První jízda v novém Opelu Grandland: Je to stylové auto s velkou praktickou hodnotou

Opel pokračuje v omlazovací kúře své modelové palety. Po nové generaci stylového Opelu Mokka se představilo i SUV z druhého konce nabídky –⁠ velký Grandland. Netradiční je, že po faceliftu tento model změnil název –⁠ nově v něm chybí písmeno X.

Nový Opel Grandland se nám ukázal ještě na německých značkách, nemyslím si však, že by na silnici poutal pozornost právě proto. Estetické vylepšení přední masky modelu se na zvýšené pozornosti kolemjdoucích podepsalo mnohem více. Uvnitř se toho mnoho nezměnilo, což ale není vůbec na škodu, potěšující je i nabídka pohonných jednotek a u Opelu tradičně relativně příznivé ceny.

Dělá z noci den

Ve srovnání s předchozí verzí je nový Grandland podřízený designovému konceptu, který využívají i modely Mokka a Astra, snad největším rozdílem jsou tvary světlometů a zdánlivé zrušení klasické masky chladiče. Světlomety spojuje lesklý černý pruh s černým logem, funkční otvory umožňující proudění vzduchu na chladič jsou pod evidenčním číslem. Tato elegantní černá plocha je náchylná na znečištění muškami, tedy se domnívám, že povinnou výbavou tohoto vozu bude i sprej na odstraňování hmyzu a utěrka.

Samotné světlomety používají vyspělou osvětlovací techniku ​​IntelliLux LED Pixel Light s celkově 168 zdroji světla (dříve jich bylo 32). Jejich inteligence spočívá v tom, že jsou schopny samočinně velmi přesně vykrojit kužel dálkového světla, které zároveň neoslňuje protijedoucí auta a umí přisvítit třeba taky na dopravní značení kolem silnice.

Umírněná estetika

Změny v interiéru jsou méně významné, ačkoli v Opelu by tvrdili, že sdružené displeje Pure Panel mění všechno. Doposud měl Grandland spíše konzervativní provedení přístrojového panelu a středového displeje, nyní jsou spojeny do jednoho celku, avšak funkčně i viditelně oddělené. Když Opel představoval tento nový prvek svých aut, měl jsem dojem, že to bude řešení, jaké známe například ze značky Mercedes-Benz.

Jenže zatímco Mercedes tyto displeje spojil do skutečně úhledného panelu pod jedno sklo, Opel displeje pouze upevnil do plastové černé konzole, což ale není nic proti ničemu. Velmi dobré je určitě zpracování grafiky na přístrojovém panelu. Není to klasika snažící se o napodobení analogových ukazatelů, ale informačně bohatý palubní počítač ve standardní černo-bílo-červeném barevném schématu.

Co se nezměnilo, a pokud ano, tak v malé míře, je výše zmíněné materiálové provedení. Volant je úplně stejný, středová konzola s pákou automatické převodovky rovněž. Jde o stejnou páku, kterou nacházíme v automobilech značek Citroën, DS a Peugeot. Plastové dílce nemusí být problémem, pokud je tento plast příjemný na dotek, Opel Grandland stojí někde na hranici, spíše inklinuje k tomu lepšímu.

Rozhodně oceňuji zachování tradičního mechanického panelu ovládání klimatizace, takto si představuji ergonomický standard! Přímo v panelu ovládání klimatizace jsou také vyhrazená tlačítka pro třístupňové vyhřívání předních sedadel. Ta jsou po ergonomické stránce tradičně bez chybičky.

Je kde brát

Opel Grandland může mít pod svou kapotou hned čtyři různé motory. Na výběr je mezi benzinovým tříválcem 1.2 Turbo (130 koní a 230 Nm), naftovým čtyřválcem 1.5 CDTI (130 koní a 300 Nm) a dvěma plug-in hybridními jednotkami. Ty nesou označení Hybrid a Hybrid4. Slabší elektrifikované ústrojí má systémový výkon 224 koní a skládá se ze zážehového motoru 1.6 Turbo, jednoho elektromotoru na přední nápravě a 13,2 kWh baterie.

Vrcholná motorizace Hybrid4 má ve svých útrobách také benzinovou jednašestku, která ale v tomto případě spolupracuje rovnou se dvěma elektrickými motory (každý na jedné nápravě). Díky tomu může mít Opel Grandland systémový výkon až 300 koní a takzvanou virtuální čtyřkolku eAWD (přední a zadní kola nejsou mezi sebou fyzicky spojena). V případě čistě zážehových motorů je možné výkon na kola přenášet za pomoci buď 6stupňového manuálu nebo 8stupňového automatu. Naftová a plug-in hybridní pohonná jednotka pak spolupracuje pouze s automatickou převodovkou.

Poctivý pohon

Grandland jsem měl možnost vyzkoušet ve verzi s naftovým motorem 1.5 CDTI s maximálním výkonem 130 koní a točivým momentem až 300 Nm. Přidružená automatická osmistupňová převodovka umožňuje i manuální řazení pádly za volantem, logiku řazení ovlivňují i ​​jízdní režimy Sport, Normal a Eco. Rozdíly mezi těmito jízdními režimy jsou evidentní, na druhé straně uznávám, že i v ekonomickém režimu si SUV zachovává dobrou dynamiku.

Studený start je překvapivě tichý, do interiéru nepronikají skoro žádné vibrace ani při rozjezdu z nízkých otáček. Zvukový projev motoru zůstává kultivovaný i při dálničních rychlostech a rozhodně oceňuji jeho pružnost a připravenost na náhlou akceleraci.

Grandland X měl od začátku dobře naladěný podvozek a tuto pochvalu musím přenést i na nový Grandland. Je nastaven doslova ideálně – správně tuhý, ale zároveň filtruje drobné nerovnosti a drží celé vozidlo stabilní i na velmi poškozené nekvalitní silnici.

Nepříznivou predispozicí nového Grandlandu je jeho podvozková platforma, která nenabízí konvenční pohon všech čtyř kol. Ten nabízí ve verzi Hybrid4, tedy jako zmíněný třísetkoňový plug-in hybrid, kde zadní kola roztáčí výlučně elektromotor.

Dobré auto

Závěrem lze říci, že Opel Grandland udělal oproti minulé generaci znatelný a přitom velmi efektivně vytvořený krok vpřed, a to nejen designem, ale také jízdními vlastnostmi. Už to není šedivá myš bez emocí, nýbrž stylové auto s velkou praktickou hodnotou a velkým výběrem pohonů.

Mezi jeho konkurenty tak patří například Nissan Qashqai, Ford Kuga, Mitsubishi ASX, Renault Kadjar nebo Škoda Karoq. Podrobné porovnání naleznete ZDE. Ceník nového Grandlandu najdete pod tímto odkazem.

Tagy: