Převratný objev astronomů: Narazili na masivní černou díru. „Spící obr“ jim vyrazil dech

Nejtěžší hvězdnou černou díru v Mléčné dráze objevili astronomové z Evropské vesmírné agentury (ESA). Pracovní skupina vědců pojmenovala tohoto „spícího obra“ Gaia BH3, píše CNN. Nachází se relativně blízko Zemi – ve vzdálenosti téměř dvou tisíc světelných let od naší planety, tvrdí vědci.

Experti objevili hvězdnou černou díru úplnou náhodou. Při přípravě nového vydání katalogu vesmírných dat Gaia DR4 kontrolovali jako obvykle pohyby miliard hvězd a pomocí složitých testů zjišťovali odchylky od normálu, píše CNN. Jejich pozornost upoutala stará podivně oscilující obří hvězda. Po podrobné analýze došli k překvapivému závěru – hvězda byla uzamčena v orbitálním pohybu spící černé díry o mimořádné hmotnosti.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Nejjasnější záblesk všech dob: Vědci objasnili obří vesmírnou explozi. A mají novou záhadu

Podle tiskové zprávy Evropské jižní observatoře (ESO) použili k ověření hmotnosti data z dalekohledu Very Large Telescope, který se nachází v chilské poušti Atacama. „Zatímco v předchozím vydání (Gaia DR3) jsme identifikovali poměrně dost falešných kandidátů na černé díry, což bylo způsobeno problémy s kalibrací dat, jejich kvalita se nyní natolik zlepšila, že očekáváme, že budeme moci zveřejnit objev značného počtu skutečných černých děr,“ uvedl Berry Holl z Ženevské observatoře.

Informace o tomto zásadním objevu publikoval v úterý časopis Astronomy & Astrophysics. Vědecký tým vedl Pasquale Panuzzo, astronom z Pařížské observatoře, která je součástí francouzského Národního centra pro vědecký výzkum (CNRS). „Nikdo nečekal, že se v naší blízkosti skrývá černá díra s tak vysokou hmotností,“ řekl. „Takový objev se podaří jednou za život,“ dodal. Ve skupině Gaia pracuje až 300 vědců z celého světa, včetně Česka.

Černá díra Gaia BH3 je 33krát těžší než Slunce. Jde o druhou nejbližší černou díru u naší planety, nachází se v souhvězdí Orla. Podle článku Evropské vesmírné agentury je to poprvé, co astronomové v Mléčné dráze spatřili tak masivní černou díru hvězdného původu, která vznikla kvůli gravitačnímu kolapsu hvězdy s velkou hmotností.

Gaia BH3 se tak stala nejtěžší hvězdnou černou dírou hvězdného původu v naší galaxii, dosud držel tento primát objekt Cygnus X-1, který je 21krát těžší než Slunce. Nejhmotnější černou dírou v naší galaxii, která však není hvězdného původu, je Sagittarius A*, nachází se uprostřed Mléčné dráhy a její hmotnost dosahuje váhy čtyř milionů Sluncí.

Podle článku Ženevské univerzity může tento objev odstartovat sérii dalších nálezů a Gaia BH3 se jistě stane předmětem mnoha dalších studií. Astronomové totiž nyní stojí před naléhavou otázkou, jak vysvětlit původ černých děr takové velikosti, jako je Gaia BH3? Naše současné znalosti vývoje a zániku masivních hvězd zatím nedokážou vysvětlit, jak se rodí tento typ černých děr. „Klíč k této záhadě se může nacházet právě u hvězdné černé díry Gaia BH3,“ píše se v oficiálním článku Evropské vesmírné agentury.

MOHLO VÁM UNIKNOUT: K Zemi se řítil vesmírný šrot. Němci varovali před „bombardováním“, v ohrožení byly i Drážďany