoupením; bezvadnost zboží bude muset prokazovat prodejce. Po uplynutí šestiměsíční lhůty už je to naopak zákazník, který musí prokazovat – to, že si vadu nezpůsobil sám.“