Průzkum: Lidé chválí televizní povodňové zpravodajství, zaznamenal ho skoro každý

Bleskový výzkum agentury STEM/MARK v týdnu po zářijových povodních hodnotí dvě hlavní zpravodajské televize v Česku – ČT 24 a CNN Prima News a jejich přidružené on-line zdroje. Ukázalo se, že jej zaznamenalo 95 procent dotázaných, přičemž práci obou televizi respondenti ocenili kladně a s vyrovnaným hodnocením.

Bleskový výzkum agentury STEM/MARK v týdnu po zářijových povodních, které zasáhly ČR nebývalou měrou, se zaměřil na hodnocení dvou hlavních českých zpravodajských TV (ČT 24 a CNN Prima News) a jejich přidružených on-line zdrojů (webový portál a sociální sítě). Výběr konkrétních médií, která mají kontinuální televizní zpravodajství, byl učiněn zadavatelem. Prezentovaná data vyhodnocují deklarativní odpovědi respondentů dle zaznamenání vybraného mediatypu obecně a následně konkrétního mediálního kanálu. Ve třetí úrovni jsme se zajímali i o hodnocení konkrétního média dle detailnějších atributů (např. aktuálnost, moderátoři, vstup relevantních hostů, důvěryhodnost informací, nestrannost). Dalším relevantním zdrojem mohou být v případě TV např. peoplemetry, v případě zpravodajských webů pak například údaje NetMonitor. V obou případech se jedná o pasivní měření.

  • TV zpravodajství o povodních zaznamenalo 93 % respondentů

I v tomto výzkumu potvrdila TV svou dominantní roli v rámci informování obyvatel. Rozdíly nejsou v tomto případě ani dle sociodemografického či socioekonomického členění. V hodnocení na školní stupnici od 1 (výborné) po 5 (nedostatečné) si TV obecně odnesla průměrné hodnocení 2,2, z toho téměř třetina respondentů dala hodnocení 1 a ani ne každý desátý známku 4 nebo 5. Při zaměření na konkrétní vybrané TV kanály – ČT24 a CNN Prima News se ukázalo, že jejich průměrné hodnocení je (na stejné škále) vyrovnané – 2,1 pro ČT24 a 2,2 pro CNN Prima News. V detailních charakteristikách byla jak ČT24, tak CNN Prima News hodnocena nejlépe za aktuálnost a důvěryhodnost informací či kvalitu moderátorů.

  • Na sociálních sítích zaznamenalo povodňové zpravodajství 80 %, na zpravodajských webech dokonce 87 % respondentů

Ani u zpravodajských webů obecně nejsou žádné významné rozdíly mezi sociodemografickými skupinami. Můžeme tedy říci, že zásah byl v tomto ohledu rovnoměrný. Zpravodajské weby dostaly v této oblasti informování průměrnou známku 2,2 (ČT24 2,2 / CNN Prima News 2,3). V detailních atributech jsou oba zpravodajské weby hodnoceny nejlépe za aktuálnost informací, ale také za doprovodný audio-vizuální materiál, který může smysl či význam jednotlivých textů podpořit či dokreslit. U obou zpravodajských webů je dle mínění respondentů největší prostor pro zlepšení (shodně pro ČT24 i CNN PN je 13 % známek 4 či 5) u nestrannosti, ve smyslu dávání prostoru všem relevantním stranám/účastníkům.

I zaznamenané povodňové zpravodajství na sociálních sítích bylo hodnoceno poměrně kladně (průměrná známka 2,3 obecně / 2,2 ČT24 / 2,3 CNN PN). Sociální sítě obou zpravodajských stanic jsou zde opět nejlépe hodnoceny za aktuálnost informací, ale také za informace ohledně možné pomoci zasaženým oblastem. Částečně horší hodnocení se odráželo u serióznosti diskuzí pod příspěvky či nevhodných komentářů některých sledujících.

Bleskového výzkumu agentury STEM/MARK uskutečněného prostřednictvím online dotazování na Českém národním panelu se zúčastnilo 1059 osob ve věku 18 a více let, z toho 1008 zaznamenalo v médiích povodňové zpravodajství a mohli se tam k němu vyjádřit detailněji. Výzkum je reprezentativní dle pohlaví, věku, vzdělání, velikosti místa bydliště a regionu na základě kvótního výběru. Pokud některý z grafů nedává v součtu 100 %, je to zapříčiněno automatickým zaokrouhlováním. Sběr dat probíhal od 20. do 24. 9. 2024. Zadavatelem tohoto výzkumu je CNN Prima News.

MOHLI JSTE PŘEHLÉDNOUT: Litovel jako místo smůly. Město s pivovarem kromě povodní silně zasáhly i covid či tornádo

Tagy:
CNN povodeň výzkum televize CNN Prima NEWS sociální síť Česko Stem/mark Pivovar Litovel umění, kultura, zábava a média média a zábavní průmysl produkty a služby ekonomika, obchod a finance hromadné sdělovací prostředky Český národní panel