Vyberte si ty nejlepší pneumatiky (zdroj: CNN Prima NEWS)
Německý autoklub ADAC publikoval výsledky testu pneumatik s rozměrem 225/50 R17, které se hodí pro vozy střední velikosti. Kromě chování na suchu a v mokru měřil i brzdnou vzdálenost. V tomto testu skončila česká pneumatika Barum na třetí místě od konce, těsně před nebezpečnými americkými plášti.
Sezona letních pneumatik se blíží a řidiči mohou od 1. dubna bez obav zimní pneumatiky přezout. Německý autoklub ADAC proto postupně uveřejňuje testy vybraných velikostí běžně prodávaných plášťů. Po oblíbeném rozměru pro kompaktní automobily (205/55 R16) se pustil do zkoumání vlastností o číslo větších (255/50 R17). Výsledky nyní publikoval.
Pneumatiky této velikosti na svá auta nazují především majitelé středně velkých vozů, ať už jde o klasické manažerské sedany, kombi nebo také SUV. Dobrým příkladem je Škoda Superb, tyto rozměry používá třeba i Opel Astra, Honda Accord, BMW řady 3 nebo X1 či Peugeoty 3008, 5008 a 508.
Známkování jako ve škole
ADAC otestoval celkem 17 pneumatik a jako vždy hodnotil jejich jednotlivé parametry pomocí známek jako ve škole. Každá z nich ale měla jinou váhu na celkový výsledek. Třeba chování na suchu jen pětinový, ale na mokru 40procentní. Odborníci německého autoklubu posuzovali i komfort pneumatiky při jízdě, vliv na spotřebu a její opotřebení.
Majitel elektromobilu na servisu vůbec neušetří. Na vině jsou drahé pneumatiky
Data z nizozemských servisů ukazují, že vlastnit elektromobil není tak výhodné, jak se zpočátku myslelo. Vyšší pořizovací cena vozu s ekologickým pohonem měla být vykoupena nižšími provozními a servisními náklady, jenže studie ukazuje pravý opak.
Jako obvykle uspěly hlavně dražší vzroky známých značek. Šlo o modely firem Falken, Continental, Kumho nebo Bridgestone, které dosáhly na celkovou známku 2,1 až 2,5. V poslední trojici se pak ocitla česká pneumatika Barum Bravuris 5HM s výsledkem 3,4. Absolutním propadákem se pak staly americké pláště Firestone s katastrofálním výsledkem 4,9 na mokru. Lze je kvůli tomu označit za nebezpečné.
Rozdíl 10 metrů v brzdné dráze
Velmi špatně dopadly gumy Firestone i při testu brzdné dráhy. Zatímco pneumatiky Semperit, které tento test vyhrály, dokázaly vůz zastavit z rychlosti 80 km/h na 32,7 metru, pneumatiky Firestone k tomu potřebovaly 41,2 metru. Brzdily také o 90 centimetrů déle než české gumy Barum.
Výsledek testu ADAC najdete v následující přehledné tabulce. Platí, že mezi prvními čtyřmi pneumatikami nejsou až tak zásadní rozdíly. Naopak není vždy pravda, že nejlevnější jsou i nejhorší. Poslední pneumatiky značky Firestone totiž v Německu stojí stejně jako vítězné Falken. V Česku k dostání tento model aktuálně není.
Pořadí | Model | Známka | Sucho | Mokro | Komfort | Spotřeba | Opotřebení |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Falken Azenis FK510 | 2,1 | 1,9 | 2,0 | 2,8 | 2,4 | 2,0 |
2. | Continental PremiumContact 6 | 2,2 | 2,1 | 2,1 | 3,1 | 1,8 | 2,0 |
3. | Kumho Ecsta PS71 | 2,3 | 2,5 | 2,2 | 3,2 | 2,1 | 2,0 |
4. | Bridgestone Turanza T005 | 2,5 | 2,2 | 2,5 | 3,5 | 2,2 | 2,5 |
5. | Michelin Primacy 4 | 2,7 | 1,5 | 2,7 | 3,0 | 2,0 | 1,5 |
6. | Dunlop Sport Maxx RT2 | 2,8 | 1,8 | 2,8 | 2,8 | 2,0 | 2,5 |
7. | Esa+Tecar Spirit Pro | 2,8 | 2,8 | 2,3 | 2,92,1 | 2,1 | 1,5 |
8. | Nexen N Fera Sport | 2,8 | 1,9 | 2,8 | 2,9 | 2,4 | 2,5 |
9. | Pirelli Cinturato P7 C2 | 2,8 | 1,5 | 2,8 | 2,9 | 2,2 | 2,0 |
10. | Semperit Speed-Life 3 | 2,9 | 2,9 | 2,0 | 2,9 | 2,2 | 1,5 |
11. | Kleber Dynaxer HP4 | 3,1 | 2,3 | 3,1 | 2,9 | 1,8 | 2,5 |
12. | Sava Intensa UHP 2 | 3,1 | 2,0 | 3,1 | 2,6 | 2,1 | 2,5 |
13. | Giti GitiPremium H1 | 3,3 | 1,8 | 3,3 | 3,0 | 2,1 | 2,5 |
14. | Laufenn S-Fit EQ+ LK01 | 3,4 | 2,5 | 3,3 | 2,9 | 2,2 | 2,5 |
15. | Barum Bravuris 5HM | 3,4 | 3,4 | 3,4 | 3,5 | 1,8 | 2,0 |
16. | Viking ProTech NewGen | 3.5 | 3,3 | 3,5 | 3,0 | 1,6 | 2,0 |
17. | Firestone Roadhawk | 4,9 | 2,8 | 4,9 | 3,0 | 2,0 | 2,5 |