Priority v opatřeních se různí. Belgičané potřebují čokoládu, Italové kadeřníka

Evropské země si i přes značné omezení kvůli pandemii koronaviru nenechají vzít to, co milují. V Belgii zůstávají otevřené obchody s čokoládou, v Itálii zase nezavřela kadeřnictví, píše agentura AP. Možná, že i sami politici vědí, že ke zvládnutí krize je potřeba i dobrá psychická pohoda.

Belgičané vymysleli pralinky, i proto v zemi čokoládu milují. „Čokoláda je zde opravdu nepostradatelná surovina,“ říká výrobkyně čokolády Marleen Van Voslemová z čokoládovny Praleen ve městě Halle jižně od Bruselu. „Musí být. Protože čokoláda nás činí šťastnými,“ doplňuje.

Štěstí evropských obyvatel však někde visí doslova na vlásku. Kadeřnické služby, které potěší spoustu lidí, vnímají velmi rozdílně například v Itálii a Británii. V jihoevropské zemi jsou totiž kadeřnictví a holičství považována za nepostradatelná. „Italům opravdu záleží na jejich vizáži a péči o tělo,“ uvádí Charity Cheahová, spoluzakladatelka Toni&Guy Italy sídlící v Miláně.

Podle Cheahové přitom nejde jen o vizuální krásu. „Možná z psychologického hlediska – vláda cítí, že návštěva salonu je chvílí uvolnění od stresu a napětí, chvílí péče o sebe, kterou lidé potřebují,“ dodává. Napříč Anglií se lidé v minulých týdnech narychlo po kadeřnických službách sháněli, než tam začala platit nová koronavirová opatření.

Pak jsou tu taky vytříbenější lidská potěšení. Láska Francouzů ke knihám je neoddiskutovatelná. Žádná jiná země nemá víc laureátů na Nobelovu cenu za literaturu. Při procházce Paříží byste ale nyní zjistili, že jsou knihkupectví uzavřená. Nákup si ale Francouzi neodepřou a knihy nakupují on-line.

Maloobchody trpí

Sylvia Whitmanová, která v Paříži provozuje slavné knihkupectví Shakespeare and Company, tiše zuří při pomyšlení na velké on-line platformy, které počítají zisky, zatímco její obchod je zavřený. Její tržby od jarní celostátní uzávěry klesly o 80 procent.

„Už mě unavuje, že čím jste větší, tím víc si můžete dovolovat ignorovat nařízení, můžete se vyhýbat daním, najdete si skulinky,“ říká. „Čím jste menší, tím dražší a složitější věci jsou,“ dodává.

Podobnou otázku si musí klást i vlády. Malé obchody, které byly často donuceny pozastavit provoz, se blíží víc a víc ke krachu. To je příležitost pro řetězce supermarketů a obří internetové společnosti, aby uvolněné místo na trhu zabraly.

Každý má ale jiné preference a je tak těžké vyjít vstříc všem. Německá kancléřka Angela Merkelová uvedla, že zatímco by bylo nejspravedlivější zavřít všechno, „pravděpodobně to není to nejpraktičtější“ řešení.

„Pokud jsou lidé spokojení, jen když je zavřené úplně všechno, tak to je stanovisko, které nedává ekonomicky smysl,“ říká kancléřka. To je důvod, proč v Německu tentokrát zůstaly otevřené prodejny aut; jejich uzavření během první – jarní – karantény ublížilo obrovskému německému automobilovému průmyslu.

Tagy: