REPORTÁŽ: Laufr, ras, kobyla. Hlineckem prošly masopustní maškary zapsané v UNESCO

Hlineckem prošly masopustní maškary zapsané v UNESCO

Masopusty odstartovaly

Několika obcemi na Hlinecku v Pardubickém kraji v sobotu prošly masopustní obchůzky. Jejich tradice spolu s podobou masek, které se obchůzky od domu k domu účastní, je zapsaná na Reprezentativní seznam nemateriálního kulturního dědictví lidstva UNESCO. „Udržujeme je v té původní tradici tak, jak se to tady historicky vedlo. Masky i ta obchůzka jsou v nezměněné podobě,“ říká pro CNN Prima NEWS starosta obce Hamry Petr Stejskal.

V Hamrech začala obchůzka v sobotu ráno tím, že se její účastníci sešli u místní hasičské klubovny. Skupina poté dojde pro „ženskou“ a požádá starostu obce o svolení k obchůzce. Když ho získá, vydá se do obce. „Programem je obejít celou vesnici. Musí se navštívit každé stavení, každého hospodáře musí laufr pozdravit, požádat o svolení zatancovat, popřeje jim mnoho štěstí, zdraví a potom ty veškeré masky baví různě návštěvníky v obci,“ popisuje starosta Petr Stejskal pro CNN Prima NEWS.

ČTĚTE TAKÉ: Užijte si masopust pěkně zvesela! Znáte nejčastější masopustní tradice a zvyky?

Počet, podoba i seřazení maškar v obchůzce jsou přesně stanovené, stejně jako jejich role v programu. Účinkující jsou bez výjimky muži. Masky jsou rozdělené na černé neboli škaredé a na červené, tedy pěkné, z nichž v některých vystupují pouze mladí svobodní mládenci.

„První jde laufr, který od té chvíle má nejvyšší pravomoci v obci, se ženou, za ním jsou Turci, ti tancují. Potom jsou kobyly, rasové, Židi, kominíci a slamáci,“ vyjmenovává Petr Stejskal. Obchůzka končí poražením kobyly, rasové pomyslně rozdělí její části potřebným lidem a pak nakonec dostane kobyla živou vodu (kořalku), což ji probudí opět k životu.

„Za tuhle masku jdu už po jednatřicáté. Ale má v ní chodit mladý, pěkný a svobodný. Já už jsem akorát pěkný. Jako laufr vedu celý průvod a dohlížím na to, aby se nezapomnělo na žádnou chalupu. Pohovoříme s hospodářem, popřejeme zdraví a štěstí a také abychom všichni došli ve zdraví. Musíme obejít přes 100 chalup, takže si asi představíte, že to bude náročné,“ říká se smíchem dvaašedesátiletý Josef Trávníček v masce laufra.

Masopust neznamená půst

Masopustní obchůzka je u obyvatel obce velmi oblíbená a na maškary každý z nich netrpělivě čeká s pohoštěním v podobě sladkých i slaných lahůdek a kořalky. „Je to dlouholetá tradice, která se musí dodržovat. Přináší lidem do domu štěstí a zdraví. A povzbuzení pro ženu a muže, aby byli plodní,“ pochvaluje si Filip Zelenda. Se svojí ženou drží v rukou tácky s kalíšky rumu, slivovice, s chuťovkami a nakrájenou slaninou.

Slovo „masopust“ neznamená půst. V období masopustu máme „maso popustit“, to znamená pořádně si masa dopřát, neboť až nastane postní období před Velikonocemi (cca 40 dnů), není podle církevních zvyklostí povoleno konzumovat masno a masné výrobky. Mezi typické masopustní pokrmy patří zabijačkové speciality, koblihy nebo masopustní koláče.

Masopustní obchůzky a masky z Hlinecka byly na Seznam UNESCO zapsány v roce 2010. I když tradice je zřejmě o mnoho delší, na Hlinecku jsou doloženy popisy masopustních obchůzek a masek z konce 19. století. V některých vesnicích se konají spontánně po několik generací v téměř nezměněné podobě (Hamry, Studnice, Vortová) do současnosti.

MOHLO VÁM UNIKNOUT: Nečekaná rána pro obyvatele Hor. 15letý Rus je chce vystěhovat z nově postavených domů

Tagy: