Říká se, že zadní sedačky v letadle jsou bezpečnější, a data tomu dávají za pravdu. Vědci ale analýzy zpochybňují. Podle nich rozhodují další faktory. Co je nejdůležitější vědět pro přežití při letecké katastrofě?
Obecně se říká, že letět v zadní části letadla je bezpečnější než sedět vepředu – a dvě nehody z posledních týdnů to zřejmě potvrzují, píše CNN.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Chránil sestřičku vlastním tělem, skončil s troskami letadla v hlavě. Superhrdina, říká otec
Při pádu letadla ázerbájdžánských aerolinek Azerbaijan Airlines, ke kterému došlo 25. prosince na západě Kazachstánu, zemřelo 38 lidí. Přeživších bylo 29 – všichni seděli v zadní části letadla. Podobná čísla platila i v případě nehody jihokorejských aerolinek Jeju Air. Tu přežily dvě letušky, které se také nacházely v zadní části.
V té byla také letuška Vesna Vulovićová, která v roce 1972 přežila pád letadla u Srbské Kamenice v tehdejším Československu, přičemž se bez padáku zřítila na zem z více než 10kilometrové výšky, což je dosud světový rekord při přežití volného pádu bez padáku z největší výšky. Při nehodě tehdy zemřelo 27 lidí, přežila jen Vulovićová.
Na možnou rozdílnost v úmrtnosti upozornili v roce 2015 i reportéři časopisu TIME, kteří napsali, že prošli záznamy o všech leteckých nehodách amerických letadel s oběťmi i přeživšími z let 1985 až 2000. V analýze zjistili, že na sedadlech v zadní třetině letadla byla celkově 32 % úmrtnost, zatímco v přední a ve střední třetině se pravděpodobnost, že při leteckém neštěstí umřete, šplhala ke 40 %, konkrétně k 38 %, potažmo 39%.
Nejbezpečnější pak byly vzadu prostřední sedačky, kde se úmrtnost pohybovala kolem 28 %. Naopak v uličkách ve střední části letadla umíral skoro každý druhý, konkrétně šlo o 44 % šanci na přežití.
Podle odborníků na leteckou bezpečnost ale záleží na okolnostech, ne na tom, kde sedíte. „Neexistují žádné údaje, které by ukazovaly souvislost mezi sedadly a pravděpodobností přežít,“ uvedl prezident Nadace pro bezpečnost letů Hassan Shahidi. „Pokud mluvíme o smrtelné nehodě, pak není téměř žádný rozdíl v tom, kde člověk sedí,“ sdělil Cheng-Lung Wu, docent na letecké škole Univerzity Nového Jižního Walesu v Sydney.
„Žádné zázračné nejbezpečnější sedadlo neexistuje. Záleží na povaze nehody,“ podotkl Ed Galea, profesor požárního inženýrství na londýnské University of Greenwich.
Většina leteckých nehod se dá přežít
Od roku 1988 musí být letadla konstruována tak, aby vydržela náraz o síle až 16 G, tedy až 16násobek gravitační síly. Konstrukce má navíc zpomalit šíření požáru.
Galea míní, že při většině moderních nehod rozhoduje o životě a smrti to, jak se rychle cestující dokážou dostat do bezpečí. Aby výrobci letadel získaly certifikaci pro své stroje, musí prokázat, že lze provést evakuaci do 90 sekund. „Klíčové je pochopit, že při letecké nehodě se počítá každá vteřina. To může znamenat rozdíl mezi životem a smrtí,“ podotkl Galea pro britský Úřad pro civilní letectví (CAA).
Ne každý východ je ale při nehodě použitelný. Například, když v lednu loňského roku narazil let Japan Airlines 516 do letadla pobřežní stráže na tokijské Hanedě, byly použitelné pouze tři z osmi únikových skluzavek. Přesto díky příkladnému chování posádky a cestujících, kteří se okamžitě evakuovali, přes rychle šířící požár přežilo všech 379 osob v Airbusu A350.
Klíčová je příprava i správná evakuace
Galea navíc zdůrazňuje, že existují věci, které mohou lidé udělat, aby měli největší šanci přežít případný incident.
- Předletová instruktáž – Je vhodné vyslechnout pokyny od palubního personálu a pochopit, jak funguje bezpečnostní pás a jak otevřít nouzové východy.
- Sedět společně – Galea míní, že rodiny by si měly sednout společně, přestože je to leckdy za příplatek. „V případě nouze se lidé snaží najít jeden druhého. To vás (při evakuaci) zpomalí,“ popsal.
- Umístění nouzových východů – „Ať už sedíte kdekoli, spočítejte si počet řad mezi vámi a nouzovým východem – před i za vámi. Pokud je kabina plná kouře, můžete si ohmatat cestu k nejbližšímu východu,“ radí Galea.
S tím, že klíčová je evakuace, souhlasí i Geoffrey Thomas, zakladatel prvního webu, který hodnotil letecké společnosti podle bezpečnosti a redaktor zpravodajského webu o letectví. Podle něj to cestující ale mnohdy nechápou. „Stále častěji se setkáváme s tím, že cestující nechtějí v letadle nechat svá zavazadla, což zpomaluje únik,“ sdělil.
Příkladem je let 1492 společnosti Aeroflot, který se v květnu 2019 zřítil na moskevském Šeremetěvu. Při následném požáru zahynulo 41 ze 78 lidí na palubě. Cestující byli zachyceni na kamerách, jak se evakuují s příručními zavazadly, i když zadní polovina letadla byla v plamenech.
Dalším problémem podle něj je, že se na sociálních sítích objevuje spousta videí, na kterých je vidět vnitřek kabiny, venku jsou plameny a lidé křičí. „Lidé si pořizují videa místo toho, aby vystoupili z letadla,“ podotkl Thomas, který se domnívá, že natáčení evakuace nebo útěk s příručními zavazadly by mělo být trestným činem. „Ohrožuje životy lidí,“ zdůraznil.
MOHLO VÁM UNIKNOUT: Rvačka na palubě letadla. Cestující se do sebe pustili pěstmi kvůli kufrům, ukazuje video