Česko letos políbila doslova ladovská zima, na kterou mnozí řidiči nebyli vůbec připraveni. Teplota místy klesala i k −20 °C a sněhová pokrývka zahalila téměř celé naše území. Pohádkové období už je však téměř za námi a s ním i povinnost mít obuté zimní pneumatiky. Zatímco většina majitelů objednává své čtyřkolové miláčky do pneuservisu, někteří stále věří vlastním praktikám a dovednostem. Pokud tedy plánujete přezouvat doma, ujistěte se, že postupujete správně.
Povinnost mít na voze obuté zimní pneumatiky u nás platí v období od 1. listopadu do 31. března v případě, že je na silnici souvislá vrstva sněhu, led či námraza, nebo za předpokladu, že na pozemní komunikaci během jízdy mohou tyto podmínky nastat. Zákonodárci naštěstí pamatovali na výkyvy počasí. Pokud tedy v listopadu panují teploty okolo 12 stupňů Celsia, pokutu rozhodně nedostanete. Zimní pneumatiky můžete mít na svém autě obuté celý rok, to vám nikdo zakázat nemůže. Možností jsou také celoroční gumy.
Dopravní značení: Zimní výbava Zdroj: Policie ČR
V některých oblastech ČR však platí povinnost mít od začátku listopadu do konce března obuté zimní pneumatiky za jakéhokoliv klimatu. A to na všech kolech (u vozidel do 3 500 kg včetně), nebo pouze na hnacích kolech (u vozidel nad 3 500 kg). Jde o úseky označené svislým dopravním značením „Zimní výbava“. Značka může být rovněž opatřena dodatkovou tabulí, jež upravuje její platnost.
Jak na přezutí pneumatik doma:
1. Práce kvapná, málo platná
Nejprve si připravte všechno potřebné, to znamená ochranné rukavice, zvedák neboli hever, kliku heveru, klíč na uvolnění matic kol. Pokud máte bezpečnostní matice na svých kolech jako ochranu před zloději, pak si připravte ještě nástavec klíče, kterým bezpečnostní matici uvolníte. Samozřejmě si nezapomeňte přichystat letní pneumatiky a dostatek času, ať výměnu provedete důkladně. Přibližně tedy 45–60 minut.
Test letních pneumatik vyhrály známé značky. Americké propadly, jsou nebezpečné
Německý autoklub ADAC publikoval výsledky testu pneumatik s rozměrem 225/50 R17, které se hodí pro vozy střední velikosti. Kromě chování na suchu a v mokru měřil i brzdnou vzdálenost. V tomto testu skončila česká pneumatika Barum na třetí místě od konce, těsně před nebezpečnými americkými plášti.
2. Pozor na špatný povrch
Opravdu důležité je zvolit vhodné a bezpečné místo pro přezutí. Vůz ideálně zaparkujte na rovném zpevněném povrchu. Provádět výměnu na písku či štěrku rozhodně nedoporučujeme, aby se vám auto po zvednutí heverem nesesmeklo a nezranilo vás. Při zaparkování zatáhněte ruční brzdu a zařaďte první rychlostní stupeň nebo zpátečku. Tím zabráníte nechtěnému pohybu vozidla.
3. Povolovat ještě na zemi
Vezměte hever a umístěte jej na výrobcem určené místo, které je pro tyto účely zesíleno a nedojde tak k poškození vozidla. Ale ještě před tím, než auto zvednete, povolte šrouby. Jinak by mohlo dojít k pádu vozu ze zvedáku. Šrouby bezpochyby nevyjímejte úplně, stačí s nimi pootočit o půl závitu. Následně vůz pomocí heveru zvedněte.
4. Co nejde silou, jde ještě větší silou
Vyndejte šrouby a kolo sundejte. Může se však stát, že během sezónního provozu vozidla bude disk pevně držet u náboje kola. V tomto případě do pneumatiky lehce udeřte pěstí a zpětným nárazem se disk od náboje oddělí. Dosedací plochy náboje i kola očistěte drátěným kartáčem, aby zde nezůstala rez, zaschlé mazivo ani vosk. Namažte dosedací plochy vazelínou, která je pro tyto účely tou správnou volbou, abyste ochránili spoje před korozí. Případně můžete použít postřik karosářským voskem či olej na spoje. Jen dejte pozor, aby se mazivo nedostalo do nábojů.
5. Netrhejte hlavy!
Auto je na zvedáku a namísto zimního kola jste právě nasadili letní. Přišel čas ho upevnit. Šrouby instalujte jeden po druhém. Vždy na střídačku, respektive dotahujte postupně protilehlé matice. Díky tomu si budete jisti, že je kolo nasazené správně. Šrouby stačí opět utáhnout jen zčásti. Jejich úplné dotažení provádějte až ve chvíli, kdy auto spustíte na zem. Dejte však pozor, abyste to se zatahováním nepřehnali. Protože pokud náhodou dostanete defekt, může se stát, že šroub prostě nepovolíte. Nebo naopak, odtrhnete šroubu hlavičku a můžete jít rovnou do servisu. Šrouby neutahujte silněji, než zvládnete rukama. Nikdy po klíči neskákejte, abyste je zatáhli silněji.
6. Po pár kilometrech prověřte
Pokud kolo nedosedlo správně, už po několika kilometrech nastane vůle v šroubech. Nemělo by se to stát, avšak netřeba nic podcenit. Jednoduše po ujetí pár kilometrů zastavte a ještě jednou všechna kola dotáhněte.
Rady na závěr
Čistota půl zdraví
Právě proto byste měli svá kola skladovat čistá. Před jejich uložením je důkladně vystříkejte v samoobslužné myčce. Pokud chcete svým kolům dodat ještě více péče, existují různé mycí přípravky.
Kontrola tlaku
Zkontrolujte před uložením plášťů jejich tlak a dále jej pravidelně hlídejte. Za 6 měsíců totiž může klesnout klidně až o třetinu.
Přední za zadní
Jednu sadu pneumatik můžete používat i několik sezón. Je však třeba dbát na to, že pneumatiky na přední a zadní nápravě se opotřebovávají jiným tempem. Chcete-li prodloužit životnost celé sady, vyměňte občas přední kola za zadní.
Využijte služby pneuservisu
„Ano, přezout zimní kola za letní zvládnete i doma, ale už nezvládnete kola správně vyvážit nebo provést potřebnou geometrii. Pokud tyto kroky vynecháte, může se taky stát, že vážně narušíte jízdní vlastnosti svého vozu. Nemluvě o tom, že kola na sobě nesou řadu čidel, které je nutné po každém přezutí překontrolovat (hlavně u novějších automobilů). Vždy tedy platí pravidlo: Čím novější a dražší vozidlo, tím složitější výměna kol,“ uvedl pro web CNN Prima NEWS vedoucí pražského pneuservisu Best Drive Martin Volek.