Češi měli mít „svůj“ Primark už několikrát. Hovořilo se o květnu loňského roku, následně se jeho brány měly otevřít na podzim. A stále nic. Definitivní termín je však konečně na světě. Do startu prvního českého Primarku zbývá doslova jen pár týdnů.
Když se na konci loňského roku Velká Británie loučila s druhou covidovou vlnou a rozvolňovala, některé obchody s levnou módou Primark otevřely své brány nonstop. Počítaly s tím, že v nich bude i přes protiepidemická opatření narváno. A bylo.
I v pátek čekají před Primarkem v Liverpoolu lidé už v sedm hodin ráno. Pokud jste se někdy procházeli po londýnské Oxford Street, pamatujete tu venkovní fronty v jakoukoliv denní dobu, a to i před covidem.
Kdo to nezažil, pochopí jen těžko. Pro představu – například páskové boty na podpatku dle posledních trendů za 12 liber (necelých 360 korun), které slibují zábavu minimálně na několik večerů, strhávají k nákupnímu šílenství fanynky různých věkových kategorií. To, co se povedlo Primarku, se snad historicky žádnému jinému prodejci oděvů nepodařilo.
Dočká se Praha v červnu?
Irský řetězec můžeme nazvat Lidlem nebo Kauflandem módního odvětví. Je světový, je “in” a hlavně: je levný. Na trh dodává oblečení, obuv a doplňky v tak velkém objemu, že ve své šíři nabídky nemá cenového konkurenta. Navíc chytře pracuje s trendy (etiku a ekologii zatím nechme stranou…). V Primarku najdete Justina Biebera, Ledové království, stálou sekci Mickey Mouse i Kurta Cobaina.
Obrázky davů šílících po výše zmíněném jsme měli od loňska dostávat také z Prahy, a „shopping turistika“ směr Drážďany (nejbližší obchod Primark pro většinu Čechů) měla být minulostí. Jenže nákupní horečka tu ještě neměla šanci propuknout. Irský řetězec, respektive držitel středoevropské licence na provozování Primarku, v Česku kvůli pandemii už několikrát odložil svůj start.
A zdá se, že vyvolené místo na pražském Václavském náměstí ve fungl nové budově Flow Building, si na své otevření ještě počká. Přestože jiné obchody chystají svůj start už na následující pondělí, za výlohami pražské prodejny visí jen cedule s nadějným vzkazem „už brzy“. Firma nechce komentovat žádný oficiální termín spuštění provozu. Podle zdrojů z trhu se ale datum rýsuje, a to 17. červen.
„Věříme, že pandemie Covid-19 nezpůsobí další zpoždění a v nadcházejících týdnech budeme moci oznámit datum otevření, plánované na pozdější termín tohoto roku,“ sdělila nám oficiálně firma Primark bez konkrétnějšího upřesnění.
Potřebují plné ulice
Proč Primark svůj start stále posouvá? „Čekají, až bude lepší epidemická situace a také až se tuzemští ministři usnesou na přehledných podmínkách provozu českého maloobchodu,“ naznačuje člověk z módního byznysu, co se teď odehrává v zákulisí řetězce.
Odkládaný start se ale dá zdůvodnit ještě dalšími faktory. Řetězec Primark je závislý na davech a ty Česko v tuto chvíli nenabízí. Dny, kdy středem metropole proudily desítky tisíc lidí denně, jsou zatím v nedohlednu. Kvůli covidu chybí centru Prahy turisté, kteří by Primark jisto jistě znali a také navštívili.
Nabízí se samozřejmě hypotéza, že do Prahy za nákupy přijedou i Češi lační výhodných nabídek. Jenže Václavák v tomto smyslu není zrovna ideální lokalitou. V sousedním Rakousku a Německu se irský obchodník zabydlel na zcela jiných a chce se říct strategičtějších místech – v největších nákupních centrech na okraji velkých měst jako Linec, Drážďany, Vídeň nebo Innsbruck. Zkrátka tam, kde lze bez problému zaparkovat.
Střední třída nastupuje
Že by k otevření nedošlo vůbec, je spíš nereálné. Příprava prostoru a investice spojené s rozšířením značky do našich zeměpisných šířek jsou tak velké, že už je nelze jen tak „odepsat“. Primark už také v Česku postupně školí stovky zaměstnanců a připravuje je na provoz. Řetězec navíc stále slibuje, že se jednoho dne objeví také mimo hlavní město. Nejčastěji se mluví o Brně.
Když něco Primark dělá, dělá to zkrátka ve velkém. Ať je, kde je. Poté, co ovládl ze svých irských skladů Evropu, pustil se v uplynulých letech také do Ameriky. A nutno dodat, že úspěšně – desítka jeho obchodů patřila podle analytické společnosti Kantar k nejrychleji rostoucím řetězcům v USA. Obrat každého Primarku tam narostl za jediný rok minimálně na dvojnásobek.
Podle expertů je levná móda to, co má v dobách covidu jasnou šanci na úspěch. „Zjevně mizí střední proud,” napsali analytici z Gartner. „Lidé s malými a středními příjmy budou raději nakupovat levnou módu a řetězce, které míří trochu výš, budou donuceny zavřít,” dodávají.
Zamčené švadleny v Myanmaru
To vše připouštějí v době, kdy se v módním byznysu otázka peněz jaksi pere s odpovědností a otázkou, co vlastně kupujeme a kolik toho kupujeme. Primark nepatřil k těm, kdo by se do nedávna zabýval ekologií nebo etikou kolem zaměstnávání lidí a výroby svých věcí v zemích třetího světa.
Pro příklad není nutné chodit daleko do minulosti. V březnu se řešil případ dodavatele Primarku v Myanmaru, který údajně zamkl své švadleny a další zaměstnance v továrně, aby se neúčastnili venkovních demonstrací a místo toho pracovali. Britští aktivisté už loni také opakovaně upozornili na to, že Primark a další firmy dluží svým dodavatelům v Asii 2,4 až 4,3 miliardy liber za první tři měsíce loňské covidové pandemie.
Pak jsou tu obecná fakta, která vrhají špatné světlo na celé odvětví s cenově dostupnou módou. Třeba ten, že na výrobu jedněch džín je potřeba 7,5 až 15 tisíc litrů vody. Takové množství vypije každý z nás nejdřív za sedm let. Džíny z Primarku vydržíme nosit zhruba dva roky. Přitom jedny takové kalhoty stojí v tomto obchodě asi 450 korun. A to je částka, kterou si pracovník v Bangladéši, Indii, nebo Myanmaru ještě před pár lety neodnesl ani za celý měsíc práce.