Renault Mégane E-Tech 160 R.S. Line: Musí se rozmyslet, kým vlastně je

Jeden spalovací motor a dva elektromotory, to je tajemství vozu Renault Mégane E-Tech 160, francouzského hatchbacku, který pracuje s plug-in hybridní technologií. Pořídit si ho můžete i ve sportovním paketu R.S. Line, přesně jako jsme si ho zkusili my v redakčním testu. Výsledek? Mégane umí dát od každého kus, ale ani jedno pořádně.

Je zajímavé, že čím častěji mají auta elektrické (a tím občas i méně dynamické) pohony, o to víc se automobilka mnohdy snaží, aby vypadala zvenku sportovně. Náš Mégane byl tohoto jevu jasným důkazem. Nebýt na poznávací značce ono specifické „EL“, ani by nás nenapadlo, že se tenhle Renault vydává ekologickou cestou.

Z každého úhlu vypadá dobře

Stručně řečeno se paket R.S. Line opravdu povedl, není úhel, ze kterého by Mégane vypadal špatně. Hlavně zezadu je to klasický hot-hatch s dvěma chromovanými (falešnými) koncovkami výfuku a difuzorem. Osmnáctipalcové obutí s příplatkovými koly taky dělá své. Že tenhle typ vážně nebyl krokem vedle, dokazuje i to, že představen byl už v roce 2015 a stále vypadá svěže a nadčasově.

Sportovní vizáž pokračuje také v interiéru. Snad každého musí oslovit alcantarou čalouněná sedadla, která už jsou vyloženě sportovní. Na škodu to ale není, tělo výborně podrží a zajistí podporu a pohodlí. Samozřejmě pokud zrovna nejste mistr světa v mrtvém tahu, taková záda by se do nich asi nevešla.

Volant je objemnější, než jsme běžně u aut zvyklí, ale padne dobře. Zdobí ho perforovaná kůže a dvojitý diamant, tedy symbol výbavy R.S. V černém interiéru navíc vynikne červené prošívání a 9,3palcová dotyková obrazovka.

Ta je na rozdíl například od modelu Clio zasazená přímo do palubní desky a tím pádem opticky neruší. A co je klíčové? Přece klasická tlačítka! Například teplotu či vyhřívání můžete ovládat obyčejným zmáčknutím, škoda jen, že to tak nejde také u ovládání hlasitosti rádia.

Prostorově vše odpovídá tomu, že auto měří 4,3 metru. Vpředu žádné tísnivé pocity, vzadu možná lehce. Dospělák to zvládne, ale na trip Evropou to pro něj na zadní sedačce skutečně nebude. No a následně přichází klasické elektrické trable. Z běžných 402 litrů zavazadlového prostoru má plug-in verze pouhých 261…

Jako kdyby jezdilo na vzduch

Takže co nám tenhle na pohled nadupaný bouchač vlastně pod kapotou nabízí? Navenek ukazuje svaly, ale je spíš takovým závodním kulturistou. Má je na okrasu, ne na používání.

Srdcem vozu je atmosférický benzinový čtyřválec o objemu 1,6 litru a výkonu 91 koní. Už na první rozjetí je celkem jasné, že dynamika nebude zrovna tím, čím tenhle Francouz bude překypovat. Samozřejmě hned to vypadá lépe, když ke spalovacímu motoru ještě přičteme 69 koní, které nabízí dva elektromotory, a celkovou cifru navýšíme na 160 koňských sil. Ale výsledek to pro vůz s pohotovostní hmotností 1530 kg nemění.

Elektrický pohon zahrnuje startér-generátor a motor, který se stará přímo o chod auta, ale také trakční akumulátor s kapacitou 9,8 kWh.

Mégane E-Tech Plug-in je spíš dopravním prostředkem pro pohodáře a pro ty, co ho budou využívat na jízdu po městě nebo okreskách. O tom svědčí třeba i zrychlení z 0 na 100 km/h, které bez šesti desetin zvládne za 10 vteřin. Na klid, není kam se hnát.

Město je tím místem, kde by měl elektromotor současnosti využít veškerý svůj potenciál. A také to dělá. Každá fronta na Nuselském mostě, každé vyčkávání u okénka fast foodu, veškerá zdržení jsou za volantem takového auta příjemnější. Netřeba aktuálně drahým benzínem ještě víc plýtvat.

Auto má tři jízdní režimy, čistě elektrický Pure, se kterým můžete podle automobilky jet až 135 km/h. MySense a Sport vedle toho kombinují elektromotor s tím spalovacím. Podívejme se ale nejdřív na ekologičtější cestu.

Nabíjení je díky akumulátoru na uchování energie ideální hlavně na večer, popřípadě v kanceláři. Nejde to totiž nejrychleji, maximální výkon je 3,7 kW, takže z klasické zásuvky počítejte s dobitím mezi čtyřmi a pěti hodinami. V tu chvíli, dle Renaultu, zvládnete ujet 50 kilometrů.

Rekuperace funguje na výbornou. První dva dny cestování po městě nám Mégane neustále dokola ukazoval dojezd mezi 398 a 410 kilometry. Jako kdyby jezdilo na vzduch, to bylo super.

Ale když už jsme u rekuperace, je třeba dát si pozor na to, jak zařadíte. Na řadící páce automatu kromě tradičních písmen P, R, N a D najdete ještě B. A to úplně dole. Je pravděpodobné, že automaticky přeřadíte na nejspodnější stupeň, tedy „drive“ – přesně jak jste zvyklí. Jenže najedete na B, kde se optimalizuje rekuperace vozu. A následně hrozí zmatečné situace třeba při parkování, protože popojet řadicí pákou o dva stupínky dál je přece běžné. Jenže auto zůstane stát na neutrálu… Zvykejte si!

Režim sport je v autě spíš tak trochu naoko, mnoho sportovního nečekejme. I když jsme se snažili z motoru nějakou dynamiku vydolovat, jízda byla doprovázena celkem nepříjemným hlukem, a to proto, že motor se neustále snažil držet ve vysokých otáčkách. V tomhle režimu už se rozhodně na vzduch nejezdí, tady nás naopak překvapila spotřeba trochu zvýšená, a to klidně nad osm litrů.

Naopak potěšil podvozek. I přes velká, osmnáctipalcová kola neměl Mégane problém prakticky s žádným pevným povrchem, dobře držel v zatáčkách a absorboval rány z městských povrchů.

Co úplně nepotěší je cenovka, námi testovaná verze ji vyšponuje až na 810 tisíc korun. Na druhou stranu, když budete s autem dobře zacházet, bude jezdit spolehlivě a šetrně jako to umí málokdo.

A na závěr se taky podívejme, jak jsou na tom ostatní.