Většina lidí pravděpodobně zbytečně přeplácí za elektřinu nebo plyn. Více než polovina navíc netuší, kolik platí za energie. Přes 90 procent lidí ale zná výši svých záloh. Vyplývá to z průzkumu společnosti Ipsos z října 2024, který má redakce CNN Prima NEWS k dispozici.
Téměř 52 procent dotázaných v průzkumu uvedlo, že nezná svou cenu za elektřinu a plyn. Většina (74,6 procenta) uvedla, že ví, kde ji zjistí. Necelých 92 procent pak uvedlo, že zná výši svých měsíčních záloh za energie.
ČTĚTE TAKÉ: Drahé máslo? Bude hůř. Vlády potraviny spíše zdražují, říká dvojka na zemědělském trhu
Z průzkumu také vyplývá, že dodavatele změnilo jednou za život nejméně 32,6 procenta dotázaných. Vícekrát přešli lidé k jiné společnosti v 19 procentech případů. Ve 42,6 procentech případů zůstávají spotřebitelé věrní a nikdy nezvolili jinou společnost pro dodávku elektřiny nebo plynu.
Energetické společnosti ale stávajícím zákazníkům nenabízejí takové snížení ceny jako těm novým. Téměř jistě tedy 42,6 procenta lidí zbytečně přeplácí za energie, přičemž pravděpodobně to bude až 89 procent dotázaných.
Lidé také považují cenu za výhodnou v případě, že dostanou přeplatek ve vyúčtování (23,8 procenta). Přeplatky ale nejsou benefit a spíše ukazují na nesprávné nastavení záloh. To znamená, že jsou zbytečně vysoké. Zda platí správnou cenu, zjišťují lidé také ve svém okolí (12,2 procenta) nebo využitím srovnávače (11 procent).
Průzkum se také zaměřil na obnovitelné zdroje a zelenou energii. Celých 63,2 procenta dotázaných považuje za důležité dodávky z obnovitelných zdrojů. Až 78 procent lidí klade důraz na zodpovědné chování dodavatelů vůči životnímu prostředí. Naopak 80,4 procenta dotázaných odmítá akceptovat až desetiprocentní nárůst cen energií, pokud by pocházely z obnovitelných zdrojů.
Jak na změnu dodavatele?
Pro nalezení lepší nabídky připravila redakce CNN Prima NEWS ve spolupráci s Energie srozumitelně jednoduchou kalkulačku. Proces srovnání cen je jednoduchý – stačí nahrát poslední vyúčtování za energie, ze kterého se potřebné informace automaticky načtou. „Umělá inteligence pak připraví přehled nabídek na míru. Pro orientační srovnání dokonce stačí zadat jen údaje o spotřebě a poštovní směrovací číslo odběrného místa,” přibližuje fungování srovnávače Tomáš Suchý, zakladatel společnosti encall.
Většina domácností se v energetickém trhu neorientuje a nabídky dodavatelů jsou pro ně nesrozumitelné. Součástí služby je proto poradenství a v případě zájmu i pomoc s převodem zcela zdarma.
„Pro nás je klíčové, aby měl zákazník při rozhodování všechny potřebné informace. U nás je najde v přehledné formě na jednom místě a pokud pro něj něco není výhodné, otevřeně mu to řekneme. Hledáme zkrátka dlouhodobá řešení, která mají smysl,“ shrnuje Suchý s tím, že změna dodavatele může být snadnou cestou ke snížení domácích výdajů až o několik tisíc korun ročně v závislosti na velikosti bytu či domu a způsobu využití energií.
MOHLI JSTE PŘEHLÉDNOUT: Vedení Sněmovny nezvládáte, obul se Vondráček do Pekarové. Ta mluvila o smrduté řece