Dopravní kontroly odhalují stále více řidičů s mobilem v ruce. Ten ve výsledku způsobí větší množství nehod než například vysoká rychlost. Ani hrozba pokuty zřejmě od telefonování příliš neodradí. Policisté proto chtějí přísnější tresty...
Zdá se, že riziko pokuty ve výši jednoho tisíce korun na místě (nebo až 2 500 korun ve správním řízení) a ztráty dvou bodů řadě řidičů nestačí, aby na dobu jízdy odložili mobilní technologie. Ty (spolu s konzumací jídla nebo manipulací s přehrávačem) přitom mohou za rovných 20 procent dopravních kolizí. „Nejčastější důvod dopravních nehod je nepozornost za volantem. To znamená mobilní telefon, e-mail, sociální sítě – reakce na věci, které v tom provozu vlastně vůbec nejsou důležité,“ řekl už dříve instruktor brněnského polygonu Norbert Mikulec. „Ten řidič se v tu chvíli skutečně nevěnuje řízení, zejména když píše esemesku, hledá něco v navigaci,“ doplňuje dopravní policista Policie ČR Moravskoslezského kraje René Klímek v úvodní reportáži.
Právě v Moravskoslezském kraji přistihli policisté za uplynulý půl rok s mobilem v ruce 7800 řidičů. Číslo je to varovné, protože je mnohem vyšší než za celý loňský rok. Jaké konkrétní negativní důsledky pak může mít telefon během samotného řízení?
Pomalejší reakce (nejen) při brzdění
Jak uvádí BESIP na svém webu, telefonování za volantem je stejné, jako byste za volant usedli zhruba po třech „dvanáctkách“. „Bylo prokázáno, že pokud řidič v průběhu jízdy telefonuje s přístrojem v ruce (nebo i s pomocí hands-free), je jeho rychlost sešlápnutí brzdového pedálu v situacích, kdy musí brzdit k odvrácení srážky, téměř o 10 procent pomalejší,“ varuje BESIP. Celkově jsou ale reakce na různé situace v dopravním provozu slabší. „Nejste schopni zareagovat, proto sražení chodci, proto nárazy do vozidel, proto přejetí do protisměru,“ upozorňuje ředitel Policie ČR Moravskoslezského kraje Tomáš Kužel. Mnohem horší než samotné telefonování je potom psaní zpráv či aktivní komunikace na sociálních sítích, kdy řidič potřebuje sledovat displej.
Zapomínání na zpětná zrcátka
Většina řidičů také přestává v průběhu telefonování sledovat provoz ve zpětných zrcátkách. „To je velmi nebezpečné zejména při jízdě na dálnici, při objíždění překážek nebo při odbočování vlevo,“ upozorňuje ještě BESIP.
Nedodržování bezpečného odstupu
Průzkumy dále ukazují, že pokud je pozornost řidiče rozdělena na řízení a konverzaci, dochází k častějšímu nedodržování bezpečného odstupu, a to zhruba o 24 procent ve srovnání se soustředěným řidičem.
>> Jak to vypadá na českých silnicích? Fakta, která vás (ne)překvapí:
Ivana Kropáčková; s využitím ibesip.cz/Tematicke-stranky/Zasady-bezpecne-jizdy-v-aute/Telefonovani-za-jizdy-je-nebezpecne