Americká letecká společnost United Airlines plánuje ještě do konce této dekády renesanci nadzvukového létání mezi Spojenými státy a Evropou. Supersonické letouny jí má dodat denverský výrobce letadel Boom Supersonic.
United Airlines chtějí pořídit celkem 15 kusů letadel společnosti Boom Supersonic, které mají zatím pracovní název Overture (předehra). Boom Supersonic ale musí splnit nároky na environmentálně udržitelný provoz a bezpečnost. Právě nadzvuková dopravní letadla jsou terčem kritiky z řad ekologů, kterým se nelíbí, že tento typ letounů spotřebuje více paliva na jednoho přepraveného pasažéra než klasické stroje.
NASA se chystá vyslat po třiceti letech sondy k Venuši, vyrazí koncem této dekády
Americká vesmírná agentura NASA plánuje dvě vědecké mise s cílem studovat atmosféru a povrch planety Venuše. Oznámila to ve středu v tiskové zprávě s tím, že jejich vyvrcholení očekává mezi lety 2028 a 2030. Podle médií se NASA chystá vyslat sondy k naší sousední planetě poprvé po více než 30 letech.
Právě proto United nákup podmiňují splněním emisních limitů. Aerolinky už dříve uvedly, že se do poloviny tohoto století chtějí stát uhlíkově neutrálními. K tomu jim má pomoci využívání udržitelného leteckého paliva, které se označuje jako SAF (Sustainable Aviation Fuel). Nadzvukové letouny od Boom Supersonic by i za těchto podmínek chtěly do flotily zavést do roku 2029.
Nešťastný let z Paříže
Letoun Overture bude moci přepravit 65 až 88 pasažérů a zpočátku budou letenky stát srovnatelně jako lístky do byznysové třídy u standardních letadel. Cestu mezi Evropou a Spojenými státy by mohl zkrátit na polovinu, tedy na 3,5 hodiny. United Airlines nezveřejnily žádné finanční podmínky plánované transakce.
Nadzvukové dopravní stroje ukončily svůj provoz před 18 lety, když svůj poslední let v roce 2003 absolvoval legendární letoun Concorde. Ve své flotile je měly zařazeny aerolinky British Airways a Air France. Trhlinu na pověsti Concorde utrpěl po neštěstí v roce 2000 v Paříži, kdy letoun v barvách Air France bezprostředně po startu vzplál a na jeho palubě zahynulo 109 lidí a také další čtyři v hotelu, na který se 25. července toho roku zřítil.
Pozdější vyšetřování ukázalo, že příčinou nehody nebyla technická závada na letounu, ale kus kovové lamely z dříve startujícího letadla, o který si Concorde na ranveji roztrhl pneumatiku. Její část prudce narazila do palivové nádrže, poškodila ji a vytékající palivo vzplálo. Požár vyřadil dva motory, kvůli čemuž už letoun nedokázal nabrat rychlost ani výšku a zřítil se. Konec concordů o tři roky později přišel z ekonomických důvodů.