Pilot Marek Terzijsky zveřejnil na svém Instagramu další příhodu ze svého zaměstnání. Tentokrát popsal událost z nočního letu do Egypta, během něhož se krátce po startu z Prahy rozhodl letadlo otočit zpět. Důvodem byla silná rána, kterou zaznamenal v přední části stroje. I když se nakonec ukázalo, že nešlo o nic vážného, lidé v komentářích jeho rozhodnutí chválí. „Raději pět hodin zpoždění než nedoletět,“ zní jeden z nich.
Noční let z Prahy do egyptského letoviska Marsa Alam probíhal podle slov pilota zprvu zcela standardně. „Teplá letní noc, krásné počasí a plné letadlo lidí,“ popsal úvod směny Terzijsky na svém Instagramu. Po předletové přípravě a nástupu cestujících se letadlo vydalo na startovací dráhu.
Jen několik sekund po vzletu ale pilot zaznamenal podivný náraz. „Mohli jsme být tak v 50 metrech, rána jak sviňa. Takový tupý, až kovový zvuk, který se ozval někde z levé části čumáku letadla. Jak když dáte ránu kladivem do nějaké pevné desky,“ uvedl. Podobné situace prý už zažil, ale zvuk byl jiný než obvyklý střet s ptákem. V první chvíli ho napadlo, že by šlo o dron. „Ale co by dělal dron v jednu ráno u dráhy letiště? Takovej magor snad nikdo není, aby si šel zalétat tam,“ říkal si prý tehdy.
ČTĚTE TAKÉ: Airbusová „Kunda“ zatím nepřiletí. Čeká se i na Püssi, letadla airBaltic jsou dosud bez polepů
Letadlo dál stoupalo, ale pilot situaci nepodcenil. „Zhruba 3 km nad zemí jsem své uvažování vzdal a rozhodl se to otočit zpět do Prahy. Už jsem viděl, jak řeším promáčklý letadlo v Egyptě,“ vysvětlil. Dispečerům i cestujícím oznámil návrat a během 15 minut byli zpět na ruzyňském letišti.
Přistání proběhlo na maximální přistávací hmotnosti, což paradoxně pomohlo – letoun nemusel zdržovat pálením přebytečného paliva. Na stojánce už čekali mechanici, kteří začali okamžitě zkoumat, co letadlo trefilo.
Ukázalo se, že nešlo o dron, ale o náraz s ptákem. Letadlo bylo mechanicky v pořádku, přesto však muselo zůstat na zemi – posádce vypršela časová norma. „Takže všichni nadšený, protože jsem touto anabází vytvořil zpoždění skoro tři hodiny,“ dodal Terzijsky s nadsázkou.
Svůj příběh ale zakončil jasným stanoviskem k celé situaci: „Prostě jsem si nebyl jistej. Radši opozdit odlet, než letět 4,5 hodiny s rozbitým letadlem. I tato rozhodnutí občas patří do repertoáru kapitána dopravního letadla. A víte co? To rozhodnutí bych udělal znovu.“
Lidé jeho rozhodnutí chválí
Přestože událost způsobila zpoždění a komplikace, reakce veřejnosti byla většinově velmi vstřícná. Lidé v komentářích oceňovali rozvahu a zodpovědnost, kterou Terzijsky projevil.
„Lepší pár lidem znepříjemnit noc/den, než být na titulce novin, že jste v letadle všichni zahynuli kvůli technické závadě, kterou to mohlo způsobit,“ napsal jeden z uživatelů. „Na zemi je hrdina každý, ale kdyby ti hrdinové byli ve vaší kůži, tak by udělali to samé. Skvělé rozhodnutí,“ dodal další.
Padla i narážka na jiný případ z letectví: „Ano, radši zpoždění než se zachovat jako jeden pilot a instruktor vaší společnosti (asi už bývalý), co letěl s jedním motorem z řeckých ostrovů do Prahy.“
MOHLO VÁM UNIKNOUT: Jen metry dělily letadlo Smartwings od tragédie. Podívejte se, jak málo chybělo