Radar v Liberci vyvolává spory, do pasti se chytly tisíce řidičů
Velké vášně vyvolává v Liberci nový radar na silnici směrem k Ještědu. Za pouhé tři týdny ostrého provozu už zaznamenal 11 tisíc případů překročení nejvyšší povolené padesátky. Řidiči si stěžují, že radar je nastavený příliš přísně a výzvy k zaplacení pokuty chodí už za pouhý kilometr navíc. Úředníci odpovídají, že jinou možnost ze zákona nemají.
„Musím říct, že mě množství případů zaznamenaných překročení nejvyšší povolené rychlosti nemile zaskočilo, tolik jsme opravdu nečekali,“ konstatoval pro CNN Prima NEWS vedoucí odboru dopravy libereckého magistrátu Pavel Rychetský.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Novinka v MHD. Autobus v některých městech přijede podle počtu objednávek v aplikaci
Jedním z těch, kterým přišla výzva k zaplacení pokuty, je i Jan Tarabec, který kolem nového radaru jezdí denně do práce. „Mám zaplatit 500 korun za to, že jsem překročil rychlost o jeden kilometr v hodině. To mi přijde absurdní,“ stěžoval si řidič.
V pražské MHD se chystá velká změna: Všechny autobusové zastávky mají být na znamení
Pokud nedáte znamení, nevystoupíte nebo nejedete. Tak by se dala ve zkratce nazvat novinka, ke které se schyluje v Praze. Všech 2,5 tisíce zdejších zastávek trolejbusů i autobusů bude totiž na znamení. Dopravce tím chce ušetřit provozní náklady a zrychlit dopravu.
Na silnici, která stoupá od průmyslové zóny směrem k lyžařskému areálu na Ještědu, jsou dva radary vzdálené od sebe zhruba 700 metrů. Měří úsekovou rychlost, ale i tu okamžitou, kterou je řidič míjí. „Já jezdím jen část úseku, takže mě změřil ten okamžitý radar. Tam stačí, abyste chvilku šlápli na plyn, protože se potřebujete rozjet do kopce a už vás to fotí. Nebo naopak při klesání dostatečně nešlapete na brzdu a je to tam. Přitom to je přehledná silnice, dostatečně široká, vůbec nerozumím tomu, proč právě tady se měří,“ podivil se pokutovaný řidič.
Šéf odboru dopravy vysvětlil, že v daném úseku bylo potřeba zpomalit dopravu. Řidiči tu jezdili příliš rychle a působili komplikace místním. „Tamní obyvatelé si stěžovali, že mají problémy odbočit ke svým nemovitostem kvůli řidičům, kteří výrazně překračují nejvyšší povolenou rychlost. V tom úseku jsou tři přechody pro chodce, které využívají i děti při cestě do školy nebo klienti nedaleké chráněné dílny,“ upozornil Rychetský.
Na radnici už chodí stížnosti řidičů, kteří se bouří, že mají platit i za minimální překročení rychlosti. Podle Pavla Rychetského zákon nedává žádnou možnost tolerance, je možné pouze odečíst tři kilometry jako možnou nepřesnost radaru, ale to se děje. Například Janu Tarabcovi naměřil radar 54 kilometrů, úředníci mu ale počítají 51 kilometrů. I to je ale nad limit, a tak podle nich musí platit. „Já to neuhradím, půjdu do správního řízení a budu to rozporovat. Podle mě nebyla naplněna materiální povaha přestupku, nikoho jsem svým marginálním překročením rychlosti neohrozil. Našel jsem rozsudek Nejvyššího správního soudu, který už v podobném případě rozhodl ve prospěch řidiče,“ řekl Tarabec.
Podle některých dopravních expertů má jeho odpor šanci na úspěch. „Je potřeba uvažovat v mezích toho, že vozidlo řídí člověk a ne robot,“ upozornil majitel autoškoly z Jablonce nad Nisou Jan Hlavatý.