Test letních pneumatik vyhrály známé značky. Americké propadly, jsou nebezpečné

Test letních pneumatik v laboratořích německého ADAC

Vyberte si ty nejlepší pneumatiky (zdroj: CNN Prima NEWS)

Německý autoklub ADAC publikoval výsledky testu pneumatik s rozměrem 225/50 R17, které se hodí pro vozy střední velikosti. Kromě chování na suchu a v mokru měřil i brzdnou vzdálenost. V tomto testu skončila česká pneumatika Barum na třetí místě od konce, těsně před nebezpečnými americkými plášti.

Sezona letních pneumatik se blíží a řidiči mohou od 1. dubna bez obav zimní pneumatiky přezout. Německý autoklub ADAC proto postupně uveřejňuje testy vybraných velikostí běžně prodávaných plášťů. Po oblíbeném rozměru pro kompaktní automobily (205/55 R16) se pustil do zkoumání vlastností o číslo větších (255/50 R17). Výsledky nyní publikoval.

Pneumatiky této velikosti na svá auta nazují především majitelé středně velkých vozů, ať už jde o klasické manažerské sedany, kombi nebo také SUV. Dobrým příkladem je Škoda Superb, tyto rozměry používá třeba i Opel Astra, Honda Accord, BMW řady 3 nebo X1 či Peugeoty 3008, 5008 a 508.

Známkování jako ve škole

ADAC otestoval celkem 17 pneumatik a jako vždy hodnotil jejich jednotlivé parametry pomocí známek jako ve škole. Každá z nich ale měla jinou váhu na celkový výsledek. Třeba chování na suchu jen pětinový, ale na mokru 40procentní. Odborníci německého autoklubu posuzovali i komfort pneumatiky při jízdě, vliv na spotřebu a její opotřebení.

Jako obvykle uspěly hlavně dražší vzroky známých značek. Šlo o modely firem Falken, Continental, Kumho nebo Bridgestone, které dosáhly na celkovou známku 2,1 až 2,5. V poslední trojici se pak ocitla česká pneumatika Barum Bravuris 5HM s výsledkem 3,4. Absolutním propadákem se pak staly americké pláště Firestone s katastrofálním výsledkem 4,9 na mokru. Lze je kvůli tomu označit za nebezpečné.

Rozdíl 10 metrů v brzdné dráze

Velmi špatně dopadly gumy Firestone i při testu brzdné dráhy. Zatímco pneumatiky Semperit, které tento test vyhrály, dokázaly vůz zastavit z rychlosti 80 km/h na 32,7 metru, pneumatiky Firestone k tomu potřebovaly 41,2 metru. Brzdily také o 90 centimetrů déle než  české gumy Barum.

Výsledek testu ADAC najdete v následující přehledné tabulce. Platí, že mezi prvními čtyřmi pneumatikami nejsou až tak zásadní rozdíly. Naopak není vždy pravda, že nejlevnější jsou i nejhorší. Poslední pneumatiky značky Firestone totiž v Německu stojí stejně jako vítězné Falken. V Česku k dostání tento model aktuálně není.

Pořadí Model Známka Sucho Mokro Komfort Spotřeba Opotřebení
1. Falken Azenis FK510 2,1 1,9 2,0 2,8 2,4 2,0
2. Continental PremiumContact 6 2,2 2,1 2,1 3,1 1,8 2,0
3. Kumho Ecsta PS71 2,3 2,5 2,2 3,2 2,1 2,0
4. Bridgestone Turanza T005 2,5 2,2 2,5 3,5 2,2 2,5
5. Michelin Primacy 4 2,7 1,5 2,7 3,0 2,0 1,5
6. Dunlop Sport Maxx RT2 2,8 1,8 2,8 2,8 2,0 2,5
7. Esa+Tecar Spirit Pro 2,8 2,8 2,3 2,92,1 2,1 1,5
8. Nexen N Fera Sport 2,8 1,9 2,8 2,9 2,4 2,5
9. Pirelli Cinturato P7 C2 2,8 1,5 2,8 2,9 2,2 2,0
10. Semperit Speed-Life 3 2,9 2,9 2,0 2,9 2,2 1,5
11. Kleber Dynaxer HP4 3,1 2,3 3,1 2,9 1,8 2,5
12. Sava Intensa UHP 2 3,1 2,0 3,1 2,6 2,1 2,5
13. Giti GitiPremium H1 3,3 1,8 3,3 3,0 2,1 2,5
14. Laufenn S-Fit EQ+ LK01 3,4 2,5 3,3 2,9 2,2 2,5
15. Barum Bravuris 5HM 3,4 3,4 3,4 3,5 1,8 2,0
16. Viking ProTech NewGen 3.5 3,3 3,5 3,0 1,6 2,0
17. Firestone Roadhawk 4,9 2,8 4,9 3,0 2,0 2,5
Tagy:
pneumatika BMW ADAC letní pneumatiky auto Pirelli Peugeot pneumatiky Barum testování Bridgestone Continental Barum Firestone Continental AG Firestone Tire and Rubber Company Socialist Youth of Germany – Falcons