Přední výrobci dnes pracují na další alternativě, která by mohla zachránit klasická auta poháněná spalovacími motory. O syntetických palivech stále častěji mluví automobilky i přední technologické společnosti, protože mají potenciál vyřešit hned několik zásadních problémů najednou.
Syntézou vodíku a oxidu uhličitého je možné vyrobit syntetický methanol, ze kterého se rafinováním vyrábí umělá nafta či benzín. Při tomto procesu se tak reálně spotřebovává CO2 a zároveň nedochází ke vzniku jiných negativních vedlejších produktů. A pokud by při výrobě byla použita čistá elektrická energie z obnovitelných zdrojů, došlo by ve srovnání s klasickou ropou ke snížení ekologické zátěže až o 85 procent. Provoz klasického spalovacího auta na syntetické palivo má navíc prokazatelně minimální dopady na životní prostředí.
Kdyby to bylo tak jednoduché...
Realita dnes ale samozřejmě není natolik růžová, abychom na syntetická paliva mohli přejít okamžitě. Na výrobu jediného litru e-paliva totiž v současnosti potřebujeme až 25 kWh elektrické energie, což v případě klasických bateriových elektromobilů stačí až na 100 kilometrů dojezdu. To znamená, že v přepočtu na 1 kWh spotřebované elektrické energie ujedete větší vzdálenost s bateriovým elektromobilem než s autem na syntetické palivo.
Automobilka Porsche nicméně ve spolupráci s předními technologickými firmami však už dnes projektuje možnou výrobu syntetických paliv v Chile, kde je dostatek stabilního větru pro zelenou elektrárnu pro plánovanou továrnu.
Vlády navíc sice masivně investují do výstavby nabíjecích stanic pro elektromobily, stále je jich ale zoufale málo a existují mnohé oblasti, v nichž jednoduše svůj elektromobil nenabijete. Tato situace se navíc v nejbližším období příliš nezmění, protože masivní výstavba dobíječek je extrémně nákladná.
Řešení je více
Na rozdíl od elektřiny je možné syntetická paliva do aut tankovat úplně stejně jako benzín či naftu na již existujících čerpacích stanicích. Dokonce by na toto palivo mohla bez problémů jezdit i stará auta, čímž by se prodloužila jejich životnost a snížila zátěž životního prostředí.
Budoucnost ale podle všeho tkví v diverzifikaci pohonů. Své místo na slunci mají tedy nejen elektromobily, ale také vodíková či právě spalovací auta na syntetická paliva – všechny tyto typy pohonů mají potenciál významně přispět ke snížení CO2 v dopravním sektoru.