reklama

Renault 4: První hatchback světa slaví šedesátiny. Prodával se lépe než Kachna

Pro poválečnou Evropu byl typický pronikavý úspěch malých praktických automobilů. V Německu vznikal nezapomenutelný Volkswagen Brouk, v Itálii hbitý Fiat 600, v Anglii úhledné Mini a ve Francii „Kachna“ od Citroënu. Ptačí hegemonie však neměla mít dlouhého trvání. V roce 1961 se na trhu objevil dospělejší Renault 4, který kolíbavý Citroën sesadil z trůnu. Vyráběl se přes 30 let.

reklama

Renault 4 sice v našich končinách nikdy nepatřil k běžným zjevům (dovážel se jen jeho předchůdce Renault 4CV), hojně byl ale k vidění například během dovolenkových cest do Jugoslávie, protože jeho licenční výroba probíhala mimo jiné ve Slovinsku. Na počátku kariéry by však asi nikdo netipoval, že se čtyřka stane skutečnou legendou. V mnoha směrech totiž šlo o vpravdě revoluční automobil a ty to občas nemívají lehké.

Všechno dopředu

Všechno to začalo už v polovině 50. let. Z výrobních linek Renaultu sjížděly tou dobou už poměrně zastaralé modely 4CV a Dauphine s motorem vzadu a pohonem zadních kol, přičemž na obzoru byl stejně koncipovaný R8. Šéf národní francouzské automobilky Pierre Dreyfus mohl jen závistivě přihlížet úspěchu konkurenčního Citroënu s jeho lidovou „Kachnou“ 2CV. Netrvalo dlouho a v roce 1956 dal zelenou vývoji konkurenta z vlastní dílny. Než vyjel na světlo boží, trvalo to dalších pět let, v tomto případě se ale čekání opravdu vyplatilo.

Zadání nebylo právě jednoduché. Novinka měla být praktická, pohodlná, spolehlivá, nadčasová, schopná jízdy po nekvalitních cestách a zejména modernější jako Citroën 2CV. Prostě auto k pohledání. To vše měla korunovat nízká cena.

Renault musel přikročit k radikálním řešením. Tak se stalo, že R4 byl jeho prvním modelem s předním pohonem a také vůbec prvním pětidveřovým hatchbackem světa. Do té doby byla auta většinou sedany s tříprostorovou karoserií, případně kombi. Ve srovnání s „Kachnou“ působila er-čtyřka podstatně moderněji. Zbavila se vystupujících retro blatníků a její hranatá polosamonosná pontonová karoserie se šesti bočními okny lépe reflektovala tehdejší designové trendy.

Jedna strana kratší

Obrovské výklopné zadní dveře usnadňovaly vstup do kufru a demontovatelná trubková sedadla zase dokázala udělat z R4 doslova dodávku. Inspiraci konkurenčním Citroënem čtyřka nezapřela snadno odnímatelnými díly karoserie, dělenými posuvnými okny, řadicí pákou a zpětným zrcátkem na palubní desce, či dokonce hranou na předních blatnících, které navazovaly na linii sklonu čelního okna.

Citroën považoval R4 za plagiát, ale vyvolat spor se státem vlastněnou automobilkou bylo předem prohraným bojem. Příbuznost koncepce jen potvrdil motor otočený převodovkou vpřed či nezávisle zavěšená kola – vzadu bez jakékoliv příčky. Pružení zajišťovaly zkrutné tyče, které byly vzadu za sebou, takže R4 měla na pravé straně o 45 mm kratší rozvor než na levé (2 395 mm vs. 2 440 mm).

S touto raritou se dalo později setkat i u Renaultů 5, 6 či Renaultu 16. Čím však R4 překonávala konkurenční Citroën, byl její čtyřválcový, vodou chlazený motor namísto vzduchem chlazeného dvouválcového boxera. Agregát s rozvodem OHV měl objem 747 kubických centimetrů a výkon 17 kilowattů. Uložený byl podélně a poháněl přední kola přes třístupňovou převodovku. To bylo překvapivé, protože konkurenční „Kachna“ měla čtyři převodové stupně. Motor sice vycházel ze staršího modelu 4CV, ale dostal jako první na světě uzavřenou chladicí soustavu, což znamenalo nenáročnou údržbu a odolnost vůči přehřátí. Dreyfusovi se však stále nelíbilo, že navzdory maximálnímu šetření byl R4 přece jen dražší než Citroën.

Úspěšný recept

Nakonec se řešení našlo – spolu s R4 se začal rodit ještě levnější derivát s označením R3 s ještě menším motorem (603 ccm) a ještě skromnější výbavou. Cenou podlezl lidový Citroën asi o 40 franků.

Renault 4 se představil v roce 1961 na autosalonu v Paříži. Novinka sice nevyvolávala takové emoce jako 2CV, ale zákazníci okamžitě kapitulovali před univerzalitou tohoto auta dlouhého jen
3 663 mm. Mnoho luxusu si však neužili. Výbava byla vskutku spartánská. Základní verzi R4 chyběla třetí boční okna, jakýkoliv ostřikovač čelního skla a sluneční clona se nacházela pouze na straně řidiče. Z R4 se stal i tak okamžitě hit.

V průběhu let sice doznal různých inovací, základní koncept se ale takřka nezměnil. Renault 4 je do dnešních dnů nejprodávanějším modelem značky všech dob a přes osm milionů prodaných kusů jej řadí také na třetí místo mezi nejprodávanějšími auty vůbec.

Tagy:

Hlavní zprávy

Sebevražda policistky na misi kvůli šikaně? Nespáchala ji ve službě, uzavírá případ policie
Domácí

Sebevražda policistky na misi kvůli šikaně? Nespáchala ji ve službě, uzavírá případ policie

K sebevraždě české policistky Kristýny Litomerické, která skočila z 11. patra v poslední den mise ve Varšavě na Frontexu, nedošlo během služby. Tvrdí to česká policie s tím, že vše, co k případu mohla říct, už uvedla a dál není co řešit. Stejně hovoří i ministr vnitra Jan Hamáček (ČSSD) a případ, ke kterému došlo před rokem, je tak podle něj vyřešen. A to i přesto, že podle rodiny byla hlavním důvodem ke skoku z okna šikana na pracovišti.

Sledujte předvolební debatu Speciál 360°: Jak se staví k migraci ODS a Piráti?

Hrozí Evropě další velká migrační vlna? Jak se na ni připravit? A nakolik je dění v Afghánistánu bezpečnostním rizikem pro západní svět? To vše bude tématem další předvolební superdebaty na CNN Prima NEWS. Tentokrát budou ve speciálu 360°: Hlas lidu diskutovat Jana Černochová (ODS), Jan Lipavský (Piráti), Robert Šlachta (Přísaha) a Libor Vondráček (Trikolora Svobodní Soukromníci). Debatu můžete sledovat 29. září od 20:15 na CNN Prima NEWS i přímo zde v článku. Ani v tomto případě nebude chybět divácká anketa.

Krize ve Velké Británii. Na pumpách došly pohonné hmoty, Londýn zvažuje povolání armády

Až 90 procent čerpacích stanic ve velkých britských městech nemá palivo, napsala dnes agentura Reuters. Krizi v dodavatelských řetězcích, kterou způsobil nedostatek řidičů nákladních aut, umocnilo panické nakupování do zásoby. Za nedostatkem řidičů stojí více faktorů, včetně pandemie COVID-19 a odchodu Británie z Evropské unie. Důsledkem jsou výpadky v dodávkách různého zboží, včetně pohonných hmot nebo potravin pro supermarkety.

Bábek: Velká část důchodců je v nouzi. Stát by se o ně měl postarat, ne přidávat plošně

Velká část důchodců je dnes v nouzi a stát by se měl o ně umět postarat. Důchody bych ale plošně nepřidával. V pořadu Jak volí vaše peněženka na CNN Prima NEWS to řekl Radomil Bábek z uskupení Trikolóra-Svobodní-Soukromníci. Podle odborného garanta hnutí Přísaha Pavla Řežábka je aktuální systém schopný zajistit, aby lidé s nejnižšími příjmy měli důchod, který bude odpovídat minimálnímu životnímu standardu

Divočáci zaplavili ulice Říma. Ve městě hledají potravu, obyvatelé se bojí útoků

Strkají hlavu do odpadků, hledají potravu a zároveň děsí místní obyvatele. Lidé v Říme se potýkají s desítkami divočáků, kteří se producírují po ulicích italské metropole. I když se natáčení zvířat a sdílení videí stalo hitem sociálních sítí, místní jsou hlavně vystrašení, Někteří rodiče se dokonce bojí vodit děti do školky. Ochránci zvířat ale zdůrazňují, že zabíjení divočáků nepřichází v úvahu, lepší je zvíře uspat a odchytit.

reklama

Domácí zpravodajství

Pěstování ředkviček, tři toalety a Babišovy drahoty. Lídři perlili v superdebatě

Lídři osmi nejvýraznějších stran a hnutí se střetli ve speciální předvolební debatě Česko hledá premiéra. Diskuze na CNN Prima NEWS se neobešla bez slovních střetů, osočování z přešlapů a prapodivných analogií. Šéf hnutí ANO Andrej Babiš mával s obálkou časopisu a vykřikoval, kde že je jeho oponent Ivan Bartoš od Pirátů. Předseda hnutí STAN na oplátku připomněl premiérovi „pěstování ředkviček“, lídr koalice Spolu Petr Fiala (ODS) zase korupční skandály z řad ANO. Výběr hlášek z nedělní superdebaty si můžete přečíst níže.

Lituju, že jsem ji nezachránila: Sestra policistky popsala šikanu, která vedla k sebevraždě

Případ sebevraždy jedenatřicetileté policistky Kristýny Litomerické, která skočila z 11. patra poslední den své mise ve Varšavě, stále budí řadu otázek. Podle její sestry Markéry Šubrtové neměla Kristýna sebevražedné sklony, byla energická, veselá a všem se snažila pomoct. Uvedla to v exkluzivním rozhovoru pro CNN Prima NEWS. V něm dále popisuje, co přesně si se sestrou před osudným okamžikem psala a proč podle ní policie selhala. Detailně líčí i šikanu ze strany kolegů na misi, která dospěla až do intimních detailů, jež měly pravděpodobně k sebevraždě vést.

reklama