Průzkum: Lidé chválí televizní povodňové zpravodajství, zaznamenal ho skoro každý

Bleskový výzkum agentury STEM/MARK v týdnu po zářijových povodních hodnotí dvě hlavní zpravodajské televize v Česku – ČT 24 a CNN Prima News a jejich přidružené on-line zdroje. Ukázalo se, že jej zaznamenalo 95 procent dotázaných, přičemž práci obou televizi respondenti ocenili kladně a s vyrovnaným hodnocením.

Bleskový výzkum agentury STEM/MARK v týdnu po zářijových povodních, které zasáhly ČR nebývalou měrou, se zaměřil na hodnocení dvou hlavních českých zpravodajských TV (ČT 24 a CNN Prima News) a jejich přidružených on-line zdrojů (webový portál a sociální sítě). Výběr konkrétních médií, která mají kontinuální televizní zpravodajství, byl učiněn zadavatelem. Prezentovaná data vyhodnocují deklarativní odpovědi respondentů dle zaznamenání vybraného mediatypu obecně a následně konkrétního mediálního kanálu. Ve třetí úrovni jsme se zajímali i o hodnocení konkrétního média dle detailnějších atributů (např. aktuálnost, moderátoři, vstup relevantních hostů, důvěryhodnost informací, nestrannost). Dalším relevantním zdrojem mohou být v případě TV např. peoplemetry, v případě zpravodajských webů pak například údaje NetMonitor. V obou případech se jedná o pasivní měření.

  • TV zpravodajství o povodních zaznamenalo 93 % respondentů

I v tomto výzkumu potvrdila TV svou dominantní roli v rámci informování obyvatel. Rozdíly nejsou v tomto případě ani dle sociodemografického či socioekonomického členění. V hodnocení na školní stupnici od 1 (výborné) po 5 (nedostatečné) si TV obecně odnesla průměrné hodnocení 2,2, z toho téměř třetina respondentů dala hodnocení 1 a ani ne každý desátý známku 4 nebo 5. Při zaměření na konkrétní vybrané TV kanály – ČT24 a CNN Prima News se ukázalo, že jejich průměrné hodnocení je (na stejné škále) vyrovnané – 2,1 pro ČT24 a 2,2 pro CNN Prima News. V detailních charakteristikách byla jak ČT24, tak CNN Prima News hodnocena nejlépe za aktuálnost a důvěryhodnost informací či kvalitu moderátorů.

  • Na sociálních sítích zaznamenalo povodňové zpravodajství 80 %, na zpravodajských webech dokonce 87 % respondentů

Ani u zpravodajských webů obecně nejsou žádné významné rozdíly mezi sociodemografickými skupinami. Můžeme tedy říci, že zásah byl v tomto ohledu rovnoměrný. Zpravodajské weby dostaly v této oblasti informování průměrnou známku 2,2 (ČT24 2,2 / CNN Prima News 2,3). V detailních atributech jsou oba zpravodajské weby hodnoceny nejlépe za aktuálnost informací, ale také za doprovodný audio-vizuální materiál, který může smysl či význam jednotlivých textů podpořit či dokreslit. U obou zpravodajských webů je dle mínění respondentů největší prostor pro zlepšení (shodně pro ČT24 i CNN PN je 13 % známek 4 či 5) u nestrannosti, ve smyslu dávání prostoru všem relevantním stranám/účastníkům.

REPORTÁŽ: Byznys pod vodou. Zakladatelka stolařské firmy přišla o stroje za miliony, stát spí

Poslali 100 tisíc korun na pomoc válčící Ukrajině. „Teď ale sami potřebujeme finanční injekci. Sedm let našeho života je v tahu,“ posteskne si spoluzakladatelka ostravského stolařství Veronika Žižková. S přítelem Tomášem Cibulkou firmu spustili právě před sedmi lety. Sedmička má být šťastným číslem, v tomto případě to neplatilo a stolařství se po záplavách proměnilo ve hřbitov dřevoobráběcích strojů. „CNC nářezové centrum za 3,5 milionu korun. Ten stroj už se nikdy nerozjede, protože je to vlastně velký počítač, který stál téměř ve dvou metrech vody,“ ukazuje žena zničené elektronické útroby obráběcího stroje. „Stát ale spí. Zatím nám nenabídl žádnou smysluplnou pomoc,“ říká.

I zaznamenané povodňové zpravodajství na sociálních sítích bylo hodnoceno poměrně kladně (průměrná známka 2,3 obecně / 2,2 ČT24 / 2,3 CNN PN). Sociální sítě obou zpravodajských stanic jsou zde opět nejlépe hodnoceny za aktuálnost informací, ale také za informace ohledně možné pomoci zasaženým oblastem. Částečně horší hodnocení se odráželo u serióznosti diskuzí pod příspěvky či nevhodných komentářů některých sledujících.

Bleskového výzkumu agentury STEM/MARK uskutečněného prostřednictvím online dotazování na Českém národním panelu se zúčastnilo 1059 osob ve věku 18 a více let, z toho 1008 zaznamenalo v médiích povodňové zpravodajství a mohli se tam k němu vyjádřit detailněji. Výzkum je reprezentativní dle pohlaví, věku, vzdělání, velikosti místa bydliště a regionu na základě kvótního výběru. Pokud některý z grafů nedává v součtu 100 %, je to zapříčiněno automatickým zaokrouhlováním. Sběr dat probíhal od 20. do 24. 9. 2024. Zadavatelem tohoto výzkumu je CNN Prima News.

MOHLI JSTE PŘEHLÉDNOUT: Litovel jako místo smůly. Město s pivovarem kromě povodní silně zasáhly i covid či tornádo

Tagy:
CNN povodeň výzkum televize CNN Prima NEWS sociální síť Česko Stem/mark Pivovar Litovel umění, kultura, zábava a média média a zábavní průmysl produkty a služby ekonomika, obchod a finance hromadné sdělovací prostředky Český národní panel