Z roku 2020 se obchodní řetězech Costco poučil a nechce zažít stejný scénář. Tehdy se lidé kvůli pandemii koronaviru obávali nedostatku zboží a v panice začali vykupovat toaletní papír či ubrousky. Tomu nyní řetězec předešel stanovením maximálního počtu kusů, který si lidé mohou zakoupit. Costco navíc čelí problémům v distribuci, produktů proto může být i nedostatek.
Poptávku po toaletním papíru a ubrouscích zvyšuje především úřadující varianta delta, která se šíří celými Spojenými státy. Nakažených raketově přibývá a lidé se děsí dalších lockdownů. Proto se chtějí zásobit, jenže zde řetězec Costco zasáhl.
Stanovil maximální počet kusů na tolik žádaný toaletní papír, ubrousky a prostředky na čištění domácnosti. Paničtí zákazníci však nejsou jediným důvodem, proč k tomuto opatření přistoupili. „Mezi další faktory patří zpoždění dodávek v přístavech, nedostatek kontejnerů, přerušení provozů kvůli covidu i nízký počet řidičů nákladních vozidel,“ podotkl finanční ředitel společnosti Richard Galanti.
Z toho důvodu je dodací lhůta produktů mnohem delší. Mohl by proto nastat i stav, kdy bude tento druh zboží na pultech k nedostání, píše web CNN. S podobnou situací se řetezec Costco spolu s dalšími maloobchodníky setkal v minulém roce. Zákazníci panicky nakupovali zboží a regály mnohdy zely prázdnotou. Stejný problém měli i výrobci, kteří nestíhali držet krok s rostoucí poptávkou.
Limity lidi vyděsí
Ačkoliv současná epidemická situace v USA není příznivá, podle profesora katedry psychiatrie Univerzity Britské Kolumbie Stevena Taylora právě zavedení nákupu na „příděl“ může u lidí poprvé vyvolat paniku. Dosud nemuseli mít o zásoby zmiňovaného toaletního zboží obavy, krok řetězce je však mohl vylekat.
„Za poslední dva roky si lidé zvykli na hrozící výluku nebo nedostatek reagovat panickým nákupem,“ mínil. Zákazníci si pak nedokážou přeložit žádost o nepropadaní strachu. „Když řetězce hlásí: ‚Nepropadejte panice! Toaletního papíru je dost!,‘ tak zákazníkům v mysli zůstane jen spojení toaletní papír – panika,“ podotkl.
Situace s dopravou a výrobou se již propsala i do cen produktů. „Ceny papírenského zboží se zvýšila zhruba o čtyři až osm procent,“ sdělil Galanti. Stejně tak se zdražení promítlo i do jednorázových plastových produktů, jako jsou pytle na odpadky, sáčky nebo kelímky a talířky. „Ty zdražily až od jedenáct procent,“ uzavřel finanční ředitel řetězce.