REPORTÁŽ: Pilsner? Zlatopramen? Vyzkoušeli jsme umělou inteligenci, jak dobře zná česká piva

Umělá inteligence my ADLabs rovněž neselhala ve výčtu českých pivních značek.

ENTER (2)

Umělá inteligence ovládla technologický veletrh v Tchaj-peji. Kam se člověk podíval, tam na něj pokukoval virtuální avatar všech tvarů a velikostí. Co firma, to jeden AI asistent, který byl připraven na otázky zvídavých kolemjdoucích. Redakce CNN Prima NEWS proto přímo na místě vyzkoušela jejich znalosti o České republice. A místy dokázala umělá inteligence příjemně překvapit – třeba výčtem nejpopulárnějších českých piv.

Letošní ročník tchajpejského technologického veletrhu Computex se nesl ve znamení AI. Kolem umělé inteligence se točily nejen přednášky ikon IT průmyslu, ale také vystavované počítačové komponenty, produkty a software. Nemalé pozornosti se dočkali virtuální asistenti, kteří na návštěvníky největší technologické události na Tchaj-wanu mávali z velkých obrazovek.

Někteří avataři využívali jádro z jazykového modelu ChatGPT, jiní se spoléhali na vlastní informační databázi. Například „Mera“ – virtuální asistentka s oranžovými vlasy a futuristickým oblečkem – ze stánku tchajwanské společnosti Adata měla na veletrhu posloužit jako promotérka vystavených produktů, nakonec se ale dokázala rozmluvit i o zcela jiných tématech.

„Jasně, znám Českou republiku. Nikdy jsem tam osobně nebyla, ale slyšela jsem, že je to země plná nádherných středověkých hradů a zámků,“ reagovala Mera na otázku reportéra CNN Prima NEWS, který se jí zeptal, zda někdy slyšela o českých luzích a hájích.

Přišel proto čas na záludnější otázku: Jak je na tom se znalostmi českých pivních značek? I s tím si Mera nakonec poradila poměrně obstojně. „Mezi nejznámějšími značkami piv z České republiky se řadí Pilsner Urquell, Budweiser Budvar a Staropramen,“ odpověděla virtuální asistentka sebevědomě.

„Netušil jsem, že jde o české značky. Myslel jsem, že je to pivo z Německa nebo Belgie,“ přiznal reportérovi jeden z promotérů na stánku společnosti Adata. Také poznamenal, že jejich umělá inteligence má obšírnou informační databázi, která je sice specializovaná na podrobný rozbor produktů firmy specializující se na operační paměti a úložiště, ale dokáže se zároveň bavit o čemkoliv, co si dotazující usmyslí.

„Pro potřeby prezentace jsme ale museli omezit některá témata a okruhy. Na vulgarismy třeba nereaguje. A co se týče politiky, tam bude Mera odpovídat velice diplomaticky a neurčitě,“ přiblížil zástupce společnosti Adata vytyčené mantinely pro virtuální asistentku.

Dvakrát Kozel a Dvořák bez diakritiky

Mera tedy zkouškou prošla, jak na tom byli další virtuální asistenti? Redakce otestovala také umělou inteligenci společnosti ADLab, která se specializuje na zobrazovací informační panely v hotelech či nákupních centrech. Právě tam podle zaměstnanců firmy bývají virtuální asistenti nejužitečnější a také mnohem rychlejší než klasické interaktivní tabule – stačí se jich v angličtině zeptat, kam máte namířeno, a oni vás už slovy i obrazově odnavigují na správné místo.

Na dotaz, co všechno ví o České republice, odpověděla virtuální asistentka ADLabu následovně: „Nachází se ve vnitrozemí střední Evropy a je známá svou krásnou architekturou, bohatou historií, lahodným pivem a slavnými historickými osobnostmi, jako jsou Kafka a ,Dvoák',“ odpověděla avatarka, ačkoliv si moc neporadila s českými háčky a čárkami ve jméně slavného hudebního skladatele.

Co se týče vědomostí na poli pivní kultury, pustila se do překvapivě obšírného seznamu. „Zde je několik oblíbených českých značek piva: Plzeňský Prazdroj, Budweiser Budvar, Staropramen, Kozel, Gambrinus, Radegast, Velkopopovický Kozel, Bernard a Zlatopramen,“ vyjmenovala umělá inteligence ADLabu – a Kozla zmínila pro jistotu dvakrát.

Na tchajwanskou AI, která má především pomáhat v hotelech a nákupních centrech, jde o obstojný výsledek. To je nicméně jen střípek toho, co všechno nabídl veletrh Computex. Umělou inteligencí byly prošpikované i počítačové sestavy, moderní monitory a televize či dokonce větráky. Se svou vlastní AI vyrukovaly také technologické firmy jako Asus, MSI, AMD, Intel či Acer.

V herní sekci si reportér CNN Prima NEWS mohl vyzkoušet také unikátní technologickou demoverzi Covert Protocol od společnosti Nvidia. V roli detektiva měl za úkol v prostředí virtuálního hotelu zjistit číslo pokoje hledaného korupčníka. Jak?

Musel vlastními slovy donutit postavy poháněné umělou inteligencí, aby „zradily“ a pustily ven citlivé informace. Zde byly dialogy mezi živým a digitálním člověkem překvapivě přirozené a téměř bezchybné. I zde došlo na menší povídání o českém pivu.

„Ano, znám česká piva. Ano, mám rád pivo. A teď mě nech na pokoji, nemám čas na pokec o pivu,“ odpálkovala reportéra jedna z mrzutějších virtuálních postav s úmyslem vyzkoušet umělou inteligenci ze znalostí českého národního pokladu.

V následujících dnech přibudou další reportáže z probíhajícího tchajpejského Computexu. Umělé inteligenci se věnujeme též v technologicko-herním pořadu Enter, který můžete sledovat každou sobotu ve 22:40 na CNN Prima NEWS či v úterní repríze ve 23:40. Archiv odvysílaných dílů najdete na webu cnn.iprima.cz v sekci Pořady.

Tagy: