Vánoční čokoládové kolekce za stovky korun začínají postupně zlevňovat. Obchodníci je nabízejí ve velkých slevách poté, co v listopadu prudce nadsadili jejich cenu. Ekonom Štěpán Křeček pro CNN Prima NEWS řekl, že se jedná o laciný trik obchodních řetězců, který je i za hranou slušného chování.
Ke „zlevňování“ vánočních kolekcí ale nedochází ve všech obchodech. Jako první přišel s velký snížením cen Globus, který dříve nabízel Orion velkou vánoční kolekci za 630 korun. Lidé si ji ale nyní mohou pořídit s 38procentní slevou za 390 korun. Podobné snížení ceny nabízí řetězec i u Orion krémových figurek, které byly v listopadu nabízeny za 250 korun. Po uplatnění slevy 36 procent je aktuálně na pultech regálů za 160 korun.
ČTĚTE TAKÉ: Třetina dovezené ropy je z Ruska. Delší výpadek Družby by byl problém, varuje ekonom
Se slevami pak přišly i obchody Tesco. Orion vánoční kolekce byla dříve nabízena za 350 korun. Nyní si ji s věrnostní kartičkou můžete pořídit za 200 korun. Oblíbené Orion arabesky pak zlevnily z 200 korun na 120 korun. Stejná sleva je patrná i u řetězce Albert.
Obchodníci na konci října a v listopadu nasadili vysoké ceny, aby je pak mohli s blížícími se vánočními svátky srazit. Je to jeden z triků obchodníků, jak přilákat zákazníky do svých prodejen. Tratit na tom mohou zejména ti, kteří se rozhodli nakoupit vánoční kolekce s předstihem.
Hlavní ekonom BHS Štěpán Křeček v postupu řetězců vidí jasný kalkul a také neférové jednání. „Domnívám se, že se jednalo o laciný obchodní trik. V období, která nejsou spojená s nakupováním vánočních kolekcí, došlo k vyšponování cen do rekordních výšek. Nyní, kdy lidé začínají kolekce kupovat, tak se dostávají do velkých slev. Obchodníci tím sledují, že na velké slevy nalákají zákazníky do svých obchodů. Počítají s tím, že kromě vánočních kolekcí si nakoupí i jiný sortiment. Je to určité lákadlo v klíčovém předvánočním období, kdy jsou rekordní tržby,“ řekl pro CNN Prima NEWS Křeček.
Podle něj je jednání obchodníků neslušné, protože chtějí na zákaznících uměle vydělat. „Vidíme, že tímto způsobem se chovalo více řetězců a ty pak dávají akce na kolekce. Za vysoké ceny byly naprosto neprodejné a prodávalo se jich minimum. Když jsou velké slevy, tak o ně bude vyšší zájem,“ dodal Křeček.
V obchodech jsou drahá vejce i máslo
Vánoční kolekce na stromeček ale nejsou jedinými produkty, jejichž cenovky před svátky budí vášně. Už dříve ekonomové varovali například před zdražováním vajec. „Před vánočními svátky také vidíme na pultech šílené zdražení másla nebo čokolády. I když cena tohoto produktu pochopitelně stoupá kvůli kakaovým bobům, za hranicemi to není tak výrazné,“ řekl ve vysílání CNN Prima NEWS ekonom Vladimír Pikora.
Podle něj jde o signál, že v Česku nefunguje maloobchodní systém. „Máme šílené ceny, je potřeba s tím něco udělat. Nejlepším řešením by bylo posílit Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, který má v podobných případech zasáhnout,“ navrhl ekonom. Antimonopolní úřad nyní prověřuje, zda mohli za zdražení másla potravináři nebo obchodníci.
MOHLO VÁM UNIKNOUT: Drahé potraviny? Obviňování obchodníků je jen hledání obětních beránků, řekla ekonomka