Mezi prvními jsme krátce vyzkoušeli nové Audi Q4 e-tron, čistě elektrické SUV z Ingolstadtu, které má být prémiovějším sokem Škody Enyaq iV a Volkswagenu ID.4. Otázkou však zůstává, jak je tomu doopravdy. V okolí Prahy jsme testovali exemplář s klasickou karoserií, nikoliv sportovně vyhlížející Sportback ve vrcholné verzi s označením 50 e-tron quattro, tedy s nejvýkonnějším elektromotorem, největší baterií a inteligentním pohonem všech čtyř kol.
Vše začalo v roce 2019, kdy ingolstadtská automobilka vpustila do výroby vůbec první čistě elektrický model e-tron. Následně konvenční SUV doplnila atraktivnější varianta à la čtyřdveřové kupé, tedy Sportback a teprve před pár měsíci se Audi pochlubilo se sportovním sedanem e-tron GT. Nyní rozšiřuje svou rodinu elektrických modelů o další SUV zvané Q4 e-tron.
Novinka stojí na koncernové platformě MEB vytvořené výhradně pro elektromobily. Techniku, motory, ale také baterie tak sdílí se sourozeneckým Volkswagenem ID.4 nebo Škodou Enyaq. Obdobně jako mladoboleslavský vůz nabídne i Audi Q4 e-tron dva typy karoserií. Zákazník má na výběr mezi klasickým SUV, nebo sportovně střiženým Sportbackem, což je takové „SUV kupé“.
Také velikostně odpovídá nové elektrické Audi svým koncernovým společníkům. Q4 e-tron má vnější délku 4 590 milimetrů, vnější šířku 1 865 milimetrů a vnější výšku 1 613 milimetrů. Rozvor náprav pak činí obdivuhodných 2,76 metru. Vnějšími rozměry se tak řadí do segmentu větších kompaktních SUV.
Porovnání námi naměřených vnitřních rozměrů
Audi Q4 e-tron | Volkswagen ID.4 | Škoda Enyaq iV | |
---|---|---|---|
Šířka ve 2. řadě sedadel | 149 cm | 150 cm | 149 cm |
Šířka vpředu | 151 cm | 151 cm | 153 cm |
Výška ve 2. řadě sedadel | 95 cm | 91 cm | 99 cm |
Místo v interiéru podélné | 158 cm | 158 cm | 155 cm |
Objem zavazadlového prostoru | 520 l | 543 l | 585 l |
Maximální přepravní kapacita | 1490 l | 1575 l | 1710 l |
O chlup prémiovější
Tak jako ze Škody Enyaq nebo z Volkswagenu ID.4, tak i z Audi Q4 e-tron doslova sálá elektrický pohon, ačkoli v tomto případě má prémiovější nádech. Velmi specifické jsou světlomety, které mohou být na přání LED matrixové, nebo přední zaslepená maska chladiče se šachovnicovým vzorem.
Světovou novinkou je však možnost zvolit si podpis předních i zadních světel. Zákazník si skrze multimediální displej může vybrat mezi čtyřmi různými motivy. Jó, síla je v detailech! Zadní svítilny jsou potom vzájemně propojeny světelným pásem.
Námi testovaný kousek navíc obdržel sportovně střižený exteriérový paket S-Line, který vozu dodal ještě větší šmrnc. Také bílý metalický lak Gletscher patří mezi příplatkové zboží. Ostatně jako obří jednadvacetipalcová kola, jež svým designem utvrzují přítomnost „bezemisního“ pohonu.
U modelu Q4 e-tron se nedočkáme digitálních zrcátek, a to zejména kvůli platformě MEB, která neumožnuje jejich zástavbu. Zároveň jde o poměrně drahé řešení, na které by v cenově nejdostupnějším elektromobilu značky Audi rozhodně nebylo místo.
Na sedadlech z PET lahví
Elektrická auta mají zpravidla vyšší pořizovací cenu než ta spalovací. Důvodem jsou pochopitelně dražší součásti, které jsou s elektromobily pevně spjaty. Jedná se zejména o elektromotor a baterii. Aby tak mohl být vůz do zásuvky cenově dostupný, musí se někde ušetřit. Nejčastěji to bývá v interiéru, kde laciné plasty nahrazují honosnější materiály a tak podobně.
Z koncernového trojlístku je to nejvíce zřejmé u Volkswagenu ID.4. O něco lépe si vede mladoboleslavská Škoda Enyaq iV a vůbec nejlépe je na tom právě Audi Q4 e-tron. Přitom cenový rozdíl činí jen pár desítek tisíc korun.
Ingolstadtské automobilce se v kabině nejčerstvějšího přírůstku podařilo dokonale skloubit praktičnost a vzdušnost s moderním designem a funkčností. Výsledkem je tak velice podmanivý interiér, který se vryje pod kůži snad každému. Jeho architektura přitom není ničím neznámým, vychází totiž z ostatních modelů značky Audi. Jasně, materiály sice nejsou natolik prémiové jako u dražšího a většího e-tronu, ale jsou rozhodně na vyšší úrovni než u koncernových společníků.
U modelu Q4 e-tron lemují tvrdé plasty zejména výplně dveří nebo víko zavazadlového prostoru. Tím však veškeré lacinosti v Audi končí. Naopak za prvotřídní bychom označili přístrojovou desku s hliníkovými dekory a jednoduchými liniemi.
Na jejím středu nalezneme multimediální dotykový displej s úhlopříčku 10,1 palce, který je orientovaný směrem k řidiči. Od konce letošního roku si bude možné připlatit až za 11,6palcovou obrazovku.
Před řidičem pak stojí klasický 12palcový virtuál cockpit s perfektní grafikou a spoustou užitečných ukazatelů. Komu by však nestačil, může si ještě připlatit za průhledový displej s rozšířenou realitou.
Tento systém vkládá do reálného okolí pokyny některých asistenčních systémů a navigační symboly. Řidič je tak může mnohem rychleji a lépe vnímat. Dynamické zobrazení využívá velkou plochu a řidič ho vnímá, jako by se virtuálně vznášelo ve vzdálenosti 10 metrů nebo více.
Dále bychom vyzdvihli zkoušená sportovní kožená sedadla S Line čalouněná tkaninou s vysokým podílem recyklovaného polyesteru. Pro sedadla jednoho vozu se zužitkuje 26 recyklovaných PET lahví o objemu 1,5 litru. Sedačky skvěle drží tělo v zatáčkách a zároveň jsou vysoce komfortní.
Za zmínku stojí také standardně dodávaný zploštělý multifunkční volant, který v nás sice ze začátku budil rozpaky, ale po krátkém svezení jsme se do něj doslova zamilovali. Perfektně padne do rukou a manipulace s ním je zábavná! Lze jej však vyměnit za obyčejný kulatý.
Jelikož jde o rodinné SUV, myslelo se pochopitelně i na praktičnost. V kabině proto najdeme hromadu odkládacích prostor, držáků na pití či schránek. Dobře přístupná je potom bezdrátová nabíječka na mobilní telefon. A když už jsme u toho, v Audi Q4 e-tron jsou standardem výhradně vstupy pro USB-C.
Tři různé verze
Nové Audi Q4 e-tron se na českém trhu prozatím nabízí ve třech variantách pohonu. Základem je provedení Q4 35 e-tron, které je osazeno jedním elektromotorem vzadu s výkonem 125 kW (170 koní) a točivým momentem 310 N.m. Zdrojem energie je baterie s využitelnou kapacitou 52 kWh, která dle výrobce zajistí dojezd až 341 km, respektive 349 v případě Sportbacku. Tuto základní variantu „qvéčtyřky“ lze nabíjet AC nabíječkou výkonem až 7,4 kW, u DC nabíječek pak výkonem až 100 kW.
Zlatou střední cestu představuje verze Q4 40 e-tron, opět s jedním elektromotorem na zadní nápravě, ale tentokrát o výkonu 150 kW (204 koní). Točivý moment zůstává na 310 N.m. Najdeme zde však větší akumulátor s využitelnou kapacitou 77 kWh. S větší baterií jde ruku v ruce delší dojezd, který u této varianty činí vůbec nejvíce až 520 kilometrů (rozdílnou hodnotu pro Sportback Audi neuvádí).
Vrchol nabídky zastává verze Q4 e-tron 50 quattro se dvěma elektromotory na každé nápravě, a tudíž pohonem všech kol. Hnací ústrojí poskytne výkon 220 kW (299 koní) a točivý moment 460 N.m. Stejně jako u předchozího provedení i zde je použita větší 77kWh baterie. Dojezd na jedno nabití je udáván na 488 km, respektive 497 km pro karoserii Sportback.
Verze modelu s větší kapacitou baterie (77 kWh) již umožňují AC dobíjení výkonem až 11 kW, DC až 125 kW. Pro variantu Q4 40 e-tron pak Audi uvádí rychlost dobití baterie na 80 procent u 125kW nabíječky za 38 minut. Deset minut nabíjení má tak zajistit navýšení dojezdu o 130 km.
Koncem tohoto měsíce by mělo aktuální nabídku rozšířit ještě provedení Q4 e-tron 45 o výkonu 195 kW a s pohonem všech čtyř kol (quattro).
300 koní jen na chvíli
My jsme v rámci národní prezentace v okolí Prahy vyzkoušeli prozatím nejvrcholnější variantu pohonu s označením Q4 e-tron 50 quattro, tedy se dvěma elektromotory (po jednom na každé nápravě), systémovým výkonem necelých 300 koní a pohonem všech čtyř kol. Zadní elektromotor je vyladěný na 150 kW (204 k) a 310 N.m, přední k tomu přidává 80 kW (109 k) a 162 N.m. Elektromotory si uchovávají rezervy pro určité jízdní situace, proto je součet jejich nejvyšších výkonů vyšší než celkový výkon poháněcího systému.
Zprvu musíme říci, že plný výkon je stejně jako u Volkswagenu ID.4 GTX nebo u budoucí Škody Enyaq RS iV dostupný pouze při dodržení specifických podmínek. Teplota akumulátoru musí být v rozmezí 23 až 50 °C a stav jeho nabití na více než 88 procentech. Jakmile není splněn některý z těchto parametrů, sníží řídící jednotka nejvyšší systémový výkon o několik procent. Na otázku o kolik přesně, nám však nedokázal nikdo odpovědět.
Rozdíl jsme však v Audi Q4 e-tron téměř nezaznamenali. Dynamika hnacího ústrojí je v každém případě naprosto dostačující, což potvrzují i „papírové“ údaje. Elektrické SUV o váze 2,1 tuny dokáže z nuly na 100 km/h akcelerovat za pouhé 6,2 sekundy a maximálně se rozjede na elektronicky omezených 180 km/h. Jak je u elektromobilu zvykem, odezva na plynový pedál je okamžitá. Stačí jej lehce polechtat a auto vmžiku vystřelí kupředu. Citlivost akcelerátoru si pak lze ještě upravovat voličem jízdních režimů.
Silnou stránkou elektromobilu je pochopitelně také komfort na palubě, a i ten plní Q4 50 e-tron na jedničku. Díky akustickým sklům a mnoha odhlučňovacích materiálu uvnitř takřka nic neslyšíte. Při rychlejší jízdě maximálně aerodynamický šum a zpovzdálí pískání elektromotoru, jinak vůbec nic. I proto jsme měli často pocit, že jedeme výrazně pomaleji, než jsme doopravdy jeli.
Není asi překvapením, že nejvýkonnější provedení má zároveň nejvyšší spotřebu elektrické energie. Výrobce udává v kombinovaném cyklu 17,9 až 19,9 kWh/100 km a není tak daleko od pravdy. My jsme v rámci testovacích jízd naměřili 16,6 kWh/100 km při ustálené rychlosti 90 km/h a 23,3 kWh/100 km při dálničních 130 km/h. Troufáme si tak říci, že v kombinovaném provozu bychom se těmto hodnotám směle přiblížili.
Co se týče dojezdu, měl by dle výrobce činit až 488 kilometrů na jedno nabití, jak reálná ale tato hodnota je, jsme zatím neměli možnost vyzkoušet. Každopádně dojezd na palubním počítači téměř nemizí, a to ani při jízdě na dálnici. Při úsporné jízdě naopak rychle stoupá.
Fungování pohonu quattro u nové Audi Q4 e-tron
Oba elektromotory u elektrického pohonu všech kol spolupracují s maximální efektivitou. Při umírněné jízdě obstarává pohon pouze synchronní elektromotor v zádi z důvodu vyšší účinnosti a trakce. Pokud řidič vyžaduje vyšší výkon, než může zadní elektromotor poskytnout, připojí se během několika setin sekundy přední elektromotor. K tomu dochází i předvídavě na kluzkém povrchu nebo při rychlém průjezdu zatáčkou, a to ještě dřív, než vůz začne vykazovat citelnou nedotáčivost nebo přetáčivost.
Elektrickou energii je možné doplňovat nejen ze zásuvky, ale také pomocí rekuperace. Audi Q4 e-tron se pyšní hned třemi stupni intenzity rekuperace, které volíte pomocí pádel pod volantem. Ve výchozím nastavení pak auto plachtí. Vůbec poprvé si ale u e-tronu můžete zvolit režim B, který automaticky rekuperuje stejnou silou, jako když si nastavíte maximum na pádlech.
Těžký, ale přitom lehký
Už Volkswagen ID.4 i Škoda Enyaq iV jsou opravdu skvěle jezdící elektromobily, které svým komfortem ukolébají nejednoho náročného zákazníka. Audi Q4 e-tron však tuto hranici posouvá ještě o chlup dále. Díky sofistikovanějšímu podvozku a lepší technice zvládá jednotlivé nerovnosti žehlit téměř dokonale a rozbitou silnicí proplouvá jako ledoborec zamrzlým oceánem. Do interiéru opět neprochází žádné nepříjemné zvuky ani vibrace. Tedy do té doby, než řidič vjede na „kočičí hlavy“, v tu chvíli začnou laciné plasty ve dveřích auta resonovat a nepříjemně hlučet.
Vztyčený palec nahoru si od nás Audi Q4 e-tron odváží z klikatých okresních cest, kterými jsme v rámci národní prezentace projížděli. Jen pro upřesnění, námi zkoušený exemplář stál na sportovním podvozku sníženém o 15 milimetrů (k mání je také podvozek s adaptivními tlumiči) a rovněž disponoval progresivním řízením, jehož převod je s rostoucím úhlem otočení volantu strmější (sériová výbava verzí quattro).
I přes to, že elektrické SUV váží přes 2,1 tuny, za volantem máte pocit, jakoby vážilo pouhých pár kilo. Lehkost ve volantu je díky měkkému, ale zároveň ostrému řízení až nevídaná. Celkově vůz působí lehkonohým dojmem, pokud řidič vjede do zatáčky „jako člověk“, odmění se mu Audi Q4 e-tron zcela čitelným a kontrolovatelným chováním. Perfektně drží stopu a dělá přesně to, co byste očekávali. Jakmile ale vlétnete do zákruty pod plynem, pohrne se auto ven z vozovky, a to dost nepředvídavě. Někdy mu ustřelí zadek, jindy zase pojede rovně přímou cestou ven ze silnice. Krotit pak takto těžké SUV například na mokru rozhodně nedoporučujeme.
Důležité je tedy brzdit včas. Doopravdy včas! Řidič totiž musí počítat s vlažnějšími brzdami, které jsou s elektromobily odjakživa spojeny. Při plném sešlápnutí brzdového pedálu okamžitě ucítíte tu tíhu vozu. Začne se nepříjemně vrtět a až po delší době konečně zastaví.
Závěr
Pokud to shrneme, podařilo se ingolstadtské automobilce naplnit její cíle. Na konvenční platformě, na které sedí například i Škoda Enyaq iV či Volkswagen ID.4 vytvořit prémiový elektromobil, který ladně zapluje do elektrické rodiny značky Audi. Přitom si ale zachová dostupnou cenovku.
Kompletní ceník nové Audi Q4 e-tron
Baterie v kWh | Elektrický výkon v kW | Cena klasické SUV | Cena Sportback | |
---|---|---|---|---|
35 e-tron | Lithium-iontová baterie 55 (kapacita Brutto) 52 (kapacita Netto) | 125 | 1 159 900,- | 1 212 900,- |
40 e-tron | Lithium-iontová baterie 82 (kapacita Brutto) 77 (kapacita Netto) | 150 | 1 334 900,- | 1 387 900,- |
50 e-tron quattro | Lithium-iontová baterie 82 (kapacita Brutto) 77 (kapacita Netto) | 220 | 1 495 900,- | 1 548 900,- |
Součástí základní výbavy je mimo jiné i Audi Soundsystem, multifunkční kožený volant, parkovací senzory vzadu, střešní ližiny, tempomat, asistent upozorňující na opuštění jízdního pruhu nebo vyhřívaná přední sedadla.