Dlouhé kolony nákladních automobilů čekajících na trajekt přes Lamanšský průliv či na možnost využít tunelu pod ním jsou důsledkem snah řady britských firem dostatečně a včas se zásobit před začátkem nového roku. Důvodem je především nejistota související s tím, že pokud se obě strany v několika příštích dnech nedohodnou na nové obchodní smlouvě, může se od 1. ledna vzájemný obchod výrazně zkomplikovat. O situaci píší britské Financial Times.
„Na konci minulého týdne jsme měli na francouzské straně zpoždění až sedm nebo osm hodin. Jsme na konci (přechodného období po) brexitu, ale na začátku potíží s překročením Lamanšského průlivu,“ uvedl Loic Chavaroche z logistické firmy ATS.
Důvodem pro dlouhé fronty jsou vánoční svátky a epidemie koronaviru, ale zejména blížící se konec roku a s ním i přechodného období po brexitu, tedy britském odchodu z EU, na konci letošního ledna. V případě, že se politici nedohodnou, začne se od 1. ledna 2021 obchod mezi Británií a Evropskou unií řídit pravidly Světové obchodní organizace (WTO). U zboží, které proudí z Británie do EU, budou vyžadovány celní, bezpečnostní a zdravotní doklady bez ohledu na to, zda obě strany na poslední chvíli dosáhnou dohody o budoucích obchodních vztazích.
Před přístavem v anglickém Doveru přesahovaly v pátek kolony kamionů i 30 kilometrů. Podobná situace panuje i na francouzské straně Lamanšského průlivu. Některé dny je tam provoz o 30 až 50 procent vyšší, než byl v předchozích letech, důkaz britské snahy zásobit se dopředu, píší Financial Times s odvoláním na čísla úřadů v Calais. Na začátku ledna se naopak očekává propad objemu přepravovaného zboží. Podle britské Federace pro potraviny a nápoje (FDF) téměř polovina jejích členů zaznamenala významný dopad snahy o předzásobení na své podnikání ve třetím čtvrtletí.
Počet nákladních aut v Doveru vzrostl o čtvrtinu
„Důvodem pro hromadění zásob je obava z vážného narušení dodávek v případě neexistence nové obchodní smlouvy, což by mělo dopad na dostupnost a výběr produktů. Je také možné, že stoupnou ceny potravin, ale jídlo nám jistě nedojde,“ uvedl Ian Wright z FDF.
Z průzkumu sdružení MakeUK vyplynulo, že 23 procent výrobců si dělá zásoby, ale dalších 25 procent nikoliv, protože si to kvůli výdajům spojeným s pandemií nemohou dovolit. Dalších 34 procent dotázaných nevidí důvod, proč by měli zásoby hromadit. Část dotazovaných se předzásobila v loňském roce, ale letos nakupovat předem nechtějí. Poslední skupina firem počítá s tím, že se nakonec Brusel a Londýn dohodnou a zásoby nebudou potřeba.
Podle Tima Reardona, který má v přístavu v Doveru tyto otázky na starosti, je počet nákladních automobilů v přístavu v posledních týdnech o 24 procent vyšší, než byl ve stejném období v předchozích letech. Ve středu a čtvrtek Doverem projelo na 10 000 nákladních aut, což se blíží dosavadnímu rekordu 10 500 aut z listopadu 2017.