Ve Velké Británii se stupňuje obří zásobovací krize, která ochromila čerpací stanice po celé zemi. Premiér Boris Johnson už povolal na silnice vojáky, aby se chopili volantů cisteren. V dlouhých frontách k pumpám se mezitím lidé perou o poslední litry paliva. Proč ale k celé krizi vůbec došlo?
Potýká se Velká Británie s nedostatkem benzinu a nafty?
Ne. Problém ve Spojeném království nesouvisí s nedostatkem pohonných hmot ani s žádným globálním výpadkem. V zemi je hlavní překážkou kritický nedostatek řidičů, kteří by cisterny s palivem rozváželi do čerpacích stanic. Před pumpami se tvoří dlouhé fronty, jelikož řidiči v panice tankují do zásoby. Někteří se i perou a snaží se předbíhat.
Šéf Downing Street Boris Johnson už povolal do ulic armádu, vojáci mají řídit cisterny s palivem a dopravit je na místa, kde je pohonných hmot kriticky málo. Premiér rovněž vyzval, aby lidé netankovali do zásoby. Jenže zkuste říci topícímu se, aby neplaval. Neposlechne vás.
Proč je v Británii nedostatek řidičů?
Po celé zemi podle odhadů chybí až 100 tisíc řidičů pohonných hmot. Problém nelze rychle vyřešit kvůli tomu, že cisterny obyčejně řídí proškolení motoristé. A vojáci se nemohou na logistických operacích podílet donekonečna.
Brexit Britain: 10pm on a Sunday night, and 30 cars are queuing from each direction, along a busy main road, to get into an East London petrol station.#BrexitFuelShortages #BrexitBrokeBritain pic.twitter.com/RoKbbDFEjA
— Andrew (@thisisaceace) September 26, 2021
Řidiči scházejí z několika důvodů, které se nastřádaly a projevily minulý týden. Kvůli koronavirové pandemii se prohloubila nezaměstnanost a zemi opustily tisíce lidí. Opakované lockdowny vedly k výpadkům v proškolování nových řidičů a ti staří si často kvůli pandemii zkrátili cestu do důchodu.
Může za to také brexit?
Ano. Británie se začátkem roku tvářila, že odchodem z EU se pro běžné občany vlastně nic nemění. Jenže už vánoční fronty na hranicích dávaly tušit, že to nebude pravda. Volný pohyb osob a zboží v rámci unie se už Spojeného království netýká a zemi opustily desetitisíce řidičů z ciziny, pro které se ze dne na den změnily úřední, ekonomické a daňové podmínky. Platí to samozřejmě i opačně – začít žít v Británii už není pro zahraniční pracovníky tak jednoduché jako dřív.
Jak zásobovací krizi vyřešit?
Jednoduchý recept na řešení krize neexistuje. Nahradit chybějících sto tisíc řidičů potrvá nejméně několik týdnů. Suplovat jejich práci bude armáda. Vláda se mezitím snaží verbovat řidiče nové a urychluje jejich výcvik.
Mimoto připravila speciální víza pro zahraniční řidiče, kteří budou moci přijet na tři měsíce šoférovat cisterny. Problém je ale v tom, že se blíží vánoční svátky, což může celou logistickou krizi ještě prohloubit.
Týká se problém jen pohonných hmot?
Naneštěstí pro Brity je problém komplexnější. Personální krizi pociťují také řidiči kamionů. Dodavatelé nezvládají zásobovat řetězce a občané mnohde musejí zírat na prázdné regály. Chybí hlavně čerstvé produkty v čele s mlékem, které nemá kdo rychle přepravit k zákazníkům. Problémy jsou také s masem či stavebními materiály. Před Vánoci se navíc očekává kritický nedostatek hraček. Určitě to ale není tak, že by Britové neměli co jíst, jak naznačují někteří uživatelé na sociálních sítích.